گفتگو با یاسمن پیوستی ووشوکار جوان سیرجانی،
قهرمانی این رشته نیاز به تمرینات سخت دارد

سیرجان شهری که در ورزش قهرمانی به نوعی در کشور پیشتاز است و در میان جمعیت بزرگ ورزشکارانش به خوبی می‌توان بانوان ورزشکار و ورزش دوست را دید. بانوانی که امروز در ورزش حرفی برای گفتن دارند اما به وضوح دیده می‌شود که به ورزشکاران مرد بهایی بیشتر داده و زمینه بهتری برای فعالیت‌های‌شان فراهم است. بانوان ورزشکار این روزها برای کسب جایگاهی بهتر در جامعه در تلاش و تکاپو هستند تا بتوانند نشان دهند که ورزشکاران خانم در حال حاضر با اینکه حمایت چندانی نمی‌شوند اما با تلاش خود کسب کننده بسیاری عناوین و مقام‌های ورزشی بوده اند؛ حال آنکه با اندک حمایت و گوشه چشمی از سوی جامعه و مسوولین میتوانند مقام‌های بسیاری را به دست آورند.
یاسمن پیوستی یکی از همین دختران جوان و جویای نام ورزشکار سیرجانی ست که حتی رشته تحصیلی خود را هم مرتبط با ورزش و ورزشکاران انتخاب کرده است. او که در حال حاضر روی پایانامه ارشد خود در رشته آسیب شناسی و حرکات اصلاحی و در اردوی تمرینی و آماده سازی خود برای انتخابی تیم ملی ست؛ مهمان گفت و گوی این هفته سخن تازه بود.
  لطفا خودتون رو معرفی و بفرمایید چه شد به ورزش علاقمند شدید؟
یاسمن پیوستی متولد سال1378 و  کارشناس تربیت بدنی و دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی هستم. از آنجایی که قصد ادامه تحصیل تا مقطع دکترا در همین رشته را دارم، کم کم خود را برای مقطع بعد آماده می کنم و در کنار ورزش، تمرینات و تحصیلم، مربی حرکات اصلاحی و آبدرمانی هستم. از کودکی ورزش ووشو را با پدرم، محمدحسین پیوستی قهرمان و پیشکسوت ورزشی آغاز کردم و پدرم استاد و حریف تمرینی من بوده و هستند. پس از سال ها تمرین در این رشته ورزشی توانستم در سال‌های ۹۹ و 1400 قهرمانی‌های بسیاری سطح کشور کسب کنم و مقام سوم تیم ملی در سال ۱۴۰۱ به دست آوردم. در دو سال ۱۴۰۱و ۱۴۰۲ در لیگ برتر کشور بازیکن تیم سپاهان بودم و توانستم پیروز تمامی مسابقاتم در لیگ باشم و در نهایت هر دوسال قهرمانی تیمی را در لیگ برتر کشور کسب کردم.
  در چه زمینه ورزشی فعالیت دارید؟
در رشته ورزشی ووشو را به طور جدی فعالیت دارم که این رشته ورزشی خود ووشو یه ورزش ترکیبی از تکواندو بوکس کشتی و جودو هست ورزش وشوو در کشور جایگاه بسیار خوبی داره و ایران در این رشته ورزشی حرفی برای گفتن دارد و قهرمان آسیا و جهان است. همچنین در رشته وشوو  قهرمانها، مدال آوران بسیار خوبی در سطح کشور هستند، بطوری که مقام آوردن در این رشته و در سطح کشوری سخت‌تر از قهرمانی در سطح جهان و آسیاست؛ یعنی اگر کسی در ووشو سطح کشوری مقام اول را کسب کند و بتواند سطح آمادگی خود را حفظ کند، قهرمانیش در سطح آسیا و جهان حتمی خواهد بود.به عنوان کسی که سال‌هاست در این رشته به طور جدی فعالیت دارد با بگویم که کسب مقام و جایگاه قهرمانی در این رشته ورزشی نیاز به تلاش و تمرینات سخت دارد؛ حداقل دو وعده تمرینی ۲ساعته در روز لازمه این ورزش است
 چه مدت مشغول فعالیت در این رشته ورزشی هستید؟
من از ۳ سالگی این ورزش را با کمک و حمایت پدرم و همراهی خودشان شروع کردم و از ۱۷ سالگی به بعد این ورزش را به طور حرفه ای دنبال کردم. تمرینات سخت تری را با پدرم انجام دادیم ایشون هم استاد و هم حریف تمرینی من بوده و هستند و روزانه دو سانس تمرینی ۲ ساعته که یک سانس تخصصی و یک سانس هوازی و بدنسازی هست در برنامه ورزشی خود داریم که گاهی به طور جداگانه باهم تمرینات جودو و بوکس را کار می کنیم.
 تجربه فعالیت در دیگر رشته‌های ورزشی رو داشتید؟ چرا این ورزش؟
بله من در تکواندو جودو کشتی بوکس هم فعالیت داشتم به دلیل اینکه ووشو ورزشی کامل و تشکیل شده از چند رشته است و علاقه بیشتری که به این رشته نسبت به دیگر رشته‌های ورزشی داشتم باعث شد تا این رشته رو انتخاب کنم. حتی  فعالیتم در رشته‌های دیگه هم برای بالا بردن سطحم در ووشو بود.
