فصل سرد سال و احتمال دلالی سودجویانه؛
در سیرجان مافیای کپسول گاز داریم؟!

هنوز هستند روستاهای زیادی در شهرستان سیرجان که از نعمت لوله‌کشی گاز محرومند و ناچارند برای مصرف خانگی‌شان کپسول و پیک‌نیک پر کنند. نیازی دائمی که در تابستان‌ها تنها برای مصارف پخت و پز کاربرد دارد اما در فصل‌های سرد پاییز و زمستان برای گرمایش نیز نیاز خانواده‌های روستایی دوچندان می‌شود.
اما این اولین بار نیست که در سیرجان و همزمان با فصل سرما، دچار کمبود در این زمینه می‌شویم. چنانچه سخن‌تازه نیز پیش از این در سال‌های گذشته گزارش‌هایی با عناوینی مثل «کپسول گاز، دونه‌ی نایافت!» داشته‌ایم. اما امسال دیگر این مشکل در سیرجان نور علی نور شده است.
از یک طرف گلایه‌های مردمی پیرامون گرانی و تورم کم سابقه‌ی پر کردن کپسول و پیک‌نیک در دکان‌های پیک‌نیک پرکنی سطح شهر به سخن‌تازه رسید و از طرف دیگر رییس شرکت نفت سیرجان راهکار مقابله با این‌ گرانی را ثبت نام در سامانه‌ی دولتی سدف (سامانه دریافت فراورده های نفتی) دانست برای بهره بردن از نرخ‌های عرضه شده‌ی دولتی.
خبرنگار سخن تازه برای لمس کردن عینی مشکلات ابتدا برای گرفتن قیمت به چند مغازه‌ی پیرامون پرکردن کپسول در خیابان میرزا رضا رفت.
قیمت تعویض کپسول خالی با کپسول پر در همه‌ی این مغازه‌ها چهارصد هزار تومان بود. فروش خود کپسول هم یا متوقف شده و یا با قیمت‌های گزاف یک میلیون و دویست و هزار تومان و یک میلیون پونصد هزار تومان بود.
پس از این مشاهده‌ی عینی به سراغ سایت سدف برای ثبت نام برای دریافت گاز با نرخ پایین دولتی رفتیم. سایتی با مشکلات و ترافیک بالا که امکان ثبت نام فرد توسط گوشی همراه خودش را غیرممکن می‌کند. ناچار به سراغ یک کافی‌نت رفتیم. پس از کلی معطلی با صرف هزینه‌ی نزدیک به صدهزار تومان ثبت نام شدیم.
در همین تکاپو بودیم که یکی از همشهریان اطلاع داد شرکتی در مجاورت منطقه ویژه اقتصادی سیرجان، بدون نیاز به ثبت نام در سامانه‌ی سدف، گاز کپسول با قیمت دولتی عرضه می‌کند!
به جاده‌ی مدنظر رفتیم. دم در شرکت «اتکا گاز» به جز دو خودروی همشهری کسی نبود و برخلاف تصورمان اصلا شلوغ نبود!
دلیلش را یکی از همشهریان که آمده بود از این شرکت خرید کند، می‌گوید: «هیچ کس خبر ندارد. من خودم دیروز با کلی چونه زدن سیصد و پنجاه هزار تومن خریدم. با کلی منت.
از نیروی شرکتی دم در شرایط خرید کپسول و گاز را می‌پرسیم. پاسخ سرراستی می‌دهد: «در سامانه ثبت نام کرده باشی، کپسول خالی بده، با ۲۷ هزار تومان کپسول پر بگیر»
می‌پرسیم که اگر ثبت نام نکرده باشیم چه؟
جواب می‌دهد: «ثبت نام نکرده باشی باید ۳۰هزار و ششصد تومن بدی به جا کپسول خالی و کپسول پر دریافت کنی.»
با تعجب می‌پرسیم یعنی تفاوتش فقط همین سه، چهار هزار تومان است؟ جوابش با لبخندی یک بله است. اما همین بله باعث شده بود حاضران از شادی در پوست خودشان نگنجند. چرا که تفاوت قیمت با بازار آزاد در سطح شهر سیرجان بسیار زیاد بود. چهارصد تومان کجا و سی هزار تومان کجا.
