گزارشی از خلاقیت و همت پزشکان در جهت کمک به سلامت مردم؛
ارتقای سطح بهداشت و  سلامت هماشهر

چند صباحی‌ست که فعالیت‌های پزشکی و مراقبتی در هماشهر سیرجان، با یک تیم پزشکی جوان، پر انرژی و اهل کار، رواج و رونقی خاص یافته است.
تیمی که اعضای آن جوانان فارغ التحصیل رشته‌ی پزشکی و پیراپزشکی هستند و به دلایل مختلف از جمله سربازی و گذراندن طرح، مامور به خدمت در این بخش شده اند اما دست از خلاقیت و همت خود در جهت کمک به ارتقای سطح بهداشت‌ و سلامت برنداشته و می‌خواهند تا کاری ماندگار در هماشهر انجام دهند.
دکتر امین شهسواری‌پور که برای خدمت نظام وظیفه‌ی سربازی در کلینیک هماشهر مشغول به کار است به نمایندگی از این تیم با سخن تازه گپ زد.
او میگوید در پیک آنفلوانزای پاییز امسال بیش از ۳۰۰۰ مریض در این بخش ویزیت شدند که با همین ویزیت‌ها، میزان ارجاع بیماران به سیرجان کمتر از ۵ درصد بود.
به دلیل اینکه تا حد امکان درصد ارجاع مردم به سیرجان کاهش داده شود و اکثر مردم همینجا درمان‌های لازم را دریافت کنند، اکثر خدمات اورژانسی و غیر اورژانسی نیز در این مرکز انجام میشود.
دکتر شهسواری پور در ادامه‌ی کارهایی که در مرکز درمانی هماشهر انجام می‌شود از مراقبت‌های بهداشتی و ثبت آمار که یکی از اعمال مهم در بحث ارتقای سطح سلامت یک جامعه تاثیرگذار است گفت و توضیح داد: میتوان گفت که به طور کلی هدف از این بخش تحقق شعار پیشگیری بهتر از درمان است از این رو دلیل ما وقت و انرژی زیادی صرف این مورد می‌کنیم که تا حد امکان این شعار تحقق پیدا کند.
پیش از شروع به کار تیم جدید اینجا اکثر آمارهای بهداشتی به علت درگیری در دوسال کووید پایین مونده بود، برای جمع آوری این آمارها و اطلاعات کار سختی داشتیم که بتوانیم همزمان هم کارهای درمانی انجام بدهیم و هم کارهای آماری و مراقبت‌های بهداشتی در حوزه‌های نوزادان، کودکان، جوانان و میانسالان و سالمندان را تکمیل کنیم، اما به لطف و همت همکاران این کار تا حدود زیادی پیشرفت و با انجام ابتکار عمل و بازدید‌های مکرر از پایگاه‌های بهداشت تحت حوزه هماشهر و انجام جلسه‌های متعدد و بسیج تمام نیروهای بهداشتی ظرف سه الی چهار ماه اخیر درصد پوشش مراقبت‌هامون از زیر ده درصد به نزدیک ۵۰ درصد در حوزه‌های مختلف رسیده و قصد ما نیز این است که آمار و ویزیت مردم و انجام مراقبت‌های لازم را تا پایان سال به ۱۰۰ درصد برسد.
جا دارد این نکته را نیز اضافه کنم، هدف ما از روز نخست ثبت آمار به صورت کاملا واقعی بود و هر آماری که اینجا ثبت میکنیم به این معناست که بیمار را چه پزشکان و چه مراقبین سلامت ویزیت و معاینه کردد.
با رعایت همین نکته میتوان اطمینان داشت که خدمت واقعی به مردم اینجا ارائه میشود و مشکلات را هم به صورت کاملا واقعی پیدا خواهیم کرد.
بازدید از مدارس ابتدایی و انجام معاینات و مراقبت‌های رایگان هم از سری کارهای خودجوش و جهادی تیم بهداشت هماشهر بوده که ویزیت و معاینه تمام دانش آموزان پیش دبستانی و دبستانی حوزه قهستان و هماشهر را در برگرفته است.
امین شهسواری پور در این خصوص هم تشریح کرد: این طرح به مدت یکماه به طول انجامید و همه دانش آموزان این منطقه ویزیت و معاینه رایگان شدند.
هدف پیدا کردن کودکان با مشکلات سوءتغذیه، بیماری‌های خاص قلبی و ریوی و کودکان بی بضاعت بود که تا حد امکان بتوانیم در رفع این مشکلات و بیماری‌ها کمک رسان باشیم.
که در این بین رای زنی‌هایی با آموزش و پرورش و بخشداری پاریز انجام شد و با نظر مساعدی که برای پیش برد این موضوعات داشتن توانستیم طرح پیشنهادی خود را اجرایی کنیم.
با توجه به دغدغه‌های روانی ای که دخترها و پسرها در سنین بلوغ با اون مواجهه هستن به دنبال این بودیم که از یک نفر متخصص در این زمینه کمک بگیریم، از همین رو با خانم دکتر خواجویی که اصالتا سیرجانی و از اساتید دانشگاه هرمزگان هم هستند درخواست کمک کردیم و ایشان هم قبول کردند به صورت کاملا رایگان هر هفته یک روز به این منطقه آمده و جلسات خود را برگزار کنند.
 آغاز کار مشاوره با دبیرستان دخترانه بود که استقال خوبی هم صورت گرفت و نتیجه راضی کننده بود.
 دیگر طرح خوبی که تیم سلامت هماشهر برای آن تلاش کرد پویش ملی غربالگری پرفشاری خون و دیابت بود و در این خصوص شهسواری پور بیان کرد:

