جمعه, 10 فروردين 1403

شماره 783 مورخ  23اسفند 1402

گزارشی از نوسان و قطعی برق و خساراتی که به شهروندان در این زمینه وارد می شود:
آسیب‌های قطعی برق بر زندگی مردم

نیاز به سیستم‌های سرمایشی با شروع فصل گرما بیش از پیش نمود می‌کند و این در حالی‌ست که ساعات استفاده از این سیستم‌ها،  عنوانی به نام «ساعت اوج مصرف» را می‌سازد. ساعاتی که در عین نیاز شدید شهروندان به انرژی برق، با قطعی‌های مکرر آن، پای عاملی تحت عنوان «مصرف بهینه‌ی انرژی» به میان می‌آید که اصل حفظ حقوق شهروندی را زیر سوال می برد و شهروندان هر منطقه ای را مجبور به تحمل گرمای شدید بالای 40 درجه می کند، در حالی که هزینه‌ی استفاده برق در چنین ساعاتی بیش از حد معمول، در پرداخت هزینه‌ی برق ماهیانه از شهروندان گرفته می‌شود، اما گویا این ساده‌ترین راه‌حلی‌ست که به ذهن مدیران متبادر می‌شود. در حالی که عوامل متعددی به جای این قطعی‌های مکرر انرژی برق در فصل گرما را می‌توان جایگزین کرد که رفاه شهروندان را هم در پی داشته باشد.
 اما این قطعی و نوسانات شدید و ناگهانی برق علاوه بر این هزینه‌ها سبب شده تا مردم نگران آسیب به لوازم خانگی خود باشند و این معضل این روزها به دغدغه‌ی اصلی مردم تبدیل شده است.
مشکلات شهروندان در زمان قطعی برق
به طور کلی، خاموشی به هر دلیلی که باشد صدمات جبران ناپذیری هم به اقتصاد کشور و هم به زندگی روزمره مردم وارد می‌کند، آنچه که شاید کمتر به آن توجه می‌شود، آشفتگی‌هایی‌ست که برای شهروندان ایجاد می‌شود. طاقت فرسا بودن گرما، از کار افتادن آسانسورهای در حال حرکت، خاموش شدن پمپ‌های آب در آپارتمان‌ها، کارنکردن دستگاه‌های پزشکی در خانه‌هایی که از بیمار مراقبت می‌کنند و عدم استفاده از وسایل سرمایشی و برقی در زمان خاموشی شاید از مهمترین مشکلاتی باشند که  قطعی برق با خود به همراه می آورد.
قطعی‌های بدون برنامه
سال‌های گذشته جدولی که خاموشی‌ها را به اطلاع شهروندان میرساند، طراحی و اطلاع رسانی می شد هر چند که این مورد هم به درستی کنترل نمی شد و قطعی برق در در ساعات مختلف و برخلاف ساعت اعلام شده سبب می شد تا لوازم خانگی که از حساسیت بیشتری در مقابل نوسانات برقی برخوردار بودند با چالش‌های بسیاری همراه شوند، اما امسال از طرح همین جدول تقریبی هم دریغ کردند و هر زمان که اراده شود، برق منطقه ای قطع می شود.
نوسان برق و آسیب‌های وارده به لوازم برقی
اما مشکل اصلی شهروندان این است که باز با قطع کامل برق در یک منطقه راحت‌تر می‌توان کنار آمد اما نوسانات برق را نمی‌توان نادیده گرفت چون آسیب فراوانی به وسایل برقی وارد می‌کند.
طی هفته‌ی گذشته تماس‌های بسیاری با نشریه گرفته شد مبنی بر اینکه دلیل این نوسانات شدید برق را پیگیر شویم، چون تماس‌های متعدد با روابط عمومی اداره‌ی برق، پاسخگویی مناسبی  از سوی اداره ذیربط در برنداشته است.
خسارت وارد به لوازم برقی را آیا عهده دار می‌شوند؟
به گفته‌ی یکی از همشهریان، «این نوسانات ما را کلافه کرده است. هفته ی گذشته به مدت یک ساعت، برق نوسان داشت تا حدی که قدرت محافظ را هم زیر سوال برده بود. متوجه شدیم و دوشاخه‌ی بسیاری از وسایل مثل تلویزیون و یخچال فریزر را از برق کشیدیم اما وسایلی همانند کولر، هواکش، هود و دزدگیر خانه و بقیه وسایل را باید چه کنیم. خب هر کدام از این وسایل بعد از چند بار تحمل نوسان دچار نقص می شوند و پس از مدتی می سوزند و از کار می افتند آیا اداره برق می تواند جوابگو باشد و خساراتی که به شهروندان بابت این موضوع وارد می‌کند را بپردازد. هرچند که این وسایل مطمئنا یکباره نمی‌سوزند و به مرور زمان از کار می افتند، آن وقت آیا این اداره زیر بار می رود که این خرابی به علت نوسانات برق بوده است؟»
