اين هفته علی یعقوبی پور فرماندار سیرجان ميهمان سخن تازه در طرح «پرسش از شما و پاسخ از مسوولان» بود لازم به ذکر است هفته نامه سخن تازه هيچ دخالتی در طرح پرسش و پاسخ مطروحه نداشته و مطالب تنها از لحاظ املایی و انشایی ویرایش شده اند آنچه در ادامه مي‌خوانيد پاسخ‌هاي فرماندار سيرجان به سوالات مطرح شده توسط همشهريان در  پيج اينستا گرام است؛

 چه کسی باید مدافع حقوق کارگران معادن متعددی باشد که بارها در جلوی درب فرمانداری برای اعتراض جمع می شوند؟ این شهر مشکلات بسیاری دارد که شما باید در رفع آن مشکلات کوشا باشید اما عملکردی از سوی هیچ ارگانی آنطور که باید نیست! چرا؟پیگیری مطالبات و اعتراضات کارگران از وظایف مهم اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان است. کارگران به عنوان تولید کنندگان واقعی در عرصه اقتصادی، نقشی کلیدی در روند توسعه و پیشرفت کشور دارند از این رو حل مشکلات آنان دغدغه تمام مسوولان شهرستان باید باشد و البته جلسات متعددی در محل فرمانداری در جهت رفع مشکلات کارگران برگزار می گردد از جمله کمیسیون کارگری با حضور نمایندگان کارگران و شرکت های تولیدی و صنعتی با هدف رصد مشکلات کارگری و یافتن راه حل برای آنها از وظایف برگزار می گردد.

 آقای فرماندار آیا از تصادفاتی که اقلا ماهی چند بار در جاده گل گهر اتفاق می افتد اطلاع دارید شما به عنوان یکی  مدیران ارشد شهرستان  با توجه به تردد بسیار کامیون ها اتوبوس ها  و خودروهای سواری در این جاده  چرا  از  مدیران منطقه گل گهر نمی خواهید که نسبت به عریض کردن و اضافه کردن اقلا یک باند به این جاده امنیت جانی کارمندان این منطقه را تامین کنند؟  حال که اداره راهداری اقدامی انجام نمی دهد چرا شما دست به کار نمی شوید با این اقدام نام نیکی از خود باقی خواهید گذاشت؟ متاسفانه مشکلات زیادی این محور در تردد دارد که البته بر اساس آمار پلیس راه سرعت غیر مجاز از دلایل اصلی تصادفات این محور است و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای موظف است استاندارد های ایمنی را مرتفع نماید که در جلسات استانی و هم به صورت مکاتبات با مدیران کشوری این موضوع را پیگیری کردیم و همچنان در تلاش هستیم .

 مدتهاست در مسیر جاده گل گهر صبحا با بوی نامطبوع سوزاندن زباله روبرو بودیم که همین نشریه سخن تازه عکس آن را چاپ نمود ولی همچنان زباله سوزی در این مکان آن هم صبح زود انجام می شود چرا سایت زباله را به مکانی که در جلسات متعدد گفتند آماده است، منتقل نمی کنند ؟ این موضوع را در جلسه ای با حضور اداره محیط زیست و شهردار و اعضای شورای شهر سیرجان مدیریت پسماند شهرداری سیرجان پیگیری خواهیم کرد تا پس از شنیدن نظرات و پیشنهادات تصمیمی در جهت رفع این مشکل بگیریم .

 در جوار شهرک آسمان پلیس راه پروژه ی مسکن ملی در حال اجراست. اینجا نه جدول دارد نه خیابان کشی و آسفالت و حتی نکرده اند اقلا شنی ریزی کنید که کمتر گرد و خاک شود  و پروژه مزاحمت ایجاد نکند؟متوجه این سوال نشدیم چون پروژه نهضت ملی مسکن در مکی آباد در حال ساخت است.

