رییس اداره میراث فرهنگی سیرجان:
بخش خصوصی را به یخدان‌ها می‌آوریم
یخدان‌های دوقلو و تصاویری که هفته گذشته دوباره در گوشی‌ها دست به دست گشت. بچه‌هایی که روی پلکان یخدان‌ها راه می‌روند و نه پدر و مادرشان قیدشان هست و نه نگهبانی حضور دارد که جلوی این اتفاق مخرب برای یک اثر مهم تاریخی را بگیرد!
در همین باره ساکنان برخی خانه‌های مجاور یخدان‌ها در طرح گلایه مردمی شان به سخن تازه از مشکلات همسایه بودن با یخدان‌های تاریخی سیرجان گفتند: «شهرداری اومد اینجا یه طرح اجرا کرد و خیابون و پیاده رو سنگفرش کرد اما زحمت به خودش نداد دست کم یه دستشویی و سرویس بهداشتی نزدیک یخدون‌ها بسازه. خانواده‌هایی که میان کنار یخدون‌ها برای تفریح، هربار زنگ در خونه‌های ما رو می‌زنن که بچه‌هاشون دستشویی دارند و اگه میشه برن توی دستشویی خونه‌ی ما! خب توالت عمومی که نیستیم! گناه که نکردیم همسایه‌ی یخدون‌ها شدیم!»
در همین باره یکی دیگر از همسایه‌ها می‌گوید: «فکر می‌کنید این صحرای سبزی کاری شده‌ی کنار یخدون‌ها که سبزی خوردن بخشی از شهر را تامین می‌کند، بهداشتی‌ست؟  نه عزیزم.
 مردم بچه‌هاشون رو برای قضای حاجت می فرستن توی این سبزی‌ها!»
یکی دیگر از همسایه‌ها درباره‌ی مشکلات دیگر این حسن و عیب همجواری به سخن‌تازه می‌گوید: «وقتی اینجا رو سنگفرش کردن، خوشحال شدیم که شاید عبور و مرور خودروها رو هم به این محوطه ‌ی تاریخی محدود کنن. مثلا دسترسی خودروها رو فقط برای ساکنان محله آزاد کنن. اما از این خبرها نبود.
 به جز اینکه ویراژ دادن ماشین‌ها در این محوطه‌ی سنگفرش میتونه مخرب باشه و سنگفرش رو از بین ببره. ما بدبختا هر شب باید بگردیم دنبال راننده ماشینی که جلوی در خونه مون پارک کرده و رفته و حالا ما میخوایم ماشین مون رو ببریم توی پارکینگ یا بیاریم بیرون اما نمیشه!»

پای صحبت رییس اداره میراث

به همین بهانه به سراغ وحید حسینی رییس تازه نفس و بومی اداره میراث فرهنگی سیرجان رفتیم. حسینی درباره ی مشکلات پیش آمده در این حوزه گفت: «به لطف شهردار محوطه‌ی بازسازی محوطه‌ی یخدان‌های تاریخی انجام شد و این مجموعه در انتفاع عموم قرار گرفت.
استقبال هم زیاد است و طبیعی ست که این میان جامعه ما هنوز بلد نیست چطور با اثر تاریخی روبرو شود. فرهنگ استفاده باید نهادینه شود و بهتر است رسانه‌ها از گستره‌ی فضای مجازی این بهره را ببرند که فرهنگ این قضیه نهادینه شود.»
حسینی در ادامه در برابر این پرسش که آیا بهتر نیست برای یخدان‌ها نگهبان گمارده شود، مثال یخدان مویدی کرمان را زد: «مانند یخدان‌های دوقلوی سیرجان محوطه سازی شده است و نگهبانی هم ندارد اما تخریب نمی‌شود و مردم کرمان از پله‌های یخدان مویدی بالا نمی‌روند.»
در پاسخ به این سوال که برای یخدان مویدی کرمان کاربری جدید تعریف شده اما همین تعیین کاربری برای یخدان‌های دوقلوی سیرجان تعریف نشده است که عملا محافظ این اثر تاریخی باشد، وی به سخن‌تازه گفت: «در برنامه داریم بخش خصوصی را وارد حوزه یخدان‌ها کنیم و برای این کار اصرار داریم که یک کاربری فرهنگی برای یخدان‌ها مشخص کنیم.»
حسینی ایجاد سرویس بهداشتی را در محوطه‌ی یخدان‌ها دارای اشکال دانست: «از نظر منظر بصری یخدان‌ها کار درستی نخواهد بود که بخواهیم یک سرویس بهداشتی مجاور آن تعبیه کنیم اما اینکه ورود خودروها را به خیابان یخدان محدود کنیم و دسترسی‌ها را محلی کنیم، ایده‌ی خیلی خوبی‌ست که امیدواریم با همکاری دیگر نهادها بتوانیم آن را اجرایی کنیم.»
رییس اداره میراث فرهنگی سیرجان همچنین در پایان خبر خوشی پیرامون یخدان‌ها به مردم داد و اعلام کرد: زمین مابین خانه شوکت سعیدی و یخدان‌ها توسط شهرداری خریداری شده و به زودی قرار است با هماهنگی رییس دانشگاه آزاد، محوطه‌ی روبروی خانه‌ی تاریخی سعیدی‌ها به روی محوطه‌ی یخدان‌ها گشوده شود.
او همچنین تاکید کرد که اگر مالک ساختمان بتنی سر خیابان یخدان‌ها حاضر به همکاری بود، شهرداری سیرجان برای اقدام به خرید این ملک به قیمت کارشناسی آماده است و از این راه میراث تاریخی شهر هم انتفاع خود را می‌برد اما متاسفانه مالک حتا با وجود پا درمیانی فرماندار نیز حاضر به همراهی نیست!