چهارشنبه, 12 ارديبهشت 1403

شماره 788 مورخ  12 اردیبهشت 1403

گزارشی درباره ابهامات فروش ساختمان قدیم دانشگاه آزاد به بخش معدنی؛
آش با جـاش!

بر کمتر کسی پوشیده است که شهر ما سیرجان به نسبت جمعیتش از منظر زیرساخت‌ها و امکانات فرهنگی و آموزشی با کمبود روبروست.
با این وجود چندی‌ست زمزمه‌هایی از فروش ملک قدیم دانشگاه آزاد سیرجان واقع در روبروی بوستان 17 شهریور شنیده می‌شود. فارغ از اینکه خریدار کدام یک از دهها شرکت معدنی سیرجان است و احتمالا قرار است کاربری این ملک آموزشی فرهنگی را اداری کنند!
این میان موضوعی که افکار عمومی سیرجان را با خود درگیر کرده این است که ساختمانی مجهز که کاربری فرهنگی و آموزشی عام المنفعه داشته و از معدود امکانات و زیرساخت‌های سیرجان برای این منظور بوده را درحالی به فروش گذاشته‌اند که قرار نیست در ادامه جنبه‌های عام‌المنفعه و فرهنگی و آموزشی آن حفظ شود و تداوم پیدا کند!
به هرحال در سال‌هایی که دانشگاه آزاد این زمینِ سابقاًً با کاربری کشاورزی و در عین حال وقفی را با قیمتی احتمالاً بسیار پایین از مسئولان شهری خریداری کرده است تا آنجا را به ساختمانی آموزشی برای دانشجویان تبدیل کند، حتما از این موضوع که در طرح تفصیلی شهری این زمین را آموزشی تعریف کرده‌اند، سود خود را برده است.
پس از آنکه پردیس دانشگاه آزاد راه اندازی شد، این ساختمان مجهز دانشگاه آزاد توسط خود دانشگاه به یک مدرسه غیردولتی تبدیل شد. در کنار آن بخشی از ساختمان نیز به اجاره موسسه فرهنگی هنری معراج اندیشه داده شد. این خود به این معنی بود که ساختمان کاربری فرهنگی و آموزشی خود را حفظ کرده است اما موضوع نگران کننده این است که حالا مشخص نیست با واگذاری ساختمان مذکور به بخش معدنی تکلیف این کاربری مهم برای این ساختمان در سیرجان چه خواهد بود؟!
شنیده‌ها حاکی از آن است که این ساختمان ارزشمند به قیمت توافقی 300 میلیارد تومان به بخش معدنی پیش فروش شده و گویا هنوز مبلغی هم به طور نقد پرداخت نشده است! در حالی که گویا ارزش این ساختمان و زمین آن بیشتر از این‌هاست.

اظهار بی‌اطلاعی روابط عمومی فرمانداری سیرجان
در مورد این موضوع با روابط عمومی فرمانداری سیرجان تماس گرفتیم تا موضع شخص فرماندار را درباره این اقدام دانشگاه آزاد از آنان جویا شویم اما نسبت به این ماجرا اظهار بی‌اطلاعی کردند!

دانشگاه آزاد مدعی‌ست که مدرسه قدیمی‌ست و مناسب مدرسه نیست!
نکته‌ی جالب اینکه روابط عمومی دانشگاه آزاد سیرجان در یکی از نشریات سیرجان درباره این اتفاق نه تنها اصل فروش آن را تکذیب نکرده است که برای این اقدام هم چنین توجیه آورده است که زمین ملک مذکور وقفی بوده و ساختمان آن به دلیل قدیمی بودن مناسب مدرسه نیست!
این درحالی‌ست که شرایط مدارس دیگر شهر از نظر میزان تجهیزات و وسعت محوطه و امکانات آموزشی و ایمنی ساختمان برکسی پوشیده نیست و از این منظر ادعای روابط عمومی دانشگاه آزاد سیرجان درباره مناسب نبودن ساختمان مذکور برای مدرسه، مضحک است!

روابط عمومی آموزش و پرورش: مدرسه سما پیش از این جا به جا شده است
در همین باره روابط عمومی آموزش و پرورش به سخن‌تازه گفت: مدرسه سما غیردولتی و متعلق به خود دانشگاه آزاد بود و ما فقط نقش نظارتی را که بر باقی مدارس غیردولتی داشتیم در ایجا هم داشتیم اما چندی‌ست که این مدرسه از ساختمان قدیم دانشگاه آزاد به جای دیگری منتقل شده است.
عرفان قاسمی درباره اینکه آیا آموزش و پرورش سعی نکرده اعتراض کند، توضیح داد: ما مخالفت کردیم که از سوی دانشگاه آزاد به ما پیشنهاد خریدش را دادند اما آموزش و پرورش بودجه ندارد. داشته باشد هم ترجیح می‌دهد به جای خرید یک ملک گران قیمت در منطقه ایاز شهر که با کمبود مدرسه روبرو نیست، زمین‌های اعطایی خیران را در مناطق محرومی مثل فخرآباد تبدیل به مدرسه کند.
روابط عمومی آموزش و پرورش سیرجان درباره اینکه با توجه به وضعیت ایمنی بسیاری از ساختمان‌های قدیمی مدارس و مساحت کم بسیاری از مدارس در سیرجان آیا توجیه دانشگاه آزاد برای قدیمی بودن این ساختمان و مناسب نبودنش برای مدرسه قابل قبول است نیز گفت: استاندارد مدارس غیردولتی این است که ساختمانی شناژ افقی و عمودی داشته باشد و سال ساختش هم البته مهم است هرچند در عمل به خاطر نبود بودجه این استاندارد در برخی مدارس نادیده گرفته می‌شود.

رییس اداره اوقاف: زمین مزروعی و وقفی بوده
درباره جنبه وقفی بودن ملک مذکور و تبعات و شرایط خرید و فروش آن با کورکی؛ رییس اداره اوقاف سیرجان تماس گرفتیم. او دراین باره به سخن‌تازه گفت: این در گذشته مزروعی بوده است و البته وقفی. او درباره نوع وقف آن و هدف واقف از آن توضیحی نداد اما بر مزروعی بودن آن تاکید کرد که در دوران قرار گرفتن این منطقه در حوزه شهر سیرجان شهرداری آن را به عنوان ملکی با کاربری آموزشی تعیین کرده که در نهایت در اختیار دانشگاه آزاد قرار گرفته است. کورکی تاکید کرد که زمین وقفی‌ست و نه ساختمان و انتقال آن به غیر با هماهنگی اوقاف بدون مانع است.
کورکی تاکید دارد که شهرداری بر مبنای نیاز شهر کاربری این زمین را آموزشی تعیین کرده است و در خصوص موافقت و یا مخالفت با تغییر کاربری آن شهرداری باید تصمیم بگیرد و اداره اوقاف فقط اجاره بها را می‌گیرد.
مسوولان شهر پاسخ بدهد
سخن‌تازه درباره تعیین تکلیف کاربری این ملک با روابط عمومی شهرداری نیز تماس گرفت ولی موفق به طرح پرسش از شهرداری و دریافت پاسخ آنان نشد. حال جای این پرسش باقی می‌ماند که چرا مسوولان به راحتی اجازه می‌دهند امکانات آموزشی این چنین در شهری که با کمبود تجهیزات روبروست به همین راحتی از کف عموم مردم بیرون برود و جنبه عام‌المنفعه‌ی خود را از دست برود.

ضمیمه این شماره