 یک کلاهبرداری در شهرستان رخ داده، یک نفر با همدستی شرکای خود، با تطمیع خریداران و وعده وعیدهای دروغین در خصوص خرید حواله خودرو عده ای را فریب داده و وجه نقد از آن ها دریافت نموده و اکنون متواریست. چندماهی از شکایت ما می‌گذرد اما روند رسیدگی بسیار کند است؛ شما چه کاری برای مال باختگان انجام خواهید داد؟
مربوط به حوزه قضایی است و پلیس و دستگاه قضا باید پیگیری انجام دهند.

 مردم از عملکرد اداره ی مسکن و شهرسازی ناراضی هستند و واقعا این چنين ارگان هایی به مدیری دلسوزندارد؟در دستور کارمان قرار دارد.

  آیا برای شهری به بزرگی و اهمیت سیرجان زشت نیست که راه آهنش زیر مجموعه ی استان هرمزگان باشد؟ چرا چنین اتفاقی رخ داده ؟ شهر سیرجان با این حجم از رفت وآمدی که دارد به یک ایستگاه بین راهی تبدیل شده؟راهن آهن سیرجان زیر مجموعه هرمزگان است که هم با استانداری هرمزگان و هم استانداری کرمان مکاتبه کردیم و پیگیر آن هستیم .

 قطار اصفهان به سیرجان تاسال گذشته  سهمیه بلیط داشت و الان حدودا یکسالی است که باید بلیط اصفهان بندرعباس را خریداری و از سیرجان سوار شویم در مورد بلیط سیرجان به تهران هم همین مشکل وجود دارد آیا برای این مشکل چاره ای اندیشیده‌اید؟ مربوط به سوال بالا و چون راهن سیرجان زیر مجموعه هرمزگان است در حال پیگیری هستم.

  چرا در سیرجان در هیچ کدام از جایگاه های سوخت بنزین سوپر توزیع نمی شود در حالی که در بعضی از شهرستان های همجوار بنزین سوپر وجود دارد با توجه به موقعیت سیرجان این مورد یک لازمه است؟
موضوع را از شرکت نفت ناحیه سیرجان پیگیری خواهیم کرد.

 چرا در مسیر شاهراه مهم بندرعباس تهران، سیرجان تنها شهری است که کمربندی ندارد در حالی که شهرهای کوچکی مثل میبد، اردکان و اردستان سالهاست جاده کمربندی دارند؟
عملیات اجرایی باند دوم پروژه آزادراه سیرجان - بندرعباس در سه قطعه آغاز خواهد شد که اجرای قطعه اول این پروژه اسناد مناقصه تنظیم و به مناقصه گذاشته شده است که با بهره برداری از باند دوم این پروژه مشکل ترافیکی قسمتی از شهر به خصوص بلوار شاهد مرتفع خواهد شد.
  آقای فرماندار تکلیف زمین های شهرک خلیج‌ فارس چرا مشخص نمی شود؟ با این قیمت های نجومی، ما مردم دیگر توان ساخت ساز نداریم؟زمین های شهرداری نجف است که سازمان بازرسی بر روی این زمین ها دست گذاشته است و در حال بررسی هستند .

  من یکی از مالباختگان زمین های امیری کنار دانشگاه تکنولوژی هستم‌ حدود ۴۰۰ نفر طی سال های ۹۰ تا ۹۸ اقدام به خرید این زمین ها با سند تک برگ کردیم و الان نزدیک به ده سال است که هیچگونه مجوز ساخت و سازی به ما نمی دهند به هر کجا رفتیم گفتند اینها زمین ملی هستند و شهرداری هم گفت در محدوده شهر نیستند و درطرح تفضیلی شهر نیستند اگر این اراضی ملی هستند پس چرا اداره ثبت ۱۲ سال پیش سند تک برگ صادر کرده است؟ آقای فرماندار، تکلیف ما چیست؟این زمین ها دولتی هستند که فروخته شده اند و باید از طریق مراجع قضایی پیگیر حق و حقوق خود شوید.

