گزارشي از نيمه کاره ماندن پروژه ي عريض و آسفالت خيابان اصلي خرم‌آباد:

خيابان  به حال خود رها شده

 

پس از سالها پيگيري و مراجعهي اهالي به شهرداران مختلفي که در دورههاي متفاوت به اين سمت گمارده  مي شدند، بالاخره تصميم به تعريض و آسفالت خيابان ورودي به خرم آباد و شهرکهاي دور و بر آن با همکاري شرکت گلگهر گرفته شد. پروژه، از جدولگذاري و ايجاد راهآبها آغاز گرديد.

همانطور که خرم آباد در حال پيشرفت و عريض شدن است، شهرکهايي هم اطراف آن در حال رشد و توسعهاند. اما متاسفانه ورودي اين شهرکها که همان خيابان اصلي خرم آباد هست، همچنان از 35 سال پيش، دستنخورده باقي مانده و هيچ تغييري در آن داده نشده و عبور از آن هم براي اهالي پرحادثه است و هم براي رانندگان پرخطر. چون در طول اين مسير خانههايي که عقب نشيني نکرده بودند مانع از ديد کافي مي شده و بيشتر به صفحهي ماز  شباهت داشت و شکل مارپيچي آن حفظ شده بود.

حالا که شرکت گلگهر همکاري خود را با شهرداري براي آسفالت خيابانهاي شهر اعلام کرده، باز با دستاندازهايي روبرو مي شدند از جمله به توافق نرسيدن با اهالي و مشکلاتي از اين قبيل. خوب که همهي اين موارد را پشت سر گذاشته، ناگاه پروژه بدون دليل و توضيح مسوولان، متوقف گرديده و دستگاهها خاموش و از اين محل برده شدند. بيشترين ضرر اين توقف، متوجه کاسبانيست که هيچ ترددي در اين خيابان نيست و هيچ مشتري وجود ندارد.

 

پيگيري بي‌نتيجه

اما کاسبان محل، بالاخره پس از چند ماه بيکار ماندن، تصميم گرفتند به صورت حضوري پيگير اين قضيه شوند و دسته جمعي به شهرداري مراجعه کردند اما به گفته‌ي آن‌ها، فرد پاسخگويي که مشکل‌شان را به صورت جدي پيگيري کند و علت اين توقف را برايشان شرح دهد، يافت نشد.

 

به خيابان اقيانوس هم رسيدگي کنيد

مشکل عدم رسيدگي به اين منطقه شامل خيابان‌هاي شهرک‌هاي اطراف اين محل هم مي شود. به طوري که خيابان اقيانوس، همان خيابان موازي با خيابان اصلي خرم‌آباد که بارِ مسدود شدن آن خيابان را به دوش مي‌کشد هم از اوضاع نابساماني برخوردار است، خياباني خاکي که تردد بسياري از آن صورت مي‌گيرد. نه آبپاشي و نه رسيدگي.

اهالي خيابان اقيانوس مي گويند: «نزديک به 7 سال است که در اين خيابان سکونت دارم و قرار است که خيابان اقيانوس آسفالت و تبديل به بلوار شود. اما 7 سال است که فقط خاک خورديم. به خصوص الان که خيابان اصلي خرم آباد مسدود شده و بيشتر ترددها از اين خيابان صورت مي‌گيرد.

 اگر يک ماشين از اين خيابان عبور کند، تا دقايقي کل اين مسير قابل ديد نيست، چون غبار همه جا را فرا مي‌گيرد. نماي خانه‌مان کلا از ريخت رفته و هر چه خرج کرده ايم انگار که هيچ. بماند کف پوش خانه‌مان که ديگر بي رنگ شده و به کار نمي آيند. اين خيابان را هم سرو سامان دهيد چون انگار که خانه مان را در وسط بيابان ساخته‌ايم.»

 

راه‌هاي ورود به خيابان اصلي مسدود شده

گلايه‌هاي اهالي خرم‌آباد بدين شرح است: «چند ماهي‌ست که راهِ بسياري از خيابان‌هاي فرعي، به خيابان اصلي اين محل، بسته شده و هيچ ترددي در اين خيابان اصلي نمي توانيم داشته باشيم. حتا ورودي اين خيابان هم در ميانه‌ي راه، بسته شده و با تلي از خاک روبرو هستيم و نمي توان به راحتي وارد اين خيابان شد مگر با موتور باشي يا وانت. آن هم با گرد و خاکي که تمام محل را غبارآلود مي‌کند. انگار قرار است اين مسير براي مدت‌ها به کل بسته باشد و آسفالت نشود.»

 

کار و کاسبي مان تعطيل شده

«من در اين خيابان، مغازه دارم، و چند ماه است که بيکار شده‌ام. نزديک به دو ماه است که کار به يک باره متوقف شده و بازار کار ما کلاً راکد مانده، نمي دانم اصلا کسي به فکر ما کاسبان هم هست. مدتي بود که برخي خانه‌هايي که در طرح قرار داشتند عقب نشيني نمي کردند حالا که همه چيز به خوبي و خوشي تمام شده، کار را شهرداري‌ها رها کرده اند و رفته‌اند. کاش توضيح مي دادند که اين بار علت چه بوده»   

 

کاش روستايي دورافتاده بوديم

علاوه بر اين، اهالي محل، نامه‌اي بدين شرح به دست مان رساندند: «اي کاش 5 سال پيش محل ما جزو شهر نمي‌شد که اين گونه ما اهالي بيچاره و درمانده براي آسفالت يک خيابان اين قدر تمنا نکنيم. حتا در تمام روستاهاي دورافتاده‌ سيرجان هم، حداقل خيابان اصلي‌شان تبديل به بلوار و پياده روها، سنگ‌فرش شده و امکاناتي از قبيل زمين واليبال و چمن مصنوعي و سالن ورزشي و بسياري از امکانات ديگر براي شان مهيا شده است، اما براي اهالي اين محل هيچ فکري نشده، جز اينکه بايد پروانه ساخت عوارض و آبونمان و ... را به قيمت مناطق شهرنشيني بپردازند، ولي امکانات کوره‌دهات‌ها را داشته باشيم.

حالا که معدن گل گهر قرار شده اين خيابان را آسفالت کند، به هر بهانه‌اي نمي‌گذارند اين پروژه که نزديک به 6 ماه است، شروع شده به پايان برسد و باز معلوم نيست که تا چند سال اتمام اين پروژه طول بکشد. فقط مي‌توانيم دعا کنيم که اي کاش، خانه‌ي شهردار يا فرمانداردر اين خيابان بود تا شايد داستان اين خيابان تغيير مي‌کرد و ما مي‌توانستيم از اين گرد و بار و بي‌عدالتي‌ها رهايي يابيم.»  

 

پاسخ غيرواضح مسوولان

دليل متوقف شدن اين پروژه را سوي مسوولان شهرداري جويا شديم و در اين ارتباط، مکي آبادي، معاون عمراني شهرداري چنين پاسخ داد: «در يک جمله مي‌توانم بگويم که چند مدت تاسيسات مخابرات در مسير بود و مدتي هم چند ملک بود که در تملک شان مشکل ايجاد شد و توافق کرديم و پول به حساب شان واريز شده و کليه موانع رفع گرديده و از امروز (سه شنبه) مشغول شدند و ان شاا... تکميل خواهد شد و هيچ مشکلي پيش نخواهد آمد.»

پاسخي که چندان واضح نبود و به گفته‌ي اهالي محل تا امروز سه شنبه هيچ دستگاهي مربوط به اين پروژه در محل ديده نشده است.