جمعه, 07 ارديبهشت 1403

شماره 786 مورخ  29 فروردین 1403

محسن اسدی، فعال حوزه‌های فرهنگی و رسانه، در گفت و گوی صمیمانه با سخن تازه:
فعالیت های فرهنگی سررشته رشد و ترقی شهر

محسن اسدی؛فعال حوزه میراث فرهنگی و عضو پیشین شورای شهر سیرجان پیرامون مسایل فرهنگی شهرمان دغدغه هایی دارد که در گفتگو با سخن تازه از آنها می گوید.
 آقای اسدی با توجه به مطالعاتی که داشتید، قدمت شهرستان سیرجان چقدر است و شاخصه‌های مهم  فرهنگی این شهرچیست؟
قدمت سیرجان، قدمتی دیرینه است و نکته‌ی جالب این است که شهر سیرجان از دیرباز خاستگاه خطاطان بزرگ بوده و همچنان این راه در شهرستان سیرجان ادامه دارد. دیگر نکته‌ی تاریخی مهم در خصوص سیرجان این است که در گذشته این شهر به عنوان دارالضرب شناخته می‌شده و ضرب سکه و ضرابخانه داشته است. این‌ها پتانسیل‌های شهر سیرجان است و می‌توان از آن‌ها در این شهر فرهنگی دیرینه بهره برد. باید بگویم از  لازمه‌های فرهنگسازی در این شهر و جایگاه فرهنگ و پیشرفت آن، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عامل است.
 جایگاه فرهنگ را در این شهر چطور می‌بینید؟
چیزی که در خصوص فرهنگ همواره در تمامی جوامع مهم و مد نظر است، کاهش جرایم با فرهنگ سازی میسر است وجود فرهنگ باعث رشد و ارتقای جوامع در تمامی زمینه‌هاست و این‌یک نکته‌ی کاملا ثابت شده است. اما متاسفانه در شهر ما با وجود پیشینه‌ی قوی فرهنگی و تاریخی، هنوز مسایل فرهنگی جایگاهی برای رشد و ترقی خود نیافته اند؛ از این رو می‌توان نگاهی نقادانه به مسوولین این امر داشت. چرا که در چنین اجتماعی می‌بایست حداقل شاخصه‌ها برای رشد فرهنگ در نظر گرفته شود اما کمبود آن‌ها تا حدود بسیاری احساس می‌شود.
 باتوجه به استقبالی که مردم سیرجان از هنر دارند، به گمان شما این چه تاثیری بر فرهنگ خواهد گذاشت؟
همین که شاهد استقبال همشهریان از امور فرهنگی هستیم می‌تواند امید و سر رشته ای برای فعالیت‌های هر چه بیشتر ما باشد، از مسوولین این زمینه‌ها هم توقع همکاری مداوم می‌رود تا این فرهنگ در شهرمان نهادینه شود.
 گفتید خطاطی‌ یک هنر اصیل در بین مردمان سیرجان بوده و کتب خطی بسیاری در این شهر با خطاطی هنرمندان سیرجانی موجود است، آیا این مجموعه‌های گرانبها گردآوری شده اند؟
بله، خطاطی هنر دیرینه‌ی مردم این شهر است و همچنان شاهد وجود اساتید این هنر در شهر خود هستیم. باتوجه به اینکه سیرجان به نام شهر دارالحسین نامیده شده، توقع می‌رود این هنر زیبا زیر نگین چنین عنوانی بدرخشد، زیرا قرآن‌های خطی بسیاری در سیرجان وجود دارند و با همت و عزم راسخ می‌توان بزرگ‌ترین مجموعه قرآن‌های خطی کشور و حتی جهان را در این شهر داشت.
 آیا بودجه ای که برای فرهنگ شهر تعریف می شود به خوبی در این راستا هزینه می شود؟
نقدی که از دیدگاه خود به عنوان‌ یک شخص فرهنگ دوست -که زمینه‌ی فعالیتم در بخش فرهنگی گسترده و چیزی حدود ۳۰ سال است،- دارم این است که بودجه‌های فرهنگی شهر در آنجا که می‌تواند مفید خرج شود، خرج نمی‌شود. اینجاست که می توان گفت همت و همراهی شرکت‌های صنعتی و معدنی، همچنین مسوولین و دست اندرکاران را می‌طلبد تا با در نظر گرفتن نیازهای جامعه در جهت رشد و توسعه‌ی شهر در راستای مسوولیت‌های اجتماعیشان گام بردارند.
  سیرجان‌یک شهر معدنی صنعتی شناخته می‌شود، شما به عنوان‌یک شهروند سیرجانی، گمان می‌کنید این شهر در خور نام خود است؟
درست است که صنعت و اشتغال از جمله مهمترین عوامل برای توسعه‌ی‌یک شهر و کشور و همینطور لازمه‌ی ارتقای اقتصادی هستند اما لازم است فراموش نکنیم که برای بدست آوردن اشتغال و پول نباید به هر کاری دست بزنیم. اینکه شاهد مرگ تدریجی اکوسیستم‌های طبیعی و اقلیمی این شهر و دیگر شهر‌های معدنی هستیم، نقطه ضعف اصلی ماست درصورتی که می‌توانیم با استفاده از پتانسیل‌های موجود، گردش مالی بیش از منابع طبیعی و خدادادی داشته باشیم. دیگر جوامع منابع طبیعی خود را بی رویه بهره برداری نمی‌کنند اما در برهه‌ی کنونی ما شاهد خلاف این امر در شهر خود هستیم و تا نسلی دیگر قطعا تبعات آن را خواهیم دید. سیرجان در زمینه‌های گردشگری از جمله بزرگترین پتانسیل‌های کشور است و امیدوارم به زودی شاهد توجه هرچه بیشتر مسوولین، صنایع و معادن در این بخش باشیم.

ضمیمه این شماره