باغ ریزی ویلایی با آب شرب لوله کشی در شهرهای اقماری سیرجان؛
 دادستان پای کار، فرمانداری دچار انفعال! 

تب خانه‌باغ سازی در روستاها و شهرهای اقماری خوش آب و هوای سیرجان که روزگاری سخن تازه درباره آن هشدار می‌داد و مردم را خوش نمی‌آمد، این روزها کارش بدجوری به جاهای باریکی کشیده.
زمین‌های زراعی و کشاورزی که بدون حقابه از آب قنات، قطعه قطعه شده و برای خانه‌باغ ریزی دیوارکشی و ساختمان ریزی شده‌اند اما حالا با انشعاب های آب شرب قرار است در این خانه‌ویلاها حوض آب پر شود و درختان سایه‌سار و سیاه درختان زیادی که کاشته شده اند با همین آب شرب شهری در شهرهای اقماری سیرجان آبیاری شوند.
موضوعی که موجب شده با آغاز فصل گرما در سیرجان، فشار آب شرب لوله کشی در روستاها و شهرهای اقماری سیرجان به شدت کاهش پیدا کند و این افت فشار برای ساکنان اصلی و اهالی بومی مشکل آفرین شده است و به نوعی سوغات طبقات مرفه شهری سیرجان در روزهای تعطیل برای روستاییان و اقماری نشینان همین بی آبی است که به آنان تحمیل شده.
این موضوع درحالی ست که گلایه ها و انتقادات اهلی شهرهای اقماری نیز با سکوت مسوولان همراه بوده است. مسوولانی که در طول سالیان گذشته در برابر این تغییر کاربری بی رویه‌ی اراضی کشاورزی سکوت کردند و اگر در جاهایی هم وارد میدان شدند به جز شعارهای دهان پرکن وعده‌ی دیگری ندادند. در شعاری بودن ادعای مسوولان برای برخورد با تغییر اراضی چه استنادی محکم تر از این که نه تنها مشکل به قوت خودش باقی ست و برطرف نشده که حتا رونق این خانه ویلا تراشی از زمین های سابقا کشاورزی بیشتر هم شده و جالب اینکه با وجود این تغییر کاربری غیرقانونی به این خانه ویلاها مجوز لوله کشی آب هم داده شده است!
حالاست که خبرنگار واقعی باید برود سراغ بیگلری معاون امور عمرانی فرمانداری سیرجان و از او بخواهد پاسخگوی عملکرد خودش باشد. مگر همین دو سه سال پیش نبود که معاون عمرانی فرماندار  در جلسه کارگروه ویژه پیشگیری و برخورد موثر با ساخت و سازهای غیر مجاز گفته بود: این کارگروه با هدف شناسایی و مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز تشکیل می شود تا به قید فوریت و با قاطعیت با تخلفات برخورد شود.
پس کو برخورد؟ برخورد فقط برای ساخت و سازهای غیرقانونی از سر بی سرپناهی در حلبی آبادها و بلوک آبادهاست!؟
بیگلری معاون امور عمرانی فرمانداری سیرجان مگر همان زمان اعلام نکرده بود: هرگونه واگذاری انشعابات آب، برق و گاز در شهرستان سیرجان به ساخت و سازهای غیرمجاز، ممنوع است و تأکید داریم فقط بر اساس پروانه ساختمانی معتبر (پروانه های صادره از طریق سامانه) خدمات ارائه شود.
الان پس چرا به ویلاهایی که مثل قارچ در قهستان و بلورد و کران و... روییده‌اند، امتیاز آب و برق و گاز داده شده است؟
آقای معاون امور عمرانی مگر مقرر نفرموده بودید که بخشداران با جدیت در جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، هماهنگی لازم را با ادارات متولی زمین (جهاد، منابع طبیعی، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و ...) معمول دارند.
گرچه اخیرا دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان تلاش کرده جور انفعال فرمانداری سیرجان را بکشد. طبق خبر مجتبا قدیمی قرار است در راستای احیای حقوق عامه و صیانت از بیت المال، با تفکیک‌های غیر مجاز اراضی زراعی و تغییر کاربری‌های غیرمجاز برخورد جدی و قاطع انجام می‌شود.
دادستان تاکید کرده است دستگاه‌ها از این پس تحت هیچ شرایطی حق ندارند چنین خدماتی را ارائه کنند.
طبق نظر وی در خصوص ساخت و ساز‌هایی که در حال حاضر خدمات دریافت کرده اند حسب تبصره یک ماده فوق الذکر در صورت عدم جلوگیری از ساخت‌وساز‌های غیرمجاز و یا عدم تعیین تکلیف قانونی مستحدثات غیرمجاز طی سه‌سال از تاریخ ابلاغ این قانون، حسب مورد با دستگاه مسوول در امر ساخت‌وساز‌های غیرمجاز مطابق با ماده (۳) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوب  ۳۱ خرداد ۱۳۷۴ و اصلاحات بعدی آن رفتار می‌شود.
بنابراین امید می‌رود که دست کم اگر فرمانداری برای نجات شهرستان از بی آبی کاری نمی کند، دادستان سیرجان اینگونه وارد عمل بشود و این روند بی رویه مصرف آب شرب لوله کشی برای آبیاری باغچه سبزی و درخت چنار توسط طبقات مرفه خانه باغ دار شهری در روستاها را با یک دستور ساده متوقف کند. دستور قطع آب اراضی تغییر کاربری شده  ویلا شده ای که  با آب شرب لوله کشی باغ‌ریزی کرده اند!