گزارشی از غیر هم سطح بودن منهول های فاضلاب با آسفالت ؛
دردسر درپوش‌های برآمده‌ی فاضلاب شهری


پس از چندین سال خرابی آسفالت‌های شهر و تحمل این وضعیت توسط شهروندان، بالاخره با همکاری شرکت معدنی گل‌گهر و شهرداری، پس از حفاری‌های وسیع جهت پروژه ایجاد فاضلاب شهری، نوبت به آسفالت این خیابان‌های در هم ریخته شد.

خیابان‌ها و بلوارهایی از شهر آسفالت شدند و به سرانجام رسیدند اما همچنان دردسر یک‌دست نبودن آسفالت به قوت خود باقی مانده است.
وجود منهول یا سرپوش‌های فاضلاب که به فواصل کوتاه در طول خیابان ایجاد شده‌اند مشکلات فراوانی را ایجاد کرده‌اند. برآمدگی یا فرورفتگی و حتا گاه خرابی این درپوش‌ها، خطرات زیادی را چه برای رانندگان و چه برای سایر شهروندان ایجاد کرده اند، علاوه بر مشکلات فنی که برای خودروها ایجاد کرده‌اند، باعث ایجاد تصادف و خطرات ناشی از آن هم بسیار شده‌اند.
بودجه‌های هدر رفته
استاندارد نبودن فاصله‌ی این درپوش‌ها از سطح آسفالت، گویا در همه‌ی خیابان‌های تازه آسفالت شده به چشم می خورد و این جای بسی تامل دارد که صرف هزینه‌های هنگفت برای آسفالت خیابان‌ها، بدون وجود نظارت یا نظر کارشناسی و یا الگوبرداری از نمونه‌های اجرا شده در شهرهای بزرگ، به فنا می رود. اگر این وضعیت را با معیوب بودن و خرابی و گاه نبود درپوش‌ها، در نظر بگیرید به عمق فاجعه بیش از پیش افزوده خواهد شد. هرچند رد دادن این برآمدگی‌ها باعث ایجاد تصادفات و حوادث زیادی خواهد شد.
از این موارد تقریبا در همه‌ی خیابان‌های تازه آسفالت شده‌ی شهر می توان به چشم دید، بلوار قائم بلوار چمران، بلوار ولایت، خیابان سعدی و... مثال‌هایی هستند از وجود این برآمدگی‌های پردردسر و بی برنامه در میان خیابان و بلوار.
شاید این وضع موجود، نشان از نبود نظارت یا نداشتن ایده‌ ای متفاوت توسط پیمانکار یا شتابزدگی در انتخاب پیمانکار و یا حتا بی‌اهمیت بودن این موضوع، می تواند از مواردی باشد که همچنان شاهد وجود این برآمدگی‌ها در خیابان‌های تازه آسفالت شده‌ی شهر هستیم. بهتر این است که  نظرات کارشناسی در این موارد، اساسی‌تر و کاربردی‌تر مشهود باشند تا جهت رفع این برآمدگی‌ها بتوان از آن استفاده کرد و دیگر شاهد بروز آن در خیابان‌هایی که در دست آسفالت هستند نیز نباشیم.
راه‌آب‌های سیمانی پر پیچ و خم در کوچه‌ها
علاوه بر این موضوع می‌توان به راه‌آب‌های سیمانی که در میانه‌ی کوچه‌ها نیز تعبیه می‌شوند هم اشاره کرد که پیچ و خم‌های ایجاد شده در آن هم نشان از این دارد که نیاز به وجود نظرات کارشناسی کاربردی و ایده‌های جدید در این ارتباط بیشتر احساس می شود.
مفیدند، اما...
پیامک و تماس‌های شهروندان هم نشان از ناراضی بودن آن، از نحوه‌ی اجرای این طرح است. برخی از صحبت‌های شهروندان بدین شرح است: «ایجاد راه‌آب در کوچه‌ها بسیار مفید است و شیب آن باعث شده که آبی که از داخل خانه‌ها به سمت کوچه سرازیر می‌شود، از طریق این راه‌آب‌ها، هدایت و از تجمع آب در وسط کوچه پیشگیری کند و در تمیزی و نظافت کوچه‌ها تاثیر زیادی دارد. اما به گونه ای تعبیه شده‌اند که برای عبور خودرو مشکل ساز شده‌اند. درب خانه‌ی ما دقیقا در پیچ کوچه قرار گفته، یعنی جایی که این راه آب‌ها هم تغییر جهت داده و متاسفانه ماشین‌هایی که از کوچه عبور می کنند به خاطر فرورفتگی که این راه آب‌ها ایجاد کرده اند ترجیح می دهند که در جهت خلاف حرکت کنند و این هم باعث می شود که امنیت خانه‌ی ما کم شود هم برخورد و تصادفات سطحی و گاه بگومگوی راننده‌های خودروهای دیگر را به همراه دارد. کاش برای این مورد هم فکری اساسی برداشته بودند.»
