جمعه, 06 مهر 1403
 

شماره 807 مورخ 4 مهر 1403

گزارشی از نشتی علمک‌ها و تاثیر بر اُفت فشار گاز در فصل سرما؛
نشت گاز از برخی علمک‌ها در سیرجان!


علمک‏های گاز زیادی در سیرجان وجود دارند که بد نصب شده و از لا به لای پیچ و مهره‏ی کج بسته شده‌شان گاز درز می‌دهد. این نشت گاز غیر از خطراتی که دارد، بوی بسیار بدی را نیز در کوچه و خیابان سیرجان منتشر کرده است که برخی از شهروندان در این موضوع که ناشی از نشتی گاز است یا بوی بدِ راه اندازی فاضلاب شهری‌، تردید دارند!

با توجه به اینکه به آغاز فصل سرد سال در سیرجان نزدیک می‌شویم و همیشه اداره گاز از افت فشار در این فصل خبر می‌دهد و از مشترکین می خواهد که مصرف خود را کاهش بدهند، جای سوال این است که چرا این هدر رفت و درز گاز در علمک‏ها برای اداره گاز مهم نیست تا جلوی آن را بگیرد حال آنکه ممکن است سرجمع این نشتی در تعداد بالای علمک بسیار زیاد باشد.
اینکه آیا اداره گاز از روی گزارش مشترکین آمار این خرابی‏ها و نشتی‏ها را دارد یا ندارد، (که بعید است نداشته باشد زیرا همین چند ماه پیش دیده شده که مامور اداره گاز با دستگاهی مخصوص تشخیص نشتی گاز به سراغ تک تک علمک‏های مشترکین در سطح شهر می رفته است و همین موجب شده که همشهریان زیادی که با چنین مشکلی در علمک‏هایشان روبرو هستند، امیدوار شوند که قرار است عیب گیری علمک‏ها به زودی انجام شود) اما با گذشت چندین ماه هنوز خبری از رسیدگی و عیب گیری این نشتی‏ها در علمک نشده است!
به همین بهانه به سراغ نیکخواه رییس اداره گاز سیرجان می‌رویم تا چند و چون این مشکلات را با او درمیان بگذاریم واز دید او هم به ماجرا نگاه کنیم.
نیکخواه این مشکل  را در برخی از علمک‏های سطح شهر رد نمی‌کند و حتا خبر از نشت یابی آنان به مرور در طی یک برنامه‌ی کاری می‌دهد.
به گفته‌ی وی شهروندان می‌توانند موارد ضروری با نشتی بالا را به تلفن 194 شرکت گاز گزارش دهند تا در اسرع وقت نشت یابی شود.
او می‌گوید: از چندی پیش مامور ما با دستگاه مخصوص نشت یابی موارد را ثبت کرده است و اگر تا کنون به نشتی گاز یک علمک رسیدگی نشده به خاطر دسته بندی تعیین سطح آن است. یعنی علمک‏هایی که نشتی گاز بالایی دارند به دلیل خطر آتش سوزی و انفجار در اولویت عیب گیری هستند.
رییس اداره گاز همچنین در ادامه نسبت به ربط دادن بوی بد گسترده در شهر به نشت علمک‏ها واکنش نشان داد و درباره‌ی تاثیر نشت گاز علمک‌ها در افت فشار گاز در فصل سرد سیرجان نیز گفت: اگر میزان نشتی گاز تا این اندازه‌ها باشد که بوی بد زیادی در شهر منتشر شود یا افت فشار پیدا کنیم، می‌بایست تا حالا چند محله منفجر شده باشد. درز گاز از علمک‌ها در این حد نیست.
او با این حال آمار دقیقی از تعداد علمک دارای نشتی، نداد اما تاکید کرد که این نشتی ممکن است به خرابی علمک‌های قدیمی یا نصب بد علمک‌های مشرکین جدید مربوط باشد.

ضمیمه این شماره