 باتوجه به زمینه تحصیلی و به عنوان یک ورزشکار چه لزومی بر ورزشکار بودن می بینید؟ ورزشکار بودن چه امتیازاتی دارد؟
هیچ کسی نمی تواند بگوید چه لزومی دارد غذا بخورم یا بخوابم و از دید من هم ورزش یکی از نیازهای ما در زندگی ست و باید جدی گرفته شود؛ همانطور که یک روز غذا نخوریم گرسنه خواهیم ماند، عضلات و حتی هورمون‌های بدن ما هم برای کارایی بهتر نیاز به ورزش دارد.برای همه افراد ورزش حتما نباید در سطح حرفه‌ای باشد‌، هر کسی بر اساس شرایطی که دارد مطابق با آن باید نیاز بدن به ورزش تامین کنند که نکته قابل توجه ورزش این است که بخاطر ترشح هورمون شادی افراد‌ را از افسردگی نجات می دهد و تا حد زیادی باعث افزایش اعتماد به نفس می شود، از نظر من افرادی که به طور منظم یک ورزش را دنبال می کنند زندگی موفق‌تری دارند.
و از نظر جسمی هم باید گفت به دلیل کم شدن فعالیت بدن در اثر زندگی‌های امروزی و آسان شدن کارها، ناهنجاری‌ها بدنی زیاد شده که ورزش هم کار درمان و هم پیشگیری از این ناهنجاری‌ها را انجام میدهد.
 توصیه شما به عنوان یک ورزشکار به خانم‌ها چیست؟
باید به خانم‌های عزیز بگویم که ورزش را جزیی از زندگیتان بدانید، زیرا که ورزش باعث تغییر زندگی خواهد شد و حال بهتری در شما ایجاد خواهد کرد.زندگی پس از ورزش بسیار زیباست و کمک می کند قوی تر از پیش با اعتماد بنفس ادامه دهید و خود و اهدفتان را از یاد نبرید بهتر و جدی تر از قبل برای رسیدن به آن‌ها بجنگید؛ همچنین ورزش راه درمان و پیشگیری بیشتر بیماری‌ها ، ناهنجاری و آسیب‌های اسکلتی و عضلانی شماست.
 از راهی که آغاز کردید و ادامه می‌دهید راضی هستید؟
راهی که انتخاب کردم و در مسیرش گام برمی دارم را واقعا دوست دارم و از انتخابش خرسندم. و جا دارد از این تریبون از پدرم کسی که علاوه بر مشوق و راهنمای بودن برای انتخاب این مسیر، هیچ کجایی راه برام کم نذاشت هم بهم انگیزه داد و همه جوره کمکم کرد که به هدف‌هام برسم، در  گرما و سرما پا به پایم تمرین کردند و در کنار ورزش همیشه مشوق و حامی من برای ادامه تحصیلاتم هم تا دکتری بوده و هستند قدردانی کنم.
  آیا به تیم ملی هم راه پیدا کردید؟
بله سال ۱۴۰۱ مقام سوم تیم ملی را کسب کردم و این روزها هم سخت مشغول تمرین برای انتخابی تیم ملی هستم اما متاسفانه چون سیرجان حریف تمرینی ندارم در اردوی تمرینی اصفهان هستم.
 هدف نهایی شما و چشم اندازتون به این رشته چیست؟
کسب مدال آسیایی و جهانی ووشو یکی از آرزوهایم است و تلاشم نیز این است که به لطف خدا در سطح آسیایی و جهانی مسابقه بدهم و به حدی سطح ورزشی خود را ارتقا دهم که یکی از مدال آوران قهرمان شهر و کشورم باشم.
  حمایت‌ها از شما به چه شکل بوده؟
تا الان تنها از سوی پدرم حمایت شدم و هیچ گونه حمایتی از هیچ کجا برایم نبوده، حتی خیلی وقت پیش از بعضی ارگان و سازمان‌ها برای کمک و حمایت در ادامه مسیر ورزشی خود درخواست کار داشتم با توجه به قهرمانی‌هایم و همینطور تحصیلاتم، اما خیلی راحت رد کردند. ورزش حرفه‌ای خرج و هزینه سنگین مالی و جسمی دارد؛  پر از آسیب است و با اینکه پدرم همه جوره حامی و کمک کننده من بوده و هستند ولی دوست داشتم این بار سنگین را از دوش ایشان بردارم.
 تا کنون چه مقام‌هایی کسب کردید؟
در مسابقات کشوری سال‌های 97 قم و 98 هرمزگان و 1400 شیراز، مقام اول وزن 70 کیلوگرم را کسب کردم و در سال های 1401 و 1402 نیز مقام اول تیمی در لیگ سپاهان را به دست آوردیم. در سال 1401 و در مسابقات انتخابی تیم ملی در تهران هم توانستم مقام سوم وزن 75 کیلوگرم را از آن خود کنم.