منع دفن اموات در آرامستانهاي دهيادگار و آباده از ابتداي آبان ماه

رشد سريع شهرنشيني و تمرکز بخش عمده‌اي از جمعيت در شهرها سبب شده است مديران شهري در تأمين برخي از نيازها و زيرساخت‌هاي مورد نياز شهروندان با بحران مواجه شوند. آرامستان يا گورستان از کاربري‌هاي ضروري سکونتگاه‌هاي انساني است که در شهرها به دليل افزايش سريع جمعيت و بالا بودن نرخ مرگ و مير و نيز لزوم رعايت استاندردهاي خاص، با محدوديت در تخصيص کاربري مواجه است.

چنين پيش بيني مي‌شود که تکميل ظرفيت آرامستان‌هاي درون شهري (دهيادگار و آباده) در سالهاي آتي مشکلات عظيمي براي شهرمان بوجود خواهد آورد؛که لزوم تغيير مکان اين آرامستان ها بيش از پيش احساس مي شود.

طبق آيين نامه مقررات وزارت بهداشت به دليل مسائل محيط زيستي و بهداشتي فاصله آرامستان‌ها تا محدوده شهر نبايد کمتر از 10 کيلومتر باشد.

در دستورالعمل سازمان محيط زيست نيز دفن اموات در شهرها و روستاها ممنوع اعلام شده است عليرغم اينکه چند سالي است شوراي شهر قانون منع دفن امواج در محدوده شهر را مصوب کرده است و بهشت زهراي سيرجان نيز با تصميمي منطقي و عقلاني به بيرون شهر منتقل شده است

ولي هنوز شاهد دفن اموات در آرامستان هاي محله هايي همچون دهيادگار و آباده هستيم ازطرفي با توجه به اساسنامه سازمان آرامستان‌هاي شهرداري تمامي امور مربوط به اموات بايد زير نظر اين سازمان باشد

بر اين اساس و با توجه به دستور و تاکيد دادستان محترم شهرستان، شهرداري سيرجان از ابتداي آبان ماه سال جاري، دفن اموات در آرامستان هاي آباده ودهيادگار را ممنوع اعلام کرده و و همه اموات بايد در بهشت رضا (روبروي مرقد مطهر امامزاده علي« عليه السلام») دفن شوند.

لازم به ذکر است از فروردين ماه 1397 طبق مصوبه شوراي اسلامي شهر سيرجان دفن اموات در بهشت زهراي قديم ممنون شد و اموات در آرامستان (بهشت رضا) دفن شدند. و در فرورردين 1402 مديرعامل سازمان آرامستان‌هاي سيرجان از راه‌اندازي سامانه 1530 خبر داد و تصريح کرد: شهر سيرجان دومين شهر استان کرمان است که سامانه 1530 را راه‌اندازي کرده است، در حال حاضر بسياري از درخواست‌هاي شهروندان با سازمان آرامستان‌ها از طريق تماس با اين سامانه در کمترين زمان انجام مي‌شود.

بديهي است شهروندان فهيم سيرجاني مي توانند همچون گذشته شهرداري را در اين اقدام مفيد و حايز اهميت، همراهي کرده و با اجتناب از دفن اموات خود در گورستان هاي درون شهر، به ارتقاي سطح سلامت ديگر شهروندان و به حل مشکلات بهداشتي شهر کمک کنند.