یکی از شهروندان که برای دریافت کپسول دم در این شرکت آمده بود با تعجب از مامور دم در می‌پرسد: «یعنی من هشتاد و پنج هزار تومن دادم کافی‌نت ثب نامم کند در سامانه‌ی دولتی سدف که این سه هزار تومن رو بهم تخفیف بدید؟ اگه می‌دونستم خودم رو علاف سدف نمی‌کردم. دیروز از سایت سدف ناامید شدم، رفتم کپسول خالی خریدم یک میلیون و دویست، چهارصد تومن هم دادم پرش کردند. اما خب یکی کم‌مان است. راه هم دور است. راستی شما کپسول خالی هم می‌فروشید»
مامور دم در پاسخش مثبت است و قیمتش رند: «یک میلیون تومن»
قیمت تازه شکسته است
در همین باره بنی‌اسد رییس شرکت نفت سیرجان درباره‌ی چگونگی این اتفاق به سخن‌تازه توضیح داد: «اول اعلام کنم که وظیفه‌ی اطلاع‌رسانی در این مورد با ما نبوده است و وزارت صمت وظیفه داشت به مردم اطلاع بدهد که چنین عرضه‌ای با این قیمت شده است. من خودم به تازگی از سایت‌های خبری خبردار شدم.»
به گفته‌ی بنی‌اسد تا یازدهم آذرماه نرخ دوم بود و قیمت تعویض کپسول خالی با کپسول پر برای ثبت نام نشده‌ها در سامانه سدف توسط وزارت صمت ۳۵۰ هزار تومان اعلام شده بوده است اما از یازدهم تا ۲۲ آذرماه همین عرضه با نرخ دوم هم متوقف ماند و بازار دچار کمبود شد تا اینکه ۲۲ آذر امسال قیمت پایین سی‌هزار و ششصد تومان شروع به عرضه شد.»
بازار مانده در شوک قیمت قبل
انگار بازار هنوز در شوک آن ۳۵۰ هزار تومان اولیه و سپس توقف ده روزه‌ی عدم عرضه‌ی دولتی مانده باشد که در سطح شهر قیمت نشکسته و روستانشینان بی‌خبر از ماجرا زیر بار قیمت چهارصدهزار تومان می‌روند.‌ زیرا در سکوت خبری همچنان پنجاه تومان بیشتر از نرخ دولتی خرید کردن از دکان‌های داخل شهر منطقی می‌نماید. درحالی که حتا آن‌هایی که حاضر به گذر از هفت خان ثبت نام در سامانه‌ی دولتی شده و صابون صف بستن در شرکت‌های بیرون از شهر را به تن مالیده بوده‌اند، گویی خبر نداشته‌اند با راهنمایی مدیران قرار است نزدیک صد هزار تومان پول زور بدهی به کافی‌نت کیوون برره، که سه هزار تومان روی هر کپسول گاز تخفیف دولتی بگیری! اینجا برره است.
تا پایان سال ۵۰ روستا شهرستان گازکشی می‌شوند
نیکخواه رییس شرکت گاز سیرجان درباره اینکه تا گازکشی کل روستاهای شهرستان چقدر راه داریم می‌گوید: در حال حاضر ۸۷ درصد روستاهای شهرستان گازکشی شده‌اند. یعنی از ۲۲۴ روستا، ۷۹ روستا مانده که گازکشی نشده اند. تا پایان امسال ۵۵ روستا به ویژه در بخش‌های سردسیر چهارگنبد گازکشی خواهند شد تا درصد گاز روستایی شهرستان به ۹۵ درصد برسد.
وی افزود گازکشی برای این تعداد روستا  که معادل ۱۳۰۰ خانوار هستند در دست اقدام است و ۲۹ روستا نیز هنوز در مرحله طراحی شبکه قرار دارند.
سخن تازه: حال با یک محاسبه این سوال پیش می آید اختلاف 400 هزارتومانی کپسول آزاد   با  30 هزار تومان سامانه سدف  370 هزار تومان است اگر هفته را 6 روز فرض کنیم و در هر روز 500 متقاضی خرید کپسول گاز باشد مبلغ حدود 185 میلیون تومان برای خرید کپسول پرداخت می شود که در یک ماه چیزی حدود 4 میلیارد برای خرید کپسول آزاد هزینه می برد این پول به جیب چه فرد یا افرادی می رود؟