گپ و گفتي با مديرعامل جوان و خوشفکر هلدينگ آزادي‌خواه

توليدکنندهايم و کارآفرين

گروه اقتصاد: ميهمان اين هفته ي گروه اقتصادي سخن تازه ميتوانست سرمايهاش را مثل خيليهاي ديگر در کار واسطهگري و خريد و فروش زمين و خودرو وارد کند اما او ترجيح داد به جاي آسان پول در آوردن و زندگي لوکس و لاکچري، در مسير سخت و ناهموار توليد و کارآفريني گام بردارد و عقيده دارد لذت روزيرساني به چندين خانوادهي ديگر و ايجاد اشتغال براي جوانان با هيچ لذت ديگري برابري نمي کند. مهندس علي آزاديخواه در خانوادهاي داراي پيشينه در استادبنايي و عمران و آباداني بزرگ شده و توانسته همين موضوع را به يک ظرفيت بالقوه براي خود تبديل کند. در دانشگاه مهندسي عمران خوانده و امروز مديرعامل هلدينگ بزرگ آزاديخواه است که در زمينهي ساخت و ساز، توليد مصالح و خريد و فروش ملک و مصالح ساختماني فعاليت ميکند.

با اين مدير جوان و کارآفرين در دفتر کارش به گفتگو نشستيم که آنچه در ادامه مي آيد حاصل گفتگوي يک ساعته ما با اوست.

 

 شما به کار ساخت و ساز مشغوليد و در شهرک صنعتي سيرجان کارگاه توليد مصالح ساختماني نيز داير کرده ايد، فکر مي کنيد به چه ميزان در ايجاد اشتغال براي جوانان سيرجاني موثر بوده ايد؟

بله. ما کارگاه توليد بلوک سيماني داريم که يک نوع بلوک خاص است و کمي با محصولات موجود در بازار متفاوت مي باشد. زيرا اين بلوک‌ها هنگام ديوارچيني در هم قفل شده و  از استحکام خارق العاده نيز بهره مي گيرند. به جز بلوک سيماني، کارگاه توليد تيرچه ما نيز حدود ده سالي هست که فعاليتش را آغاز کرده و شکر خدا موفق عمل کرده است. به تازگي يک کارخانه توليد رابيتس نيز راه‌اندازي کرده‌ايم که در استان کرمان فقط دوکارخانه ديگر مشابه کارخانه ما وجود دارد.

يکي در کرمان و ديگري در شهرستان. در امر ساخت و ساز ساختمان هم به طور مستقيم فعاليت مي‌کنيم. و مجموعا براي  حدود 60 نفر  در هلدينگ آزاديخواه شغل فراهم شده و بيمه مي باشند که همه اين موفقيت ها، الطاف ايزد منان است. 

 اين روزها مشکلات اقتصادي، گردش چرخ بيشتر توليدي ها را با مشکل مواجه کرده است، نظر شما در اين خصوص چيست؟

مشکلات توليد در شرايط امروزي بسيار زياد و گاه طاقت فرساست. به ويژه اگر نگاه شما کارآفريني باشد و دنبال واسطه‌گري صرف نباشيد. مشکل کمر شکن توليدکنندگان ماليات‌هاي سنگيني است که سازمان امور مالياتي کشور براي آنها معين مي‌کند که در بسياري مواقع، ممکن است توليد کنندگان را زمين بزند و چرخ کارخانه اي از حرکت بايستد.

 شما به عنوان يک کارآفرين موفق نگاهتان به کمک و مساعدت هاي دولت يه چه شکل است و بيشتر چه دغدغه اي داريد؟

کمک و مساعدت که نه! ما توقع داريم قانون متناسب، منطقي و با نگاه حمايتي به توليد کننده،ريل گذاري شود. نه که کاري کنند توليد کننده نتواند با واسطه‌ ها و واردکنندگان کالاي مشابه بي کيفيت خارجي رقابتي نابرابر داشته باشد. دولت حتي امتياز ويژه‌ يا تسهيلات خاصي هم براي ما توليد کنندگان در نظر نگرفته است!

يکي از دغدغه‌هاي مهم ما اين است که براي توليد کننده داخلي در راستاي پيشرفت اقتصادي و اشتغال زايي، وام و تسهيلات آسان در نظر گرفته شود و با توجه به اينکه زمينه کاري براي اشتغال زايي در اين شهر بسيار است از مسئولين محترم تقاضاي همکاري بيش از پيش، در راستاي پيشبرد  اين هدف داريم.

