رییس فرودگاه سیرجان در گفتگو با سخن تازه؛
فرودگاه سيرجان قابلیت پذیرش پروازهای بیشتر را دارد


فرودگاه سيرجان رتبه 24 را در کشور دارد در بين شهرهاي استان کرمان هم در رتبه دوم بعد از کرمان قرار دارد و ساير شهرستان‌ها با فاصله‌ي زياد بعد از سيرجان قرار دارند. محمد موسايي‌پور رييس فرودگاه سيرجان بر این اصل اعتقاد دارد فرودگاه سيرجان قابلیت پذیرش پروازهای بیشتر را دارد ولی اگر آژانس‌هاي هواپيمايي در سيرجان همکاري مي‌کردند مي‌توانستند پروازهای بیشتری را هم راه بياندازند. موسايي‌پور که بیش از 10 سال از حضورش در سیرجان می‌گذرد يکي از قديمي‌ترين روساي ادارات سيرجان است با وی به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید:
  چرا فرودگاه سيرجان فقط پرواز تهران را دارد و ساير شهرها را به مجموعه پروازيتان اضافه نمي‌کنيد و آیا فکر راه‌اندازي پروازهاي جدید  نيستيد؟
چون متقاضی برای پرواز تهران زیاد است، برای سایر شهرها هر کدام از شرکت‌های هواپیمایی که در هر ساعت از شبانه روز درخواست پرواز داشته باشند ما آمادگی همکاری را داریم می‌توان گفت شرکت‌ها محدودیت‌هایی دارند و آژانس‌ها متاسفانه پیگیری‌های لازم را انجام نمی‌دهند تا پروازی اضافه کنند. ولی ما همچنان آماده پذیرش پروازهای بیشتر هستیم .
  چرا خودتان با آژانسها صحبت نمی کنید چون اين اتفاق به نفع آنها هم هست؟
با آژانسهاي هواپيمايي سيرجان تا بحال چندین بار حتی در فرمانداری جلسه داشتيم، مدیران آژانس‌ها تفاهم کردند در آن جلسات همه‌شان قول مي‌دهند ولي از جلسه که بيرون مي‌روند همه چيز را فراموش مي‌کنند. باید گفت اصلا آژانس‌ها همکاری نمی‌کنند حتی برخی آژانس‌ها در سیرجان برای کرمان بلیط صادر می‌کنند.
متاسفانه آژانس‌ها در سیرجان فعال نیستند و با هم هماهنگی ندارند تلاشی برای افزایش پروازها نمی‌کنند با توجه به اینکه فرودگاه سیرجان سیستم روشنایی در شب را برای پروازها دارد متاسفانه در این مورد ضعف آژانس‌ها را داریم.
  آیا فرودگاه سیرجان پذیرش پروازهای بیشتری را دارد؟
باید بگویم شرکت سامان که کار هندلینگ را در فرودگاه مهرآباد و کرمان انجام می دهد الان در سیرجان خدمات هندلینگ را به فرودگاه سیرجان ارائه می دهد که این نشان می دهد فرودگاه سیرجان ظرفیت پذیرش بیشتری برای پرواز را دارد که همت آژانش‌های مسافرتی سیرجان را می طلبد که در هر زمان از شبانه روز به هر نقطه پرواز را هماهنگ کنند ما آمادگی داریم .
  کدام شرکت‌های هواپیمایی در فرودگاه سیرجان فعال هستند؟
در حال حاضر شرکت‌های ماهان و آسمان پرواز دارند .
  چرا پرواز زاگرس کنسل شد؟
هواپیمایی زاگرس چون چاتر کننده داشت تصمیم گرفتند پروازشان را کنسل کنند از نظر ما پرواز مشکلی نداشت.
  شرکت زاگرس چه مدت در سيرجان بود؟
پرواز زاگرس حدود سه ماه بيشتر دوام نداشت اما پرواز آسمان نزدیک به شش سال است که در فرودگاه سیرجان انجام می شود.
  بسياري معتقدند در سيرجان شرکت ماهان اجازه نميدهد ساير شرکتهاي هواپيمايي پای کار بيايند نظر شما چیست؟
 نه اين را قبول ندارم، من با اطلاع دقيق به شما ميگويم که در بحث مسافرت هاي هوايي شايد در بعضي از شهرها که تقاضا خيلي زياد باشد ماهان پروازهايش با برنامه ریزی و منظم است يعني مسافر می تواند براي يکماه آينده بليط تهيه کنند، حال حاضر برخی اوقات بلیط‌های هواپیمایی آسمان از ماهان هم گرانتر است شرکت‌های هواپیمایی چون قیمت‌های شناور دارند این رقابت برای آنها وجود دارد.