از صد تا دست‌انداز هم بدترند
«درپوش‌های فاضلاب در میان خیابان‌ها فقط دردسرش برای ما راننده‌هاست. از صد تا سرعت‌گیر و دست‌انداز هم برای ماشین پر ضرر و پرخطرترند. زیر بندی ماشینم را کلا خراب کرده اند. تا قبل از این، کنده‌کاری و حفاری‌های فاضلاب و ناهمواری آسفالت برای ما دردسر داشت و حالا که آسفالت شده‌اند، برآمدگی درپوش‌های فاضلاب مثل دست‌انداز عمل می کنند و دایم در حال پرش ماشین از روی آن هستیم. این بسیار پر خطر است.»
هنوز آسفالت نکرده‌اند، دوباره کنده‌کاری آسفالت شروع شد
«مگر قرار نبود که همه‌ی کنده‌کاری‌ها قبل از آسفالت خیابان‌ها انجام شود. خیابان جنت، هنوز 5 ماه نیست که آسفالت شده دوباره در محل این درپوش‌های فاضلاب را کنده‌اند. هرچند دوباره آن را آسفالت خواهند کرد اما این چند تیکه شدن آسفالت و صرف هزینه‌های فراوان و بی برنامگی‌ها از بابت چیست چرا فکر اساسی نمی کنند که نیاز به حفاری مجدد نباشد و شهروندان و راننده‌ها مدتی از کنده کاری‌ها در امان باشند؟»     
در همین باره و دلیل وجود چنین وضعیتی در آسفالت شهر، سعی بر ارتباط با معاون عمرانی شهرداری، صورت گرفت که این امر محقق نیافت و به ناچار پاسخ مسوول ارتباطات شهرداری در مورد سوالات ذکر شده، بدین شرح داده شد.
باید آسفالت برش خورده و هم سطح سازی صورت گیرد
پاسخ به این سوال که پس از اتمام پروژه بازسازی آسفالت خیابان‌های تازه آسفالت شده‌ی شهر، چرا بعضی از خیابان‌ها، باز در قسمت منهول‌هال‌های فاضلاب، حفاری صورت گرفته؟ این امر باعث چند تیکه شدن آسفالت شده. دلیل این امر چیست؟ بدین شرح است: «در خیابان‌های تازه آسفالت شده، چون قبلا لوله‌گذاری آن معبر انجام شده و منهول‌های فاضلاب، هم سطح آسفالت قدیم کار گذاشته شده که برای آسفالت مجدد که ارتفاع آسفالت جدید تغییر می کند، به ناچار مجبور به هم‌سطح‌سازی منهول با آسفالت هستیم. باید آسفالت برش خورده و دریچه‌های منهول هم سطح سازی شود.
و پاسخ این پرسش که «سرپوش فاضلاب‌های خیابانی در بیشتر نقاط کار شده در خیابان‌های شهر، باعث ایجاد برآمدگی‌های نامتعارف شده است. آیا نظارتی بر کار پیمانکاران صورت می‌گیرد؟» این بود: «قطعا باید برآمدگی نداشته باشد یا جزیی باشد. در غیر این صورت اقدام به اصلاح می‌گردد. حتما  نظارت هست بر کار پیمانکاران.
معیارهایی ملاک است
سرانجام جواب این سوال «در انتخاب پیمانکار، چه ملاک‌هایی وجود داشته، آیا اجرای کار آن‌ها از قبل مورد بررسی و بازبینی قرار گرفته است؟» چنین بود: «بله یک سری معیارها برای انتخاب پیمانکاران ملاک هست که مد نظر قرار می گیرد. چه از لحاظ فنی و سابقه کار.»
باید منتظر ماند و دید
حال باید منتظر ماند و دید که آیا منهول‌های فاضلاب در نقاطی که دارای برآمدگی‌های زیادی از سطح آسفالت هستند، اصلاح خواهند شد و این که در خیابان‌هایی که تازه در دست آسفالت هستند؛ چنین مشکلاتی دیده خواهد شد یا خیر