تصور عمومی اشتباه سیرجانی‌ها از آب جوشیده!

تصور عمومی اکثر مردم سیرجان این است که آب جوشیده و سپس خنک شده در کتری، به نوعی آبی تصفیه شده و حتا بالاتر از آن، آب مقطر است و می‌تواند به عنوان همین نوع آب در مصارف مختلف مورد نیاز از آن بهره برد. این درحالی‌ست که این تصور کاملا غلط است.
شاید جوشاندن آب در کتری و سپس خنک شدن آن به مرور، شباهت‌های کمی به شیوه‌ی تقطیر داشته باشد اما مطمئنا نتیجه‌ی آن رسیدن به آب مقطر نیست. آب جوشیده نه تنها آب مقطر به حساب نمی‌آید که نقطه‌ی مقابل آن نیز هست.
روش تقطیر به منظور رسیدن به آب بدون هیچ املاح و مواد اضافی حل شده در آن انجام می‌شود و طی آن آب به طور کامل به نقطه‌ی جوش رسیده و بخار می‌شود و سپس سرد می‌شود. از آنجا که نقطه‌ی تبدیل شدن آب مایع به گاز یا بخار خیلی پایین‌تر از دیگر مواد رسوبی و آهکی درون آب است، در شیوه‌ی تقطیر شما می‌توانید پس از سرد کردن دوباره‌ی آب بخار شده و تبدیل آن به مایع، به یک آب بدون هرگونه املاح دست پیدا کنید که اگرچه مناسب نوشیدن نیست زیرا در حالت عادی آب آشامیدنی باید کمی املاح مفید داشته باشد ولی آب مقطر مناسب استفاده در دستگاه‌هایی مثل اسپرسوساز یا رادیادتور خودرو است زیرا دیگر رسوبات آهکی آب سیستم تهویه خودرو یا دستگاه اسپرسوساز شما را خراب نمی‌کند.
این در حالی‌ست که با هربار جوشاندن آب در کتری، شما به آب سنگین‌تری با املاحی بیشتر می‌رسید. یعنی آب در دسترش شما در کتری با هر بار جوشیدن فقط مقدار زیادی ملکول آب را به شکل بخار از دست داده و به هوا می‌دهد و هربار املاح آب بازمانده در کتری بیشتر می‌گردد. سمومی مثل آرسنیک هم اگر در آب موجود بوده باشد، با هربار جوشاندن آب، درصد این سم به نسبت کل آب موجود در کتری بیشتر خواهد شد.
پس نه تنها آب جوشیده در کتری آب مقطر به حساب نمی‌آید که آب جوشیده حتا آب تصفیه شده هم نیست زیرا در روش تصفیه با فیلترگذاری تلاش می‌شود املاح مضر و سموم آب کاهش پیدا کند و در نهایت آبی با مقداری املاح در حد استاندارد آشامیدن به شما تحویل داده می‌شود که از نظر مقدار کم مواد حل شده در آن مناسب نوشیدن است. پس آب تصفیه شده آب سَبُک(کم املاح) و آب جوشیده آب سنگین(پر املاح) است.
اما اینکه چنین پندار اشتباهی در میان عموم مردم سیرجان از کجا حاصل شده است شاید یک دلیلش اشتباه گرفتن مفاهیم پیرامون آب آلوده با هم است. در اینجا مفاهیمی مثل آب ضدعفونی شده با آب تصفیه شده و آب مقطر با هم اشتباه گرفته شده‌اند. آب ضدعفونی شده یعنی آبی که میکروب‌های بیماری‌زای احتمالی در آن با جوشاندن از بین رفته باشد اما کشتن میکروب‌ها به هیچ عنوان موجب از بین رفتن املاح حل شده در آب کتری نمی‌شود و حتا املاح آب مدنظر شما را بیشتر می‌کند و در نهایت این املاح را شما در کتری مشاهد می‌کنید و به آن سارد بستن کتری می‌گویید.