سردرگمی مردم با نبود یا کمبود کارت سوخت آزاد در جایگاه‌های سوخت بنزین؛
چالـش جدیـد کارت‌هـای سـوخت


 «کارت سوخت نداریم» این جمله‌ای‌ست که زمان ورود به جایگاه‌های سوخت، به هر نحوی به مراجعه کنندگان یادآوری شده است. یا با ماژیک روی جدول‌های جداکننده نوشته شده یا روی برگه‌های نوشته و در اطراف جایگاه چسبانده شده‌اند.

 این اتفاق مدتی بیش نیست که پس از اجرای طرح جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌داران صورت گرفته، به یکباره و بدون اطلاع رسانی جامع، کارت سوخت آزاد بسیاری از کارت‌های آزاد را جمع‌آوری کردند و چالشی جدید برای مراجعه کنندگان به پمپ بنزین‌ها ایجاد کردند.
طرح جمع‌آوری و کاهش تعداد کارت‌های آزاد جایگاه‌ها، در مراجعات مردمی که هنوز منتظر صدور کارت‌های سوخت المثنی خود هستند و یا کارت سوخت شخصی خود را به‌همراه ندارند، از ارائه کارت آزاد خودداری می‌کنند و تا زمان حل این مساله، چالشی برای مردم ایجاد کرده است.
هستند جایگاه‌هایی که کارت سوخت آزاد دارند اما به مردم ارائه نمی دهند و علت آن نیز در چند نکته است؛ اول آنکه کارت‌های آزاد سوخت در جایگاه‌ها محدودیت سوخت گیری از نظر تعداد ندارند، اما از نظر حجمی فقط تا 8000 لیتر با هر کارت سوخت آزاد در 24 ساعت می توان سوخت گیری کرد، وقتی این میزان سوخت گیری با یک کارت قبل از اتمام شبانه روز انجام شود، دیگر با آن کارت، امکان سوخت گیری تا پایان شبانه روز وجود ندارد، در مواردی دیگر مشاهده شده است که کارت سوخت آزاد توسط متقاضیان در حال استفاده است و متصدی جایگاه در مراجعه متقاضیان جدید به خاطر طولانی نشدن صف سوخت گیری، اعلام کرده است که کارت آزاد ندارد تا مردم به استفاده از کارتِ خود روی بیاورند.
 
گلایه‌های شهروندان سیرجانی از این قرار است:
«الان چند ماهی است که ماشین خریدم و کارت سوختش چند ماه دیگر می‌آید. هر زمان که به پمپ بنزین مراجعه کردم، پمپ‌چی‌ها گفتند که کارت آزاد نداریم یا فقط یک کارت آزاد در جایگاه است و باید منتظر بمانید.»
«من برای سوختگیری ماشین به پمپ رفتم بعد از کلی معطلی در جایگاه، وقتی که نوبت به من رسید پمپ‌چی گفت: که کارت نداریم. هر چی گفتم بابا من کارت سوختم هنوز نیامده، قبول نکرد و بدون بنزین از جایگاه رفتم. خیلی رفتارشان ناشایست است.»
و همین طور بسیاری از گلایه‌های شهروندان دیگر که به این وضع نابسامان و برخورد نامناسب پمپچی‌ها اعتراض دارند.
 
نظر ما همان است که در اطلاعیه‌ها آمده
 اما در تماس با مسوولان شرکت نفت، در حالیکه رییس این شرکت، در مرخصی پزشکی به سر می‌برد، معاون وی، از ابراز هر گونه اظهار نظری خودداری کرد و گفت: «نظر ما، همان چیزی‌ست که در اطلاعیه‌ها و فضای مجازی پخش شده است؛ هیچ صحبت دیگری نداریم.»
و در ادامه در صحبت با مسوول روابط عمومی منطقه، اذعان شد: «ادعای جایگاه داران، مبنی بر اینکه کارت سوخت نداریم غیرقانونی‌ست و مردم در صورت دیدن تخلف می توانند با تلفن گویای شرکت نفت 09627 شکایت خود را اعلام کنند.»
 
چیزی که گفته و آنچه اجرا می‌شود
 اما چیزی که در رسانه‌ها اعلام شده این است که،  این طرح با هدف ترغیب مردم به استفاده بیشتر از کارت سوخت شخصی برای سوخت‌گیری با نرخ آزاد بنزین (بنزین 3000 تومانی) به اجرا رسیده اما مردم را درگیر سردرگمی و اتلاف وقت بسیار مواجه کرده است.
بنا به ادعای مسوولان امر، پس از اجرای این طرح، استفاده از کارت سوخت شخصی 2 برابر شده
برخی جایگاه‌های عرضه سوخت که اغلب جایگاه‌هایی بزرگ و با تعداد بالای مراجعه مردمی هستند، در مراجعه شهروندانی که کارت سوخت شخصی به همراه ندارند و نیازمند استفاده از کارت آزاد جایگاه هستند، اما پمپ‌چی‌ها می گویند که هیچ کارت سوخت آزادی در جایگاه وجود ندارد. در این جایگاه‌ها، مردمی که به هر دلیل کارت سوخت شخصی به همراه نداشتند، دچار سردرگمی شده و در نهایت مجبور به ترک جایگاه و رفتن به جایگاهی دیگر به‌امید دسترسی به کارت آزاد جایگاه‌دار برای دریافت بنزین شدند. متصدیان این قبیل جایگاه‌ها، مدعی شدند که تمامی کارت‌های آزاد آنها توسط بازرسان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی جمع‌آوری شده و هنوز کارت آزاد جدیدی که قرار بود به‌ازای هر سکو در اختیار جایگاه‌ها باشد، به آنها تحویل نشده است.
 این احتمال وجود دارد که تمامی جایگاه‌های عرضه، کارت‌ آزاد در اختیار داشته باشند، اما اینکه کارتی در اختیار متقاضیان قرار نمی‌دهند ناشی از تخلف جایگاه‌دار باشد. در همین اثنا احتمال این هم می رود که برخی کارگران جایگاه‌های عرضه، از تصور افزایش قیمت بنزین در روزهای آتی صحبت می‌کردند؛ اما در شرایطی که هیچ تصمیمی مبنی بر افزایش نرخ بنزین در دولت وجود ندارد، ممکن است این تصور اشتباه، موجب شده باشد که برخی جایگاه‌داران با تخلف آشکار، به دنبال حفظ سهمیه موجود بنزین 3000 تومانی در کارت‌های آزاد خود باشند؛ در صورت صحت این احتمال، ورود نهادهای نظارتی و بازرسی به این تخلف، ضروری است.
 
پیشگیری از قاچاق یا به چالش انداختن مردم
 آیا این روشی که برای کنترل سوخت در نظرگرفته شده است و چندین سال است که به ادامه چنین روشی پافشاری شده است چند درصد موفق بوده آیا از زمان اجرای این طرح، که به منظور پیشگیری از قاچاق سوخت بوده، ازقاچاق سوخت جلوگیری شده است؟ اگر نه؛ چرا به ادامه این روش که چیزی جز سردرگمی مردم ندارد پافشاری می شود و از روانی سوخت‌گیری جلوگیری می شود؟