شنبه, 01 ارديبهشت 1403

شماره 786 مورخ  29 فروردین 1403


سرطان، پوکی استخوان، اختلال در سیستم ایمنی بدن، اختلال در مغز، چاقی مفرط و ... از امراض ناشی از مصرف الکل در افراد است و کبد چرب را تشدید می‌کند.
مسلمانان از مصرف الکل به شدت منع شده اند. در قرآن کریم آیه‌های ۲۱۹ سوره بقره، ۹۰ و۹۱ سوره مائده، ۴۳ سوره نسا و همچنین در روایات متعددی از ائمه اطهار (ع) به صراحت مسلمانان را از نوشیدن شراب و الکل بر حذر داشته اند. آن چه که از متون علمی - اسلامی نوین و قدیم نیز برمی آید، نشانگر تأثیرات نامطلوب مصرف الکل بر جسم و روان آدمی است.
به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سیرجان؛ دکتر امین ایران نژاد متخصص بیمارهای داخلی با اشاره به شدت مصرف الکل به خصوص در میان جوانان و نوجوانان و این که الکل یکی از خطرناک ترین نوشیدنی‌هایی است که می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری بر مصرف کننده وارد سازد گفت: ریسک فاکتور اکثر سرطان‌های شایع در افراد، مصرف الکل است. از جمله این سرطان‌ها می‌توان به سرطان‌های دستگاه گوارش از جمله کبد، لب، دهان، مری، روده و بسیاری دیگر از سرطان‌ها که هنوز در دست بررسی است ختم شود.
این متخصص بیماری‌های داخلی افزود: مصرف الکل همچنین آسیب‌های روحی و روانی بر روی فرد می‌گذارد از جمله استرس، اضطراب، افسردگی و در اثر این‌ها خودکشی. کبد چرب که از عوارض مصرف الکل هست نیز یکی از پیش زمینه‌های سرطان می‌تواند باشد و با مصرف این نوشیدنی تشدید می‌شود.
وی گفت: این مدل الکل‌ها عوارض بسیار خطرناک تر و جبران ناپذیرتری دارد که سریعاً فرد مصرف کننده را درگیر خواهد کرد. از جمله این عوارض می‌توان به از کار افتادن کبد و کلیه‌ها (دیالیزی شدن)، کوری، ایست قلبی (سنکوپ) اشاره کرد. مصرف الکل در دراز مدت، وابستگی و اعتیاد می‌آورد که خود گویای مضراتش است.
شایان ذکر است محققان در یک پژوهش جهانی به این نتیجه رسیدند که مصرف الکل حتی به مقدار بسیار اندک برای سلامتی روحی و روانی افراد مضر بوده و بهترین توصیه پرهیز از مصرف است. کارشناسان بهداشتی معتقدند که سطح امنی برای نوشیدن الکل وجود ندارد چرا که حتی مقدار کمی از الکل می‌تواند بینایی، مهارت‌های حرکتی، حافظه و توانایی قضاوت فرد را مختل کند. همچنین فشارخون را افزایش داده و اگر این مصرف به صورت مداوم باشد می‌تواند به قلب آسیب جدّی وارد سازد.

ضمیمه این شماره