همانطور که میدانید در حال حاضر این طرح در سراسر کشور در حال انجام هست و هدفش غربالگری افراد بالای ۱۸ سال از نظر دیابت و فشار خون است؛ طبیعتا ماهم در هماشهر این طرح را پیگیری و دنبال کردیم. الان که حدود ۲۰ روز از شروع این طرح میگذرد و ۲ هفته همچنان به پایان آن باقی مانده، باهمت و پشتکار گروهی، توانستیم ۶۵ درصد جمعیت هدف را غربالگری کنیم که در نوع خودشون در شهرستان بی نظیر بود اما هدفمان غربالگری صد در صدی تا پایان این طرح است.
شهسواری پور از اهدافی که گروه سلامت هماشهر در این مدت روی انها متمرکز هستند و قصد انجام آن‌ها را دارند گفت و توضیح داد: چندین طرح مهم دردست اقدام است و امیدوایم بتوانیم با انجام آن‌ها گام‌های مثبتی در ارتقا سطح سلامت بخش هماشهر برداریم.
از مهم ترین طرح‌ها میتوان به تشکیل انجمن بیماری‌های مزمن (دیابت، روماتیسم، فشار خون، سرطان و بیماری‌های انسدادی مزمن ریوی) در هماشهر به صورت تشکیل جلسات هفتگی یا ماهانه با افراد درگیر این بیماری و کارشناسان مربوطه جهت تبادل نظر و همدردی و ارائه راهکارهای علمی و به روز جهت کنترل این بیماری‌ها، تشکیل کارگروهی برای کمک به زنان درگیر اعتیاد در این منطقه از طرح‌های مهم، انجام چند طرح تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه سلامت روان و همچنین تشکیل خیریه سلامت برای کمک به کودکان نیازمند اشاره کرد.

در اخر دکتر شهسواری پور ضمن تشکر از همکاران خود مسوولینی که پای کار آمدند، از اهمیت این اقدامات گفت و بیان کرد: در بازدید‌ها و اقدامات گروه سلامت و درمان دو مورد بیمار قلبی خطرناک که تا حالا شناسایی نشده بودند پیدا کردیم وکودکان مشکوک به تنبلی چشم رو شناسایی و به مرکز بینایی سنجی ارجاع دادیم.
با اینکه الان اول مسیریم و تازه کار ما شروع شده اما همراهی مردم خوب و قابل تقدیر بوده با این وجود نیاز به آگاه سازی بیشتری است و قطعا اگر مردم آگاه باشند همراهی بیشتری هم خواهند داشت.
جا دارد تا از تمام همکاران و مسوولینی که در این اقدامات همراه ما بودند قدردانی کنیم و امیدواریم روزی تمام خدمات حیاتی در بخش‌ها و روستاها انجام شود تا شاهد ارتقای سطح سلامت در کل کشور باشیم. تا زمانی که تیم پزشکی ما در هماشهر حضور دارد این فعالیت‌ها ادامه دار است و روز به روز برنامه‌های بهتر و کمک کننده تری ارائه خواهد شد
ما امیدوارانه در شروع یک مسیر تازه هستیم