قطعی برق مساوی با مختل شدن زندگی
شهروند دیگری می‌گوید: «در آپارتمان زندگی می‌کنیم و برخی امور ارتباط مستقیم با برق دارد. چند روز پیش زمانی که برق رفت، فرزندم در حمام با سری پر از کف شامپو مانده بود. بدون هیچ آمادگی و اطلاع رسانی قبلی برق را قطع می‌کنند. مجبور شدم از این همسایه و آن همسایه پارچ پارچ آب بگیرم. چون نه تنها  پمپ آب قطع شده بود، بلکه پکیج هم که با برق کار می کند قطع شد و برای لحظه ای زندگی ما به هم ریخت. البته سال گذشته هم همسرم در آسانسور میان طبقات گیر کرده بود که با تماس به هر کجایی بالاخره بعد از نیم ساعت برق آمد. بهتر نیست که فکری بردارند که این گونه استرس به مردم وارد نکنند.»
مجبور به خرید موتور برق شدم
« پدرم بیمار است و دو سالی هست که دستگاه‌های پزشکی را به خانه آوردیم. مشکل ما زمانی چندین برابر می شد که برق دچار نوسان می‌شد، تا حالا  چندین بار لوازمی را که سوخته اند مجبور به تعویض و خریداری مجدد شدم. واقعا هزینه‌ها سرسام آور است. این موضوع هر تابستان اتفاق می افتد تا این که امسال با این وضعیت بد اقتصادی مجبور شدم که موتور برقی را خریداری کنم که حداقل جان پدرم را از دست ندهم. خیلی دردناک است که قطعی برق آن هم زمان اوج گرما که شهروندان نیاز شدید به آن دارند را قطع و همه را سردرگم و حیران می کنند.»
مشاغل پرمصرف محدود شدند
 این موضوع در حالی‌ست که هر سال  موضوع تقویت شبکه را از زبان مسوولان اداره برق می شنویم اما تاکنون در عمل، هیچ تغییر و اتفاق خاصی رخ نداده و همچنان قطعی‌های مکرر برق همانند سال‌های گذشته ادامه دارد.
هر چند که امسال  یکی از اقدامات شرکت توانیر، این بوده است که اجازه‌ی کار به مشاغلی که نیاز به برق با ولتاژ بالا دارند همانند آسیاب‌ها را در ساعات اوج مصرف یعنی از ساعت 11 صبح تا 4 بعدازظهر ندهند که شاید این یکی از تمهیداتی باشد برای تقویت شبکه. گذشته از این، در زمان قطعی برق اتفاقات پیش‌بینی نشده ای رخ می دهد که به نفع برخی و زیان آن متوجه اقتصاد کشور خواهد بود.
طوفان لحظه ای دلیل نوسان برق
اما این موضوع را از زبان  رییس اداره برق سیرجان جویا شدیم. سلمانی تنها مورد خاموشی مربوط به روز دوشنبه‌ی هفته‌ی جاری را به خاطر آورد. وی دلیل این قطعی برق را طوفان لحظه‌ای دانست که روز دوشنبه رخ داده که در نهایت منجر به شکستن درخت و قطعی شبکه در خیابان بلال و سه مورد دیگر را در برداشته که بلافاصله این مورد را رفع کردیم.
بی اطلاعم
رضا سلمانی مورد دیگری از قطعی و نوسان برق را به یاد نیاورد. اما در رابطه با تماس‌هایی که از سوی شهروندان مناطق مختلف شهر  مبنی بر نوسان برق گزارش شده بود اظهار بی اطلاعی و قرار به پیگیری این موضوع شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا برای تقویت شبکه در شهرستان اقدامی انجام داده اید؟ گفت: «بله اقداماتی در این رابطه صورت گرفته به عنوان مثال، در شهرک سمنگان یک ترانس برق نصب کرده ایم.»

ضمیمه این شماره