در جلسه علنی شورای شهر سیرجان مطرح شد:
آبان ماه، پایان فاز اول کند و کاری پروژه فاضلاب

ساره میرحسینی:  پروژه‌ای که از نگاه مردم به آرامی و به کندی در دل کوچه و خیابان‌های شهر پیش می‌رود و تا کنون نارضایتی‌های زیادی به دنبال داشته است. حفاری‌های ایجاد شده برای اجرای فاضلاب، سرعت کم اجرا، ایجاد ترافیک به ویژه در معابر اصلی، کسادی کسب و کار برای کسبه و سختی تردد و گرد و خاک تنها گوشه‌ای از مشکلات اجرای فاضلاب در گوشه و کنار شهر سیرجان است. گر چه اجرای فاضلاب در آینده منفعت عمومی دارد اما طولانی شدن روند اجرا همچنان باعث نارضایتی مردم در شهر است.
اجرای طرح فاضلاب شهری از نظر بهداشتی به نفع مردم است
از آنجا که در با گسترش شهرها انتقال و تصفیه فاضلاب شهری به منظور افزایش و بالا بردن بهداشت عمومی، جلوگیری از آلوده شدن سفره‌های آب زیرزمینی و همچنین امکان بازگرداندن و استفاده مجدد از پساب تصفیه شده از ضروریات می باشد در سیرجان نیز با پیشرفت شهری و افزایش منازل مسکونی این مهم از  ضروری ترین موارد است.
نصب انشعاب فاضلاب در شهری مثل سیرجان قطعا از آلوده شدن آب‌های زیرزمینی جلوگیری خواهد کرد و با توجه به صنعتی بودن این شهر می‌توان از تصفیه فاضلاب شهری  و پساب آن در بخش‌های مختلف صنعت استفاده کرد.
به گفته برخی کارشناسان از دیگر مضرات بی‌توجهی به شبکه فاضلاب می‌توان به فرونشست زمین و ساختمان اشاره کرد زیرا منازلی که به این سیستم متصل نباشند نم و رطوبت به پی ساختمان اثر می‌گذارد و مشکلات بسیار ناگواری را به همراه خواهد داشت.
بر همین اساس با توجه به اینکه پروژه بزرگاست مردم نیز باید نسبت به اجرای  آن همکاری لازم را داشته باشند تا فاضلاب خانگی به شبکه فاضلاب شهری وصل شود زیرا این اقدام قطعا مزایای بسیار بیشتری را برای خود شهروندان خواهد داشت.
فاضلاب شهری  گامی در راستای عمل به  مسوولیت اجتماعی گل گهر
از سال 97 بود که گام جدی شرکت معدنی صنعتی گل گهر در راستای انجام مسوولیت‌های اجتماعی‌اش در شهر با اجرای پروژه فاضلاب شهری اجرا شد.
این پروژه با جدیت ادامه یافت و انتقاد به آن روز به روز بیشتر شد درگیر شدن همزمان چند خیابان اصلی و فرعی از شدیدترین انتقادهای همشهریان بود.
این درحالی بود که مسوولین اجرای این پروژه از کارشناسی بودن کانال کشی‌های آن می گفتند ولی همچنان انتقادها ادامه داشت این ادعا که به عقیده غلط برخی‌ها "زمین ماسه زار سیرجان نیاز به فاضلاب ندارد"وجود داشت اما این پروژه همچنان پرقدرت به کار خود ادامه داد. تا اینکه امسال به پایان فاز اول آن رسید.
مشکلاتی که تا پایان پروژه
 وجود دارد
مشکلاتی که گفته می‌شود به دلیل منفعت کلی باید آن را بپذیریم با این وجود گلایه مردم از کندی اجرای پروژه، تعلل و کوتاهی در آسفالت و وضعیت نامطلوب خیابان‌ها و چاله‌ها و برآمدگی ایجاد شده پس از اجرای فاضلاب چیزی نیست که منفعت عمومی در آن دخیل باشد بیشتر به ضعف در نظارت بر می‌گردد.
به هر حال به نظر می‌رسد که این حفاری‌ها و مشکلات تا پایان پروژه مهمان کوچه‌ها و خیابان‌های شهر است و تا اتمام این پروژه مهم و حیاتی که از سال‌ها پیش ضرورت آن احساس می‌شد بیش از دو سال باقیمانده آن هم اگر همه چیز طبق روال و برنامه پیش برود و در این شرایط انتظار می‌رود که مسوولان قدری مسوولانه‌تر بر روند اجرای آن نظارت داشته باشند.
