سه شنبه, 01 آبان 1403
 

شماره 810 مورخ 25 مهر 1403

 باهمراهی معاون استاندار کرمان انجام شد
بازدید مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از معدن تخت گنبد

«حسین مدرس خیابانی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با همراهی دکتر امیر حسن زاده معاون امور اقتصادی استاندار کرمان از بخش های مختلف شرکت فرآوری مس درخشان تخت گنبد به عنوان بزرگترین تولیدکننده مس بخش خصوصی کشور بازدید کردند. به گزارش روابط عمومی شرکت فرآوری مس درخشان تخت گنبد ، در این بازدید که روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ انجام شد، همچنین محمودآبادی مدیر مس میدوک و نیز دکتر متوکل از معاونان شرکت ملی مس نیز حضور داشتند که از نزدیک در جریان فرآیندهای توسعه، از اکتشاف تا فرآوری و نیز زنجیره های ارزش آفرین تولید در فازهای مختلف آن قرار گرفتند.
 مهندس افشین بهبهانی مدیرعامل شرکت مس درخشان تخت گنبد در این بازدید ضمن همراهی مهمانان، چگونگی فعالیت ها از اکتشاف و استخراج تا فرآوری، همچنین کیفیت ساخت در فازهای توسعه به ویژه فاز سه که در مراحل آماده سازی برای افتتاح است را تشریح کرد. مهندس کوروش بهروزی معاون معدنی و کارخانجات شرکت فرآوری مس درخشان تخت گنبد با اشاره به این بازدید توضیح داد: این شرکت خود طراح و مجری عملیات مهندسی، پیمانکاری و عمرانی در این مجموعه است و حتی عملیات طراحی، نصب و راه‌اندازی فلوتاسیون نیز توسط مهندسان و کارشناسان این مجموعه انجام می‌شود. وی با اشاره به بازدید اخیر مدرس خیابانی از فازهای ۱ و ۲ کارخانجات فلوتاسیون این شرکت در تخت گنبد سیرجان، خاطرنشان کرد: این کارخانجات که با آسیای گلوله‌ای کار می‌کنند سالیانه به افق های تدوین شده تولید کنسانتره مس رسیده اند. وی اضافه‌کرد: در ادامه مسئولان از فاز ۳ در حال ساخت این کارخانجات بازدید کردند که توان تولید چندبرابری کنسانتره مس در سال را خواهد داشت. معاون معادن و کارخانه‌های شرکت فرآوری مس درخشان تخت گنبد ابراز امیدواری کرد تا ۶ ماه آینده و در نیمه دوم سال، درصورت تامین همه نیازمندی ها شاهد بهره‌برداری از فاز ۳ این کارخانه نیز باشیم. وی اظهارداشت: نحوه طراحی و منحصربه فرد بودن فاز ۳ فلوتاسیون این مجموعه از جمله نکاتی بود که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت و بر توسعه همکاری های مشترک این معدن بخش خصوصی با شرکت ملی مس تاکید شد؛ تعامل دو طرفه با شرکت ملی مس موضوعی است که خواست ما نیز در این شرکت به شمار می رود. بهروزی یادآور شد: فناوری که در فاز ۳ فلوتاسیون استفاده شده، تکنولوژی روز بوده و تایم‌سل‌های غول پیکر فلوتاسیون که کاهنده مصرف انرژی بوده و بهره‌وری را افزایش می‌دهد، در این مجموعه به کارگیری شده است. وی خاطرنشان کرد: این تجهیزات توسط کارشناسان همین مجموعه بومی‌سازی و در نهایت نصب شده است؛ موضوعی که مورد تمجید مدیرعامل شرکت ملی مس نیز قرار گرفت. معاون معادن و کارخانه‌های شرکت فرآوری مس درخشان تخت گنبد گفت: آسیاهای گلوله‌ای ۶ مگاواتی بسیار بزرگی که توسط این شرکت نصب شده و در این رهگذر از حضور خارجی‌ها نیز بی‌نیاز شده ایم، در ادامه مورد بازدید قرار گرفت. وی افزود: پیش از این کارخانجات فلوتاسیون در مقیاس بسیار بزرگ از خارج از کشور وارد می‌شد، اما با همت کارشناسان و متخصصان این مجموعه و همچنین صنایع ملی مس ایران ما توانستیم بیش از ۸۰ درصد کل کارخانجات فاز ۳ فلوتاسیون را بومی‌سازی و کل قطعات آن را در داخل بسازیم، نصب و راه‌اندازی کنیم.
بهروزی تاکید کرد: هدف اصلی ما این است که با اتکا به خلاقیت و توان متخصصان داخلی بتوانیم در کنار راه‌اندازی فاز ۳، توان بازیابی و تولید این مجموعه را تا ۵۰ درصد افزایش دهیم. وی همچنین به هدف‌گذاری دیگر این مجموعه مبنی بر حرکت به سمت انرژی‌های سبز و استفاده از توربین‌های بادی و انرژی خورشیدی برای تامین برق اشاره کرد و اظهار داشت: تولید بیش از ۱۰۰ مگاوات برق در مرحله نخست برنامه‌ریزی شده است، اما خاطرنشان می‌شود ظرفیت تولید بیش از یک هزار مگاوات برق در منطقه تخت گنبد وجود دارد که برنامه‌ریزی اصلی ما تکیه بر انرژی‌های تجدید پذیر بادی و خورشیدی است. معاون معادن و کارخانه‌های شرکت فرآوری مس درخشان تخت گنبد تصریح کرد: در این زمینه مطالعات اولیه انجام شده و به دنبال اخذ مجوزهای لازم هستیم، همچنین وزارت نیرو نیز از موضوع انرژی‌های تجدید پذیر و توسعه آن در کشور حمایت می‌کند. **گام۷۰ درصدی بازیابی چرخه آب وی همچنین با اشاره به سایر برنامه‌های توسعه‌ای شرکت مس درخشان تخت گنبد گفت: هم‌اینک بازیابی چرخه آب در این مجموعه ۷۰ درصد است که در تلاشیم در فاز توسعه آن را به ۹۰ درصد ارتقا دهیم و این مهم همزمان با بهره‌برداری از فاز ۳ فلوتاسیون اجرایی می‌شود

ضمیمه این شماره