  آقای یعقوبی پور برای انتخابات و تخلف خرید رای چه برنامه ای در پیش رو دارید؟سلامت انتخابات برای ما حائز اهمیت است و ما امانت دار مردم هستیم و باید از رای آن‌ها صیانت کنیم و اعضاي ستاد انتخابات مکلف به برگزاری انتخابات بی طرفانه ، قانونمند و سالم هستند و این قول را به مردم می دهیم با آسودگی خاطر در انتخابات شرکت کنند و تاکیدات رهبری مبنی بر امنیت، رقابت، سلامت و مشارکت سرلوحه برگزاری انتخابات در سیرجان است.

  آیا قرار نیست تصمیمی برای کمربندی مکی آباد که فوق العاده شلوغ شده و کامیونها با دود گازوئیل باعث آلودگی هوای شهر شده اند اتخاذ شود؟هفته گذشته جلسه شورای ترافیک شهرستان مختص ایمن سازی و ساماندهی ترافیکی بلوار شاهد بود که تصمیم به اجرای طرحی به صورت موقت و تا تکمیل پروژه آزاد راه سیرجان-بندرعباس با اعتباری بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان اجرا خواهد شد که اجرای طرح کندرو و اصلاحات ترافیکی مانند دوربرگردان در طول بلوار و جداسازی لاین خودروهای سبک و سنگین باهدف ‌سهولت عبور ومرور و نیز کاهش خطرات احتمالی با جدیت توسط شهرداری سیرجان در حال انجام است .

 از فرماندار محترم انتظار می‌رود نسبت به میراث فرهنگی و تاریخی شهر سیرجان بیش از این کوشا باشند. یکی از دلایلی شاهد افزایش آسیب های اجتماعی در شهر هستیم همین بی توجهی نسبت به میراث فرهنگی و پیشینه ی شهرمان است زیرا جامعه ای که گذشته و فرهنگ خود را فراموش کند دچار صدمات جبران ناپذیری خواهد شد. آرامگاه خواجه علی حسن سیرجانی، نویسنده ی قرن چهارم، در انتهای مکی آباد قرار دارد و در معرض نابودی کامل است! چرا نباید در جوار مقبره ی چنین گنجینه ی تاریخی یک فرهنگسرا و موزه بنا شود که هم افتخاری برای شهر و شهروندان و هم جاذب توریستان داخلی و خارجی باشد؟
 ترمینال مسافربری قبلا سرویس رفت و برگشت برای شهرهای دیگر همچون رفسنجان را داشت اما اکنون با توجه به اینکه مسافر هست هنوز سرویسی ندارد ودانشجویان و مردم باید از سرویس های خصوصی استفاده کنند آیا اطلاعی از این وضعیت داردید؟این موضوع باید توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده پیگیری شود که این موضوع را هم پیگیری خواهیم کرد.
  جناب يعقوبي پور تکلیف پروژه اسپیناس چه شد؟ چرا وعده دروغین به مردم دادید و در حضور مدیر بازرسی کل کشور گفتید که تکلیف این پروژه تا یک هفته ی آینده مشخص می شود ولی خبری نشد؟در جلسه شورای تامین شهرستان تشکیل و مصوبه شورای تامین دادیم و مابقی پیگیری ها باید از طریق اداره کل راه و شهرسازی انجام شود.همچنین این پرونده توسط بازرس کل استان کرمان از اداره راه و شهرسازی در حال پیگیری است .

  نمایندگی های ایران‌خودرو در سیرجان بسیار ضعیف عمل می کنند آیا نظارتی وجود دارد؟بازرسی‌های منظم و مستمر از نمایندگی‌های مجاز توسط شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو انجام می شود .

