گزارشی از دلیل تاریکی های سطح شهر:
ظلمـات در معـابر شهـری

چند سالی‌ست که سیرجان به عنوان پایلوت شهر نور شناخته شده و روشنایی بلوارها و معابر اصلی شهر از کورسوی زرد رنگ به نور سفید رنگ LED تجهیز شدند. نوری که رضایتمندی فراوان شهروندی را در بر داشت و تقاضا برای پرنور کردن دیگر معابر شهر همچنان ادامه دارد.
اما در این میان، هستند روشنایی‌هایی که نور خود را از دست داده اند یا نیاز به تعمیر دارند اما مدت‌هاست که به حال خود رها مانده و تاریکی دیگری بر تاریکی شهر افزوده اند و اجازه نمی دهد که این نور در شهر ماندگار بماند و روشنایی شهر را تحت تاثیر قرار می دهد.
نمونه‌ی بارز این ادعا را می‌توان در بلوارهای اصلی شهر، از جمله بلوار امام رضا و بلوار شاهد و بلوار ولایت مشاهده کرد. هرچند تبدیل سیرجان به شهر نور، با همکاری و مشارکت معدن گل گهر و شرکت توزیع برق، صورت گرفت اما آیا تعمیر لامپ این روشنایی‌ها با همکاری اداره برق و باز معدن باید صورت گیرد، و آیا برای مواردی از این قبیل پیش بینی‌هایی صورت نگرفته که مدتی از خاموش شدن برخی روشنایی‌ها می گذرد و هیچ ترتیب اثری داده نشده است.
علاوه بر این موضوع که خیابان‌های اصلی شهرمان سیرجان از اوضاع روشنایی مطلوبی برخوردار است، اما چراغ برخی از خیابان‌ها و کوچه‌ها به خصوص کوچه‌ها و معابر حاشیه شهر یا خاموش‌اند و یا اگر روشن هستند نور آن بسیار ضعیف است و انگار در تاریکی به سر می برند و این خیابان‌های فرعی هم در انتظار روشنایی و داشتن نوری سفید هستند.
این موضوع نه تنها در معابر حاشیه شهر نمود می کند بلکه در برخی شهرک‌های اقماری هم به چشم می خورد. شهرک‌هایی که به طور کامل روشنایی معابر آن تکمیل نشده و گاهی تنها یک روشنایی بسیار ضعیف سر هر کوچه نصب شده که چندان تاثیری در روشنایی معابر آن ندارد.
نبود امنیت، تاریکی معابر را به رخ می کشد
به گفته‌ی یکی از شهروندان که ساکن بلوار چمران است: «گویا در نقطه ای خارج از شهر زندگی می کنیم، امکانات بسیار کمی در این منطقه وجود دارد که می توان به نحوه ی روشنایی این محله اشاره کرد. روشنایی کوچه‌ی ما مرتب خاموش می شود. دوباره به طور موقت روشن می شود و اما پس از مدتی دوباره تاریک می ماند. الان دیگر با توجه به پیشرفت تکنولوژی، آن هم در شهر ثروتمندی چون سیرجان خیلی بعید است که برخی معابر آن چنین در تاریکی فرو رفته باشد. گاهی امنیت ساکنین به خطر می‌افتد و تاریکیِ‌ این معابر را بیشتر به‌ رخ می کشد.»
پیگیری کم است
یکی دیگر از شهروندان در رابطه با این تاریکی‌ها می گوید: «لامپ روشنایی که سر کوچه‌ی ما بود مدتی سوخته. هر چند که این نور بسیار ضعیفی داشت، اما بیش از یک ماه بود که با اتفاقات برق تماس می گرفتیم و کسی نبود که پاسخگوی شماره تماس 121 باشد، یا اگر پاسخی داده می شد، پیگیری نمی شد و مدتی همچنان این لامپ سوخته بود. اصلا چگونه می‌توان مشکلات خاموشی معابر را گزارش داد؟ هر چند که برای اتفاقات برق شماره تماس و سامانه تعریف شده است، اما پیگیری شکایات، بسیار به کندی انجام می شود. در حالی که باید مدت زمان رسیدگی به درخواست و تعمیر روشنایی، پس از ثبت درخواست معمولا از یک روز تا 15 روز کاری با توجه به ترافیک کاری، باشد که متاسفانه در عمل برای چنین موارد و تماس‌هایی واقعیت ندارد و بسیار بیشتر از این  زمانبر خواهد بود.»
