سه شنبه, 01 آبان 1403
 

شماره 810 مورخ 25 مهر 1403

زشتی زباله‌های ساختمانی بر چهره بهار دشت‌‎های شهر
سیرجان در محاصره تل‌های نخاله
در دوران شهرداری داوود قاسمی‌نژاد، یک راننده‌ی کامیون شهرداری به خاطر ریختن نخاله ساختمانی در طبیعت جنگل‌‎ گز و تاق، تا مرز اخراج از شهرداری پیش رفت و دست آخر با میانجی‌گری شورای وقت و قول دادن راننده برای عدم تکرار آن اشتباه، قضیه جمع شد اما حالا در روزهای تعطیل نوروز 1403 از هر سمت سیرجان که بیرون می‌زدی و وارد هر جاده‌ای که می‌شدی، ابتدای همه‌ی جاده‌ها چه به سمت فارس و چه به سمت کرمان و چه به سمت بلورد پر بود از انبوه تپه‌های نخاله‌های ساختمانی که در حاشیه‌ی جاده یا بدتر از آن در دل دشت رها شده بودند! تپه‌های مصنوعی و دست‌ساز بشر! که در رنگ‌های مختلف چهره زشتی به سرسبزی بهاری دشت‌های باران خورده‌ی سیرجان داده بودند. تپه‌هایی که تا همین چند ماه پیش، نبودند و آشکار بود که در اواخر سال گذشته و از پی ساختمان‌سازی‌های جدید و خانه تکانی‌ها و تغییر دکور دادن‌ها به طور شبانه در دشت‌ها رها شده اند. آن هم درست در مجاورت تابلوهای شهرداری مبنی بر ممنوعیت رها کردن این نخاله‌ها در دشت و بیابان سیرجان. به هرحال در این دشت‌ها به جز زیبایی طبیعی گیاهان خودروی فصلی، حیواناتی از قبیل روباه و جوجه تیغی و مار و انواع مارمولک و انواع پرنده‌ها زندگی می‌کنند و انسان دارد خودخواهانه هم زیبایی منظره اطراف شهرهایش را از بین می برد و هم محل زندگی کلی گونه‌ی گیاهی و جانوری دیگر را با ریختن کلی پسماند ساختمانی خطرناک، غیرقابل زیست می‌کند.
این موضوع در مورد شهر سیرجان درحالی است که پیش از این با هماهنگی شهرداری و شورا محلی برای تجمیع این نخاله‌های ساختمانی پیش‌بینی شده و به شهروندان معرفی شده بود اما همچنان ماشین‌های باری به طور شبانه و مخفیانه مشغول خالی‌کردن این زباله‌ها در دل طبیعت دشت و جنگل‌های گز و تاق سیرجان هستند. بدون اینکه کوچکترین نظارتی باشد یا دست کم شماره پلاک رانندگان متخلف از طریق دوربین‌ها برداشته شود و برای آن‌ها جریمه‌های سنگین مشخص شود.

میرشاهی رییس اداره منابع طبیعی سیرجان: شهروندان دلسوز طبیعت باشند

در همین باره با میرشاهی رییس اداره منابع طبیعی سیرجان تماس گرفتیم. او تاکید دارد که بخش مربوط به جنگل تاق‌ در محدوده مسوولیت اداره منابع طبیعی‌ست و بخش‌های دیگر در محدوده اداره راه و شهرسازی و شهرداری است. او تاکید دارد که با وجود نصب تابلوهای ممنوعیت ریختن نخاله‌ها در دشت اما همچنان شهروندان نسبت به طبیعت سیرجان حس مسوولیت چندانی ندارند. با اینکه در مواقعی همین جنگل محلی زیبا برای تفریح خود مردم و نشست زیر سایه سار درختانش هست اما برای حفظش تلاشی از سوی شهروندان نمی شود. میرشاهی چهارشنبه سوری اخیر را مثال زد که مردم برای گرفتن جشن در این جنگل حضور پیدا کرده و برای روشن کردن آتش چند درخت تاق را آتش زده اند!
وی در باره‌ی موضوع نخاله‌ها نیز تاکید کرد که با اینکه چند سال پیش در پی توافق شهرداری و شورا و اداره منابع طبیعی مقرر شد که انتهای شهرک صنعتی شماره یک، محل تجمع و ریختن این زباله‌ها به صورت یک تپه‌ی مصنوعی باشد تا پس از آن درختکاری شود و شهرداری برای این منظور تابلوهای مربوطه را نصب کرد اما متاسفانه در عمل مردم همچنان رعایت نمی کنند و گاه گاه شاهد چنین مواردی هستیم که شبانه و مخفیانه نخاله‌های ساختمانی در دشت‌ها و حاشیه جاده‌ها رها می‌شوند.
میرشاهی اظهار امیدورای کرد که دوباره پس از چند سال جلسه مشترکی میان اداره منابع طبیعی و شورا و شهرداری سیرجان درباره این موضوع برگزار شود.

نخاله‌ریزی در مسیر پیاده روی اربعین!

به جز از موضوع نخاله ریزی در جنگل گز و تاق سیرجان، این پدیده در دو مسیر سیرجان تا گهرپارک و سیرجان تا امامزاده علی نیز اتفاق افتاده و اگرچه در حاشیه جاده است و ظاهرا طبیعتی وجود ندارد که نگران آن شویم اما باز هم از دو منظر قابل توجه است. یکی اینکه در مسیر سیرجان تا گهرپارک را پیش از این گل‌گهر با کلی هزینه درختکاری کرده است تا سدی برای جلوگیری از نفوذ آلودگی صنایع به سیرجان باشد ولی با افزایش روند ریختن نخاله‌ها احتمال خشکی این درختان قطعی ست. به اضافه‌ی اینکه برای گردشگرانی که قصد رفتن به گهرپارک را هم دارند، وجود این همه تل نخاله جنبه ضدتبلیغی دارد و چهره‌ی نازیبایی‌ست که برای آبروی شهر زشت است.
در مورد حاشیه مسیر سیرجان تا امامزاده علی نیز این موضوع از آنجا اهمیت دارد که این مسیر هرساله برای برپایی آیین پیاده روی اربعین حسینی استفاده می‌شود و ریختن این نخاله‌ها می تواند برای برگزاری آن مراسم هرساله مزاحمت ایجاد کند.
سخن تازه به همین منظور با حسن خدامی رییس شورای شهر سیرجان تماس گرفت تا نظر وی را نیز در در این باره جویا شود اما متاسفانه او پاسخگوی تماس‌های ما نبود.

 

ضمیمه این شماره