 مسیر جاده سیرجان به نجف شهرکه تردد ماشین های سنگین و سواری در این مسیربسیار است نیار به ترمیم آسفالت دارد مسیر پلیس راه ترافیک سنگینی دارد چه اقدامی در دستور کار دارید؟
ساماندهی ورودی نجف شهر به سیرجان را در دستور کار داریم
   لطفا توضیح دهید اگر در جاده ی کمربندی چند پل عابر پیاده روگذر و زیر گذر احداث شود به جایی بر می خورد؟
منتظر نظر مشاور ترافیکی شهرستان هستیم تا ظرف دو الی سه ماه آینده در خصوص ترافیک چند سال آینده سیرجان بدهد و بر اساس آن طرح ها و پروژه های که نیاز باشد اجرا خواهیم کرد پیشنهاد شما هم مد نظر خواهیم داشت.

  چرا به منطقه ی ضلع غربی خرم آباد گازرسانی انجام نمی‌شود و بالاجبار ساکنین می‌بایست کپسول گاز با قیمت ۴۵۰ هزارتومان را تهیه کنند؟اگر جزو طرح شهری باشد و پروانه ساختمان هم داشته باشید شرکت گاز گازرسانی را انجام می دهد.

  آیا به عنوان  یک نهاد اجرایی فکری برای اتباع بیگانه برداشته اید، این شهر پر شده از غیربومی هایی که امنیت شهروندان را تهدید می‌کنند؟سیرجان جزو شهرستان‌هایی است که حضور اتباع خارجی مجاز است، و این بر اساس دستورات کشوری است و ما هم تابع این دستورات هستیم . اما در یک ماه گذشته برنامه های برای اتباع غیر مجاز داشتیم از جمله به کارگیری نیروی تبعه خارجی در مراکز تولید، بسته بندی و فروش مواد غذایی ممنوع است و با متخلفان برخورد می شود و هفته گذشته چندین مغازه پلمب و جریمه شدند و همچنین طرح دستگیری اتباع غیر مجاز نیز در دستور کار است که به کشورشان باز گردانده خواهند شد.

 چرا آب و برق و گاز به قسمت پایین مکی آباد نمی دهند؟ در این گرانی واقعا اجاره نشینی دشوار است و نبود این امکانات اولیه هم موجب عدم سکونت در املاک شخصی می‌شود؟باید بررسی شود و در این محدوده مجوز ساخت و ساز داده نشده است به همین دلیل بدون پروانه ساختمان ادارات خدمت رسان نمی توانند خدمات دهند

  چندی پیش گزارش شد مغازه هایی که با خورا‌ک و بهداشت سر و کار دارند باید از استخدام نیروهای اتباع امتناع کنند، آیا سبزی فروشی ها و میوه فروشی های خیابان امام مستثنی هستند یا سبزی و تره بار جزو خوراک محسوب نمی شود؟به کارگیری نیروی تبعه خارجی در مراکز تولید، بسته بندی و فروش مواد غذایی ممنوع است و با متخلفان برخورد می شود و بازرسان اداره کار به صورت هفتگی در حال رصد و برخورد با متخلفان هستند.

  واحدهای بنیاد مسکن واقع در بلوار غدیر چه زمانی تحویل داده می‌شوند؟این پروژه توسط بنیاد مسکن در حال اجرا است و باید بنیاد مسکن پاسخ دهد اما بازدید خواهیم داشت از روند پیشرفت این پروژه

 ورودی های شهر چندین بار به عنوان پروژه های زیباسازی و در خور کلنگ خوردند و وعده داده شده که انجام می‌شوند هنوز به همان شکل هستند و اصلا هم در خور شهر سیرجان نیستند؟حتی ورودی و خروجی شهر استاندارد  نیست و شهرهای دیگر استان با کمک و بودجه های این شهر چندین پل استاندارد دارند اما خود سیرجان بی بهره مانده است.
ورودی جاده شیراز انجام شد و ورودی محور بافت در دستور کار است .

