برخلاف باورهای غلط درباره رانندگی زنان، آمارها چیز دیگری می‌گویند؛
مردان، مقصر 90 درصد تصادفات رانندگی

راننده زن سرعتش را کم کرده تا دور بزند. راننده‌ی پشت سرش با بوق ممتد سر را از ماشین بیرون می‌آورد و می‌گوید: لعنت بر اونی که گفت فرمون ماشین رو بدن دست زن‌ها!. زن اعتنایی نمی‌کند، در حالی که سعی می‌کند شالش را نگه دارد که نیفتد،  شیشه را می‌دهد بالا که صدا را نشنود. راننده‌ی آژانس است، سی و پنج سال دارد و از وقتی که همسرش از دنیا رفته با رانندگی خرج و مخارج بچه‌هایش را تا‌مین می‌کند. شغل رانندگی را برای زن یک شغل فرسایشی و به شدت خسته‌کننده تعریف می‌کند. شغلی که علاوه بر جسم، روح و روانت را هم نشانه می‌گیرد. او می‌گوید در طول روز -به خصوص حالا که مهرماه است و بیشتر سرویس مدارس را زن‌ها در اختیار دارند- کافی‌ست از ساعت دوازده و نیم در خیابان‌های پرتردد شهر پرسه بزنید و بعد متوجه می‌شوید که وقتی از فرسایش و خستگی روح و روان حرف می‌زنم، منظورم چیست؟

نگاه جنسیتی به مقوله رانندگی
تحت هر شرایطی شما هنگام رانندگی به عنوان یک زن از سوی برخی مردان متلک و اهانت خواهید شنید. حرف‌هایی که اکثرشان یک مفهوم بیشتر ندارد و آن‌ هم حاوی این تفکر پوسیده است که زن‌ها چرا از خانه بیرون آمده‌اید و پشت ماشین نشسته‌اید؟ گویی که خیابان ارث آبا و اجدادی‌ مردان است و اینک زن‌ها آن را به چنگ آورده‌اند!
تمسخر رانندگی زنان و اعتماد به نفس کاذب مردان
به تازگی سرهنگ شهیدی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی سیرجان گفته بود بیشتر تخلفات مربوط به رانندگی در سیرجان در زمینه توقف دوبله و مورب است که اغلب توسط آقایان انجام می‌شود. این خبر و اظهار نظر با واکنش کاربران در فضای مجازی روبرو شد. واکنشی  همراه با تمسخر و ریشخند از سوی مردان!
یک کاربر مرد نوشته بود زنان در نظر داشته باشید که هنگام رانندگی گاز کنار یخچال است و ترمز بغل لباسشویی.
این نظر که نسبتا خلاقانه‌تر از باقی نظرها بود با استقبال و تشویق و استیکر دست زدن فراوان از سوی باقی مردان همراه بود که ای ولله داداش خیلی باحال بود. دمت گرم و ...

زنی برای دفاع از هم‌جنسان خود نوشته بود رانندگی ما چون از روی اصول و اساسی است حوصله‌ی شما را سر می برد و اسمش را می‌گذارید خنگی. اما ما از قانون جنگل تبعیت نمی‌کنیم و با این متلک‌ها و مسخره‌بازی شما مردان از رانندگی دست نمی‌کشیم و خیابان را به نفع جولان و ویراژهای شما خلوت نمی‌کنیم.
آمارها ادعای مردان را درباره رانندگی زنان رد می‌کند
در عمل نیز قابل مشاهده است که حرکت‌های پرخطر رانندگی مثل سرعت بالا و بیش از حد مجاز، رانندگی هنگام مستی و حرکت‌های نمایشی و ویراژ و تیک‌آف بیشتر از سوی مردان انجام می‌شود، هرچند آن‌ها در کمال خودخواهی این کارهای خلاف قوانین را نشان از دست فرمان خوب مردان و تسلط بر رانندگی می‌دانند هرچند میزان زیاد تصادفات و حتا فوتی ناشی از سوانح رانندگی ناشی از این بی‌احتیاطی‌ها در این میانه ادعای مردان را باطل کند. در مقابل می‌گویند بهترین دفاع حمله است.
مردان معمولا رانندگی همراه با احتیاط زنان را ناشی از ترس و نداشتن دل و جرتا و شجاعت در زنان تفسیر می‌کنند و نه اعتقاد زنان به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و احترام به حقوق شهروندان! هرچند وجود برخی رانندگان بی احتیاط زن که ویراژ بدهند و تند برانند نیز نقض کننده‌ی این ادعا باشد.
طبق آمارها و گفته‌های مسوولان میزان تخلفات رانندگی زنان همواره کمتر از مردان است اما قانون برای آزار و اذیت‌هایی از این دست که اغلب کلامی هستند و به گفته‌ی آن زن جوان روح را فرسوده می‌کنند، نوشته‌ای ندارد که لازم‌الاجرا باشد.
تیرماه امسال سرهنگ جوان‌بخت رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران گفته بود در هشتاد و هشت درصد تصادفات جرحی امسال مردان مقصر بود و تنها دوازده درصد زنان. به گفته‌ی او خانم‌ها تخلفات حادثه‌ساز را کمتر تجربه می‌کنند و انتخاب آن‌ها معمولا احتیاط است. آن‌ها زیاد رفتارهای پرخطر و ریسک‌پذیر را انجام نمی‌دهند.
با این وجود هنوز چه بسیار هستند در شهر ما سیرجان مردانی که همچنان اصرار بر حفظ باورهای غلط سابق پیرامون رانندگی زنان دارند و معتقدند زنان نباید رانندگی کنند! این درحالی است که نه شرع و نه قانون چنین نگاهی را در عمل تایید نکرده و تنها وجود یک فرهنگ عرفی و محلی غلط در میان خود برخی همشهریان است که این چنین مردان را در مقابل حقوق مسلم زنان پیرامون حق داشتن گواهینامه و رانندگی کردن قرار داده است و مشحص هم نیست که این باور ریشه‌دار اشتباه تا کی و کجا می‌خواهد در مقابل فهمیدن مقاومت کند؟!