   برخی همشهریان نظرشان این است هواپيماي سيرجان يک هواپيماي فرسوده و غيراستاندارد و با قدمت بالاست؟
این تضور کاملا غلط است، اينکه ميگويند اتوبوس سيرجان، فکر مي‌کنند هواپيما هم همين جور است، هواپيمايي که به سيرجان مي‌آيد قبلش مثلا از مشهد، کيش، شیراز و .... آمده است و اين هواپيما فقط متعلق به سيرجان نيست که فقط دراين مسير برود و برگردد. تمام کشور را دارد دور ميزند يعني در همه جاي کشور هواپيماها همين‌جوري هستند.
هيچ هواپيمايي در صورت داشتن حتی یک درصد مشکل فنی و ایمنی اجازه پرواز ندارد حتی کادر پرواز هم اصلا سوار این هواپیما نمی شوند  قبل از پرواز تيمهاي مختلف که شامل: خلبان، مهندس پرواز و... هستند زماني مي‌خواهند هواپيما را قبل از پرواز تحويل بگيرند، تمام نکات فني و استانداردها را چک مي‌کنند و حتي اگر يک مورد نقص فني باشد پرواز انجام نمي‌شود. اگر پروازی مشکلی فنی داشته باشد بلافاصله برگشت انجام می شود و حتی پرواز لغو می شود.
  در فرودگاه سيرجان هم تيم‌هاي تخصصي وجود دارد؟
بله تيم تخصصي فني شرکت هواپيمايي تیم تعمیرات و فیشنان در سیرجان مستقر هستند و اگر مشکلی پیش بیاید سریعا آنرا برطرف می کنند .
  آیا در فرودگاه سيرجان بالابر براي افراد بیمار و ويلچري وجود دارد؟ بله یک دستگاه رمپ بردینگ در فرودگاه وجود دارد که بدون پله از طریق رمپ وارد هواپیما می شود و مسافر با هماهنگی قبلی می تواند از این سرویس استفاده کند.
 عليرغم دوبانده شدن و روشنایی جاده فرودگاه باز هم مشکلاتی دارد چرا اقدامی انجام نمی شود؟
در تمام شهرهای بهترین و زیباترین جاده‌ها را برای فرودگاه در نظر می گیرند اما در سیرجان بعد از مذاکرات و نامه نگاری‌های فراوان روشنایی این جاده انجام شد اما هنوز هم زیبایی ندارد و باید از این وضع بیرون بیاید .
  از اتفاقی که در چند روز گذشته برای هواپیمای سیرجان- تهران افتاد بفرمایید؟
در ابتدا باید بگویم شرایط هواپیمایی که داری نقص فنی است دو حالت دارد یکی اینکه نقص فنی عادی است و دیگری فرود اضطراری. که هواپیما چند دقیقه بعد از بلند شدن دچار نقص فنی شد ولی خلبان فرود اضطراری اعلام نکرد در شرایط عادی برگشت. و بعد از فرود بلافاصله مسافران پیاده و پرواز بعد از برطرف شدن نقص صبح روز بعد انجام شد.
  آیا فرودگاه هر لحظه آمادگی این را دارد که پروازی انجام شود؟
بله ما فرودگاه را در تمامی ساعات شبانه روز آماده داریم که هر پروازی قرار باشد انجام شود و هماهنگ شود انجام شود مثلا تیم‌های  فوتبالی هر زمان پرواز داشته باشد ما آماده پرواز هستیم .ما در حوزه کاری خودمان اماده هستیم.
  چند روز قبل هواپیمایی آسمان پرواز تهران بار مسافر را با مسافر نبرد و باعث سرگردانی مسافران در فرودگاه تهران شد مسوولین هواپیمایی آسمان چه دلیلی برای این کار داشتند؟  
شرکت هواپیمایی آسمان به دلیل بالا بودن دمای هوا تصمیم می گیرد بار مسافر را با هواپیمای دیگری انتقال دهد این تخلف بود و باید اطلاع رسانی قبلا به مسافر انجام می شد که مسافر تصمیم می گرفت اگر بارش نرود خودش هم نرود اما به هر حال این تخلفشان را تذکر داریم و خودشان هم متوجه این تخلف شدند و در اسرع وقت بار مسافر را به مقصد رساندند.