-زن ها‌شان را مِی‌ بینی که چه لباس‌هایی مِی  پوشند؟
-مردها‌شان چقدر بی‌غیرت  مِی  باشند!
این دیالوگ رد و بدل شده بین دو جوان شیک پوش افغانی در یکی از پارک‌های سیرجان است که متوجه حضور من در نیمکت بغلی نبودند. دیالوگی که نشان می‌دهد دغدغه ایرانیان مخالف حضور گسترده افغانی‌ها در ایران نه نژادپرستی که ناشی از نگرانی‌ بابت اختلافات عمیق فرهنگی و مذهبی ما با آنان و بروز چالش‌هایی بزرگ در آینده‌ی نزدیک است.
آن طرف‌تر بچه‌های پا برهنه‌ی افغانی بر سر استفاده از وسایل بازی با کودکان ایرانی درگیر شده‌اند! یکی‌شان بی‌اجازه سه‌چرخه‌ی پسربچه‌ی ایرانی را سوار شده و بچه مشغول گریه است و مادران هر دو کودک هم با هم دهان به دهان شده‌اند!
- سالی یه بچه پس میندازی پالق میاری‌شون اینجا. برین همون سر چهارراه گدایی کنین بهتره!
-به تو مربوطش نمِی‌باشد.
همه‌ی این شرایط درحالی‌ست که این روزها شنیده می‌شود دختران ایرانی هم به تازگی با مشکل متلک‌گویی و مزاحمت جوانان افغانی روبرو شده‌اند!
از طرف دیگر در این سال‌ها ایرانیان زیادی با وجود مشکلات مالی خانواده باز هم ناچار به ثبت نام در مدارس غیردولتی و دادن شهریه‌های گزاف شده‌اند، فقط برای اینکه اکثر مدارس دولتی از اتباع افغان اشباع شده و حتا شنیده می‌شود که در مدارس دولتی بدون کمترین محدودیت و حتا بدون درخواست پول فرزندان افاغنه ثبت نام می‌شوند اما ثبت نام دانش‌آموزان ایرانی با محدودیت و درخواست اندکی شهریه همراه است!
یارانه‌ی نان ایرانی‌ها عمدتا نصیب افغان‌ها می‌شود. نانوایی‌های دولتی اکثرا مملو از صف جمعیت همین اتباع است که موجب می‌شود ایرانیان ناچار باشند به سراغ نانوایی‌های غیردولتی با نرخ‌های گران‌تر بروند.
این واقعیت شرایط بغرنج امروز کشور ماست که سیرجان هم جزوی از کل این شرایطی‌ست که مسوولان ما با شل گرفتن مرزها برای مردم ایجاد کرده‌اند.
این جدای از خبرهای گاه به گاه قتل و خشونت است که مثل مورد اخیر در سیرجان شایعه شده کار کارگر افغانی خانواده بوده و در موارد مشابهی مثل قتل فجیع داریوش مهرجویی و همسرش در کرج نیز همین شایعات وجود داشت.
از طرفی در همه‌ی این سال‌ها مسوولان ما هرگونه کمبود و مشکلی را با این موضوع توجیه کرده‌اند که: «به جایش امنیت داریم.»
عجالتا تا بیرون آمدن مسوولان از انفعال نسبت به اخراج انبوه افغانی‌های غیرمجاز، می‌توان از مردم خواست به خودشان رحم کنند و به این آگاهی برسند که برای مقداری دستمزد کمتر به این ناشناسان کار ندهند و آنان را به خانه و باغ خود راه ندهند.
همچنین از علی یعقوبی‌پور فرماندار سیرجان نیز باید پرسید که به عنوان رییس شورای تامین شهرستان چه برنامه‌ای دارد و برای جلوگیری از ایجاد هرگونه تنش اجتماعی احتمالی برنامه‌اش چیست؟