 از ‌طرفي  مشکلات راه اندازي کار نيز همان طور که همه مي‌دانيم کم نيست اما مهمترين آن‌ها فراهم کردن سرمايه اوليه است که درصورت دريافت وام  مي‌تواند در توسعه پيشرفت بخشي از اقتصاد و ايجاد اشتغال براي جوانان اين شهر، سهم خودش را به درستي  انجام بدهد. به همين منظور درخواست همکاري و همياري از مسئولين ذيربط داريم تا حداقل آنها نيز قدمي به سهم خودشان در اين خصوص بردارند

 جنابعالي به عنوان يک کارآفرين نمونه در مجموعه خود تا چه اندازه به جوانان جوياي کار و علاقهمند و تحصيل کرده در رشتههاي معماري و عمران فرصت اثبات خودشان را ميدهيد؟ يا تا چه اندازه به جوانان صاحب ايدهاي نو و خلاق مجال عرض اندام ميدهيد؟

به جرات مي‌توانم بگويم صد در صد. يکي از شرکت‌هايي که در سيرجان هنگام جذب نيرو از سابقه‌ي کار افراد چيزي نمي‌پرسد، ما هستيم. ما حتي اينجا تداد زيادي نيروي مجرب براي معادن تربيت کرده‌ايم که آمده‌اند به مجموعه ما و کار ياد گرفته‌ و رفته‌اند.

درباره استقبال از ايده‌هاي نو نيز اين توضيح را بدهم که براي نمونه همين بلوک سيماني که ما توليد مي‌کنيم، يک بلوک ساده نيست و موقع چينش ديوار در هم قفل مي‌شوند. اين ايده‌ي خود ما نبود و ايده‌ي يکي از جوانان شرکت بود که از آن استقبال کرديم و الان داريم در کارگاه‌مان در شهرک صنعتي همان را توليد مي‌کنيم.

 هلدينگ شما در بخش ساخت و ساز ساختمان هم مشغول است، چقدر به استحکام بنا و معماري ساختمانهايي که ميسازيد، اهميت ميدهيد؟

بتن‌ريزي در ساختمان‌هايي که مي‌سازيم زير نظر کارشناسان و مهندسان انجام مي‌شود و نگاه‌مان به استحکام بنا اين است که اينجا قرار نيست خداي ناکرده از هزينه‌ها کم بگذاريم و اصطلاحا بساز و بفروش باشيم. در بلندمدت چنين کارهايي که متاسفانه به اسم بساز بفروشي باب شده و مرسوم است به اعتبار يک شرکت خوشنام لطمه مي‌زند و بي اعتمادي مشتريان خودش بزرگترين زيان است.

به معماري نيز اهميت زيادي مي‌دهيم و مشاوران جوان و با ذوق و دانشي در امر معماري داريم. اينکه از مهندس معمار و طراحي تخصصي معماري استفاده نکنيم که هزينه‌ي ساخت و ساز را پايين بياوريم، يک روش پيش پا افتاده و منسوخ است. توجه به معماري از ديد تجاري و کسب درآمد نيز مهم است چون ساختمان بايد به چشم بيايد تا مشتري خوب پيدا کند.

 امروز خود را بر بلنداي  قله موفقيت  مي بينيد يا اينکه هنوز پلههاي ترقي ديگري را مدنظر داريد که از آن بالا برويد؟

قطعا همين طور است که نمي‌خواهيم همين جا بمانيم. علاقه به توسعه کار و پيشرفت همراه هميشگي انسان است. و ما نيز هنوز آغاز راهيم و آرمان هاي بزرگي را در سر داريم که به ياري خدا و همت مهندسان جوان و همکاران پرتلاشمان در هلدينگ آزاديخواه، بر آنها جامه عمل مي پوشانيم.

  در امور ديگر علاقه به فعاليت نداريد؟ مثل امور سياسي يا فرهنگي و اجتماعي؟

در امور خيريه فعاليم. مثلا گهگاه از برخي مراکز نگهداري و تربيت کودکان بي‌سرپرست حمايت مالي مي‌کنيم. اما در حوزه سياست هرگز ورود نکرده و نخواهيم کرد.

 خودتان انگيزههاي سياسي-اجتماعي نداريد؟ مثل ورود به شهرداري يا عضويت در شوراي شهر؟

 

نه به هيچ عنوان. آرمان ما در هلدينگ مان طي کردن پله هاي ترقي در زمينه کاري خودمان است.

 برنامهتان براي آينده هلدينگ آزاديخواه چيست؟

راه اندازي يک کارگاه توليد گرانول(يک ماده شيميايي پايه براي توليد بسياري از کالاها) در سيرجان هدف بعدي‌مان است و اميدواريم در اين راه مسئولان شهر نيز از ما حمايت کنند و اينگونه دِين خود را در پيشرفت و توسعه صنعتي سيرجان ادا کرده باشند.

 در پايان اگر سخن نگفتهاي داريد، بفرماييد.

در اينجا تشکر مي‌کنم از خانواده و دوستانم که در همه‌ي مشکلات همراهي ام کردند و تقدير مي کنم از کارکنان پرتلاش هلدينگ که هميشه از دل و جان در پيشرفت کارمان و حصول نتايج بايسته و شايسته، از جان و دل مايه گذاشته‌اند.