  تا کی باید در میدان پلیس راه، چهار راه مکی آباد و دو راهی باسفرجان و همینطور دوراهی شهرک ثارالله، شاهد حوادث جانی و مالی باشیم و کشته بدهیم تا فکری برای این نقاط مرگبار شهر بشود؟ طرح ایمن سازی میدان امام علی منتظر پیشنهاد مشاور ترافیک هستیم و بلوار شاهد در دستور کار است .سال گذشته شهرک ثارالله برای ورودی ها و ساماندهی آنها بیست میلیارد تومان توسط شهرداری هزینه شد و امسال هم ۱۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است .
دوراهی باسفرجان هم توسط شهرداری سیرجان و شرکت فولاد ایرانیان در حال انجام است.

   ما ساکنین کوچه شهید منصور عزت آبادی واقع در خیابان ابن سینا، نه امنیت جانی داریم و نه مالی! ۴ خانه در این کوچه اقدام به فروش مواد مخدر می‌کنند و نه دادستان و نه دایره ی مبارزه با مواد مخدر و نه حتی کلانتری ۲ هیچ اهمیتی به این موضوع نمی دهند؛ شما به عنوان نماینده ی دولت، به پاس حرمت شهیدی که نامش بر کوچه است، اقدامی کنید؟  این موارد هم فرماندار قول رسیدگی و پیگیری دادند.

پیرو جواب دکتر یعقوبی به سوالات مردمی روابط عمومی فرمانداری سیرجان نیز عنوان کرد:
بازدید و بررسی میدانی مشکلات روستاها پنجشنبه و جمعه هر هفته توسط فرماندار سیرجان انجام می شود که هفته گذشته روستاهای بخش مرکزی و بخش گلستان بازدید شد و برخی از مسائل و مشکلات و همچنین میزان پیشرفت پروژه های عمرانی نیز مورد بررسی قرار گرفت ،کمیته رصد مسایل و مشکلات به منظور شناسایی و حل مشکلات مردم است نیز فعال است، برنامه دوشنبه های مردمی که بر اساس آن طبق روال دوشنبه های هر هفته ملاقات های مردمی با فرماندار به صورت چهره به چهره برگزار می گردد و البته دیدارهای فرماندار با شهروندان در طول هفته و مابین جلسات نیز انجام می شود.

