سردر بازار سنتی سیرجان در محاصره سازه‌های جدید و بدقواره!
طاق بازار زیر سرنیزه نمای سنگی

سال‌هاست که در سکوت مسئولان و فعالان فرهنگی شهر ما، سردر ورودی یکی از راسته‌های بازار سیرجان با اینکه مشرف به یکی از خیابان‌های اصلی مرکز شهر هم است، مورد تجاوز سازه‌های بدقواره‌ی مغازه‌های مجاور قرار گرفته است! در کمال  شگفتی، نمای سنگ سیاه مغازه‌ی ساعت‌سازی را تا دهنه‌‌ی ورودی بازار تداوم داده‌اند و به معنای واقعی کلمه دهن این بنای تاریخی را سرویس کرده‌اند. آن سوی این دروازه هم که آجری با رنگ قرمز بدون در نظر گرفتن رنگ و اندازه‌ی آجر بافت تاریخی به کار رفته و طاقی با نمای سنگ رومی چسبیده به دهنه‌ی بازار نصب شده است!
دیگر بماند که دست کم تا چند ده متری حریم بصری این اثر هم نیاز بود به مغازه‌ها و تابلوهایشان مجوز هر نوع نما و تابلویی را ندهند و متناسب با بافت تاریخی اجازه‌ی نماسازی و پروانه‌ی نما صادر کنند. نه تنها این کار را نکرده‌اند که همین انفعال موجب شده برخی سواستفاده کنند و تعرض را هم به حد اعلای خود برسانند، چنانچه در تصویر می‌بینید!
درب کرکره‌ای جدید و کولر آبی و نمای شیشه‌ای و... همه و همه دست به دست هم داده‌اند و نه تنها حس و حال تاریخی و نوستالوژی قشنگ بازار سنتی را از بین برده‌اند که به ورودی بازار سنتی سیرجان ظاهری مضحک و در عین حال ناراحت کننده بخشیده‌اند.
این ظاهر و نمای ورودی بازار سنتی -که نماد هویت تاریخی و فرهنگی شهر سیرجان بوده- نشان از اوج بی‌تدبیری و بی‌برنامگی و حتا کم اطلاعی همه‌ی مسئولان ناشایستی است که تا کنون در شهرداری و اداره میراث فرهنگی شهر آمده و رفته‌اند!  دست کم سعی نکرده‌اند ادای شهرهای تاریخی بزرگ را دربیاورند و حداقل مقلدان خوبی باشند. مثلا بروند و ببینند که در تهران شهرداری و میراث فرهنگی با همکاری هم چطور خیابان تاریخی منتهی به بازار سنتی‌اش را سنگفرش کرده و تابلوها و نمای همه‌ی مغازه‌های دو طرف آن خیابان قدیمی را متحدالشکل کاشی‌آبی زده و آجرکاری کرده‌اند.
معلوم نیست اصلا سیرجان در طول این سال‌ها مسوول دلسوزی داشته یا نه؟ این مدعا را می‌توان با نگاهی به سردر ورودی این راسته‌ی بازار سنتی و تاریخی سیرجان، اثبات کرد.
خوب دقت و ورانداز کنید و نگاهی بیندازید، قد و قواره‌ی علمی و تجربی مسوولان البته فرهیخته‌ی سابق و اسبق شهر سیرجان دستگیرتان می‌شود.
شهرداری و میراث فرهنگی در همه‌ی سال‌های مدیران سابق‌شان یا کیلویی مجوز داده‌اند یا اینکه اساسا نظارتی نداشته‌اند و در عمل هرکسی به صورت هرج و مرجی هرکار دلش خواسته کرده!
امیدواریم شهردار کنونی و مدیر فعلی اداره میراث فرهنگی سیرجان که خود شخصا نقشی در ظهور چنین پدیده‌ای در جلوی بازار سنتی سیرجان نداشته‌اند، دست به کار شوند و برای حفظ آبروی سیرجان و مرمت ورودی این راسته‌ی بازار، برنامه‌ای بچینند و در ضمن با ریل‌گذاری مناسب از اینکه در آینده نیز چنین پدیده‌ای دوباره رخ دهد، پیشگیری کنند.