اگر توصیف بازار قدیم سیرجان را در نوشته‌ی یکی از نویسندگان و ادیبان شهیر معاصر خوانده باشید، متوجه این نکته می‌شوید که چندان شباهتی میان راسته‌های بازار سیرجان و صنوفش در قدیم با بازار امروز نیست.
در نبود نظارت میراث فرهنگی هم معماری بازار به شدت دست خورده و هم صنوف قدیمی و راسته‌هاشان از میان رفته‌اند.  
بدتر اینکه هر کدام از کسبه به سلیقه خود و بدون دانش کافی به طریقی خراشی بر چهره بافت سنتی بازار انداخته‌اند. از نمای آلمینیوم و درِ سکوریت که هیچ ربطی به بافت و معماری بازار ندارد تا سنگ‌کاری روی آجرهای قدیم و تخریب سقف‌های گنبدی حجره‌ها! همه و همه در این سال‌ها بر بدنه بازار تحمیل شده و معماری زیبا و ویژه‌ی آن را تحت شعاعِ زشتی و ناموزونی خود قرار داده است.
گرچه وظیفه میراث فرهنگی و شهرداری این بوده که دست کم اجازه‌ و پروانه‌ی دست کاری و استفاده از مصالح جدید را در بافت سنتی بازار و محوطه‌ی پیرامون آن ندهند، اما در عمل نه تنها این نظارت انجام نشده که در تازه‌ترین نمونه‌ها شاهد نمای سنگ در طاق مغازه‌های ورودی بازار هستیم!
همین شرایط بوده که به تازگی محمد کارآموز را برآن داشته که کارزاری به نام کارزار بازار سیرجان را در فضای مجازی راه‌اندازی کند. کارآموز که سال‌ها سیرجان نبوده، وقتی اخیرا به سیرجان سفر کرده و برای تداعی شدن خاطرات کودکی‌اش به بازار سیرجان رفته، با دیدن شرایط کنونی بازار برآشفته و برآن شده که برای میراث تاریخی و فرهنگی زادگاهش کاری کند.
او در گفت‌وگو با سخن‌تازه درباره انگیزه‌اش برای راه اندازی این کارزار می‌گوید: نیت این است که توجه افکار عمومی و مسوولان شهر را به این مجموعه ارزشمند بازار و مسجد و کاروانسرا جلب کنیم تا شاید به صورت اصولی مرمت شود.
کارآموز تاکید دارد: «متاسفانه بازار سیرجان شرایط نگهداری مناسبی ندارد و احتمالا متولی مشخصی نیز ندارد.  درصدد چاره برآمدم. با چند رسانه مجازی مطرح کردم و آن‌ها نیز از روحیه خمودگی و انفعال جامعه و  نبود روحیه مطالبه گری گله‌مند بودند. خلاصه کلام تا جمع آوری هزاران امضا  هنوز راه زیادی مانده شاید دست جمعی بتوانیم برای شهرمان قدمی برداریم.»
کارآموز تاکید دارد که بازارهای قدیمی برای گردشگران جذاب است و بازار قدیم پایلوت گردشگری در هر شهر به حساب می‌آید. او از کاروانسرای حاج ابراهیم در گذشته می‌گوید که طبقه دومش مسافرخانه بود و حالا مخروبه شده و حس غم‌انگیزی دارد.
این همشهری امیدوار است رسانه‌ای شدن کارزار هزار امضا موجب شود که همه از کسبه‌ی بازار و مالکان تا اداره‌های اوقاف و میراث و شورا و شهرداری سیرجان، کمی دل بسوزانند و برای مرمت و نگهداری بازار سیرجان تلنگرری بخورند و  با شیخوخیت و همیاری هم برای این مجموعه کاری بکنند. برای امضا و پیوستن به این کارزار برای حمایت از حفظ و مرمت بازار سیرجان می‌توانید به نشانی: WWW.KARZAR.NET بروید.