         سوالاتی که توسط فرماندار محترم به آنها پاسخ داده نشد
 آقای فرماندار شما به عنوان یک شخص صاحب مقام و ارشد در این شهر چرا به مشکلات مردم آن طور که باید توجه نمی کنید؟ چه کسی باید از حق مردمی که پس از گذشت سالها از پیمانکاری که از ملت  پول گرفته اما خانه ای تحویل نداده، دفاع کند؟
  آیا پس از گذشت ۷ سال از ریاست مدیر فعلی بنیاد مسکن وقت آن نشده که تغییر و تحولی در این ارگان ایجاد شود؟
  آیا برای ارتقا دانشکده ی علوم پزشکی سیرجان برنامه ای دارید؟ پیرو صحبتی که آقای رضوی رئیس دانشکده علوم پزشکی داشتند، بزرگترین مشکل ارتقا دانشکده عدم زمین جهت ساخت و ساز واحدهای آموزشی مورد نیاز است. یعنی در سیرجانی برای پیشرفت علوم پزشکی و زیر ساخت ها زمینی وجود ندارد؟  
 چندین سال است که بازنشستگان بهداشت درمان تحت پوشش بیمه«تکمیلی» درمانی آتیه سازان حافظ بوده اند که اصلا بیمه ی کاملی جهت پوشش هزینه هاي درمانی نبود آتیه سازان حافظ اعلام کرد اگر بیمه ی کامل و لازم دارید باید  بیایید فرم بیمه ی اکمل آتیه سازان حافظ را پر کنید و قرار بود تحت پوشش بیمه ی اکمل باشیم که مهرماه سال گذشته بیمه ی درمانی کل بازنشستگان را به بیمه دانا سپردند. بیمه دانا خیلی خوب بود اما دو ماه پیش بدون اطلاع بازنشستگان به یکباره بیمه ی دانا را قطع کردند از طرفی خاطرجمع بیمه دانا بودیم و فرم بیمه ی اکمل آتیه سازان را پر نکردیم حال از اینجا مانده و از آنجا رانده شدیم و باید هزینه های درمانی را آزاد بپردازیم لطفا رسیدگی کنید؟
 یک مسئله خیلی درمورد حمایت شخص فرماندار و مجموعه تحت مدیریت وی  از یک کاندید خاص است  اول اینکه سفارش به شهرداری ها و بخشداری های حومه سیرجان به برگزاری جلسات و حمایت از کاندید خاص و مورد دوم انتصاب روسای هیاتهای ورزشی به توصیه فرماندار وغیره .این اتفاق ها باعث می شود که در مورد انتخابات فکر دیگری کنیم آیا این موضوع صحت دارد؟
 خواهشمندیم پیگیر زمین های مارال پیشرو باشید. ۵۰۰ نفر اعضای این شرکت باید چکار کنند که حداقل پس از گذشت چند سال واگذاری صورت بگیرد؟  در حال حاضر با ۷۰ میلیون هیچ کاری نمی‌توان انجام داد چه برسد خرید خانه، لطفا زمین های مارال را تعیین تکلیف کنید؟
  آقای فرماندار به عنوان یک شهروند از عملکرد علی یعقوبی پور راضی هستید؟
 گرانی در سیرجان بیداد می‌کند و به نظر می‌رسد هیچگونه نظارتی نیست، کالایی که ابتدای آذرماه ۱۵۰ هزارتومان بوده اکنون در ۱۱ آذر ماه ۱۹۰ هزارتومان شده و یک بازنشسته چطور و از کجا باید این افزایش قیمت های آنی و زیاد را جبران کند؟ وظیفه ی تعزیرات و اتاق اصناف چیست؟
 از مشکلات اداره پست هرچه بگوییم کم است برای دریافت مرسولات پستی باید شخصا به اداره ی پست مراجعه کنیم؟ پس وظیفه‌ی این ارگان و کارکنانش چیست؟
   چرا در دوسال گذشته قتل در سیرجان افزایش پیدا کرده است؟ آیا راهکاری وجود دارد تا از این آسیب و معضل وحشتناک اجتماعی جلوگیری کرد؟
  اداره اوقاف سیرجان و متولی ها زیر نظر چه نهادی هستند؟ برای یک استعلام ملکی که از اداره ی ثبت ارسال شده است از ۱۵ تیرماه منتظریم و پاسخگو نیستند، این مشکل را با چه کسی باید درمیان گذاشت؟
  طرح هادی در روستاهای خالی از سکنه چه توجیهی دارد؟
  ما ساکنان دهیادگار مشکلات بسیاری داریم، از جمله تردد خودروهای معدنی در عصر هر روز که باعث شده تا گرد و غبار بسیاری در ساعت ۴ تا ۶ عصر ایجاد شود و دیگر مشکل عدیده هم رشد جمعیت این منطقه است که منجر به انسداد راه های ورود و خروج این منطقه شده و حتی سرویس های مدارس از تردد در این محله خودداری می‌کنند. لطفا به محلات حاشیه بیشتر توجه شود.
  چند روستا که از نزدیکی معدن تخت بنه جدا می‌شوند و تا سنگ شیر و سلطان حسینی می‌رسند، بسیار محرومند! نه ۱۶ کیلومتر جاده ی خاکی سالی یکبار تیغ می‌خورد و نه عایدی از جمله استخدام و برق و گاز برای ساکنان دارد. چرا؟ مگر ما روستایی‌ها ساکن آنجاجزو این مملکت نیستیم؟
 چرا پیگیر حقوق معدنی سیرجان از معادن مس سرچشمه نیستید و این معدن نسبت به مسوولیت های اجتماعی اش در قبال سیرجان عملکرد خاصی ندارد؟
  پمپ بنزین صدف در حریم جاده است، از چه نهادی مجوز گرفته چنین جایی بنا شود حال که این پمپ بنزین احداث شده چرا حریمی برای آن وجود ندارد که از جاده جدا شود؟