سرقت، دلیل خاموشی‌هاست
رضا سلمانی در ارتباط با موضوع روشنایی‌های شهر چنین گفت: «بله قسمت‌هایی از بلوارهای سطح شهر دچار تاریکی هستند. به عنوان مثال، بلوار امام رضا اگر تندیس مادر مدنظر است، کابل این قسمت مشکل دارد و متاسفانه به سرقت رفته، خیلی تلاش کردیم که این مشکل را حل کنیم اما دوباره مشکل دار می شود و متاسفانه  این بار کابل از داخل پایه چیده و به سرقت برده شده. اگر دقت کرده باشید ایام عید درست بود اما دوباره مشکل دار شده است. هرچند ما دوباره این مورد را اصلاح خواهیم کرد اما باید فکر اساسی برای این گونه موارد برداشته شود و مشکل این قسمت این گونه حل می شود که کابل به صورت هوایی  رد شود.
البته برای مناطق دیگری چون بلوار شاهد و سایر بلوارها که روشنایی آن قطع است، بازدید خواهیم داشت تا مشکل آن‌ها را هم حل کنیم.»
بررسی می کنیم
 مدیر شرکت برق سیرجان در رابطه با علت این خاموشی‌ها گفت: «بلوار خبرنگار کابل آن به سرقت رفته و باید کابل آن هوایی شود، تندیس مادر با وجود اینکه کابل آن آلمینیوم است باز سرقت می شود و متاسفانه کابل‌های داخل پایه‌ها را می چینند و به سرقت می برند اما بلوار شاهد با وجود اینکه کابل آن هوایی هست، باید دید مشکل آن چیست، بررسی می کنیم.
اما روشنایی برخی  کوچه‌های بلوار چمران، باید گفت که چندین بار ماشین شهروندان به پایه‌های برق برخورد کرده و شکستند و حتا کابل آن هم مشکل‌دار شد که کابل آن را هم هوایی کردیم فعلا روشن هست اگر مشکل داشته باشد به خاطر همان برخورد ماشین با پایه است. بلوار صفارزاده هم خاموش است، قسمتی از بلوار سردار سلیمانی هم خاموش است که اکثر موارد خاموشی به دلیل سرقت است.»
افت ولتاژ و نوسانات اولویت ما بود
سلمانی ادامه داد: «از سال گذشته به سمت تبدیل به کابل خودنگهدار هوایی رفتیم ولی چون حجم شبکه‌ها و بلوارهای ما زیاد است، کمی زمانبر خواهد بود. اما مواردی مانند بلوار صفارزاده را قرار است هفته‌ی آینده به صورت مانوری، کابل برق آن را هوایی کنیم که امیدواریم که ظرف ماه‌های آینده تمام کابل‌های بلوارهای شهر را هوایی کنیم که مشکل سرقت را به کلی حل کنیم. چرا که کابل زمینی بسیار در دسترس است و به دلیل این که ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشد یا دچار سوختگی شود، نمی توان طبق استاندارد سیمان یا بتن روی آن کشید، پس بهتر است که کابل‌ها را هوایی کنیم.
برنامه‌ها داریم برای کابل کشی هوایی، چرا که قسمت زیادی از معابر را داریم که اصلاح کردیم ولی کابل کشی زمینی که منجر به سرقت شده متاسفانه نگذاشت که این روشنایی‌ها  نمود کنند اما به محض اینکه افت ولتاژها و نوسانات کم شود شروع می کنیم به اصلاح کردن کابل‌ها چون حقیقتا تمام تمرکز ما روی افت ولتاژها بود و این گونه مسایل بود.»
افت ولتاژ را هم کم خواهیم کرد
سلمانی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای برای تغییر روشنایی سایر خیابان‌ها و کوچه‌ها به نور ال ای دی دارید؟ گفت: «نه، فعلا اولویت بلوار و خیابان‌های اصلی و فقط بحث اصلاح شبکه است و موضوع تغییر سیم به کابل. یعنی کابل زمینی مسی را تبدیل کنیم به کابل خودنگهدار هوایی که افت ولتاژها هم کم خواهد شد. البته در حال حاضر 10 فاز به طول 5 کیلومتری را شروع کردیم و تمام بلوارها را به همین صورت ادامه خواهیم داد.»