نماد بی‌برنامگی عمرانی در سیرجان

دوباره کاری های خرج تراش


خیابان 17 شهریور سیرجان را اخیراً از حالت بلوار به حالت خیابان برگردانده بودند. یعنی به خاطر اشتباهی که در دوران سرپرستی شهردار اسبق کرده و این خیابان قدیمی سیرجان را با جدولگذاری در وسط خیابان به جای خط کشی به صورت باریکه‌ای تبدیل به دو لاین عبور و مرور خودروها کرده بودند، ترافیک شدیدی ایجاد می شد که حتا کامیون‌های مرکز آتش‌نشانی واقع در این خیابان نیز در آن گیر می‌افتادند و نمی‌توانستند در مواقع ضرور و عملیات سرعت عمل به خرج بدهند.
بنابراین همین چند ماه پیش شورا و شهرداری تصمیم گرفتند که این خیابان را به حالت قبلی برگردانند و جدول‌های وسط خیابان را برچینند. همین اتفاق افتاد و خط جداول برچیده شد و محل آن روکش آسفالت شد و خیابان یک طرفه اعلام شد.
اما هنوز چند هفته‌ای از بازگشایی خیابان 17 شهریور نگذشته بود که دوباره در این خیابان عملیات عمرانی شروع شد! این بار برای اینکه آسفالت کل خیابان و جوها و جدول‌های دو طرفش نوسازی شوند.
اما پرسش سخن تازه از مکی‌آبادی معاون عمرانی شهرداری و کمیسیون عمران شورای شهر این است که آیا نمی‌شد و ممکن نبود که این دو عملیات را در یک عملیات تعریف کنند تا با بسته شدن دوباره یک خیابان تازه بازگشایی شده هم در انسداد راه و ترافیک وقت مردم کمتر گرفته شود و اینگونه هم از هزینه‌ی اضافی جلوگیری شود؟
این نخستین بار نیست که در کارهای عمرانی شهر این‌گونه مدل کار کردِ پت و مت پیش می‌روند. مردم سیرجان پیش از این دیده‌اند نحوه روکش آسفالت کردن پیمانکار فاضلاب را و یا همین دو سال پیش شاهد بودند که در وسط میدان مشهور به گیتی‌نورد عملیات نصب انجام شد، برای اجرای این عملیات، ناچار کامیون و جرثقیل به وسط این فلکه برد. کامیون‌هایی که برای رسیدن به مرکز دایره ناچار بودند از روی جدول‌های این میدان بگذرند. حال آنکه جدول‌گذاری این میدان همین چند هفته پیش انجام شده بود! یعنی دوباره‌کاری و هدر رفت بیت‌المال. همچنین گویاست که کارها از روی برنامه‌ریزی پیش نمی‌رود!
جالب آنکه وقتی یکی از رسانه‌های مجازی سیرجان به این موضوع پرداخت، تعداد زیادی پیج فیک و فالوور خیالی به دفاع از این کار عبث شهرداری برخاستند، کامنت گذاشتند و سنگ این کار ندانم‌کارانه را به سینه زدند!
 از جمله‌ی این زورهای خوابیده‌کایی یکی تقلیل اهمیت موضوع بود مثل اینکه پول زیادی خرج نمای سنگ میدان نشده که غصه بخوریم یا اینکه هر عمرانی یک خرابی‌ هم ناخواسته دارد!
حال آنکه این حرف‌ها عذر بدتر از گناه است. بی‌ارزش شمردن پول خرج شده اگر فرهنگی غلط شود و جا بیفتد، می‌تواند در همه‌ی بخش‌های عمرانی و خدماتی شهر شیوع پیدا کند و سرجمع آن موجب فاکتورسازی‌ها و هزینه‌تراشی‌های زیادی ب باشد که در نهایت از جیب مردم سیرجان می‌رود.