در شهریور فاز اول فاضلاب شهری
 افتتاح می شود
حسن خدامی، رئیس شورای شهر در این رابطه گفته بود:  بارها جلساتی در این زمینه گذاشته شده است و شورا و شهرداری پیگیر این موضوع هستند که این پروژه کمتر به شهروندان آسیب برساند و برای کارهایی عمرانی مخصوصا آسفالت اینگونه معابر نیاز به همکاری همه ارگان ها است.
او در ادامه افزود: بیش‌ترین و عمده‌ترین مشکلاتی که در حال حاضر برای شهروندان  ایجاد شده بود بحث حفاری‌های  فاضلاب شهری است و در این مدت با جلساتی که برگزار شد نسبت به گذشته  تفاوت  اساسی  ایحاد شده است.
رییس شورای شهر در ادامه به گذشته و مشکلات این پروژه اشاره کرد و افزود: با توجه به باز شدن  مدارس و ترافیک ناشی از آن و بارش های فصلی که با آنها روبرو هستیم، نیاز است که بحث حفاری های معابر در شش ماهه نخست سال در قسمت‌های اصلی انجام شود که از گذشته این اتفاق نیفتاد، اما در جلساتی که برگزار شد مقررشد که این موضوع را شرکت در نظر بگیرد و هر پروژه را سریع‌تر به نتیجه برساند.
خدامی اضافه کرد: طبق قولی که خود مجریان طرح دادند در پایان مهرماه فاضلاب مسیرهای اصلی انجام می‌شود و  در شهریور ماه فاز اول افتتاح خواهد شد.
کار با کیفیت خوب انجام می شود
مسئول کمیسیون حفاری شهرداری سیرجان این‌گونه می‌گوید: تاکنون ۳۱۰ کیلومتر از ۳۸۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در سطح شهر انجام شده است که ضریب این فرونشست‌ها به نسبت ۳۱۰ کیلومتر، کم است و این نشان از کار باکیفیت خوبی انجام می‌شود.
باتوجه به اینکه بارندگی اخیر بسیار شدید بود این مقدار فرونشست طبیعی‌ست و اگر کار درست انجام نشده بود بی‌شک تمام مسیر ترمیم شده خراب می‌شد.
وی عنوان کرد: در فرونشست‌های اخیر، شهرداری دخیل نیست پروژه فاضلاب مربوط به اداره آب و فاضلاب است و توسط شرکت کاریز اجرا می‌شود و  هرگونه فرونشست و اتفاق در این زمینه به‌عهده‌ی شرکت کاریز است و شهرداری فقط بر ترمیم‌ها نظارت  دارد.  وی گفت: معمولا فرونشست به دلایلی مثل: نشست منحول، شکستن لوله آب، ریزش قنات، جمع شدن آب در پشت لوله‌ها در اثر بارندگی و... ایجاد می‌شود.
تسریع در روند اجرای پروژه فاضلاب
در همین راستا در جلسه علنی دوشنبه شورای شهر که با حضور رییس و اعضای شورا، مدیرعامل و معاونین شرکت کاریز (مجری طرح فاضلاب شهری)، مسوول حفاری شهرداری، معاون ترافیک پلیس راهور سیرجان به بررسی و رسیدگی به روند اجرای پروژه فاضلاب شهری برگزار شد، رییس شورای شهر گفت:   در بازدید از روند اجرای پروژه فاضلاب شهری در سطح شهر، بسیاری از معابر انجام شده و برخی مسیرها نیاز به فعالیت و پیگیری بیشتر دارد.
 خدامی تسریع در روند اجرای پروژه فاضلاب شهری را ضروری دانست و افزود: سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه فاضلاب شهری و ترمیم آسفالت نوار حفاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و پیمانکار موظف است در مسیرهایی که قصد اجرای عملیات حفاری دارد، چند روز قبل از حفاری نسبت به نصب بنر اطلاع رسانی و تعیین مسیر جایگزین اقدام کند؛ ضمن اینکه اجرای این پروژه در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بسیار چشمگیر بوده است.
آغاز مهر پایان پروژه فاضلاب در معابر
در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت کاریز (مجری طرح فاضلاب شهری) گفت: در برخی مسیرها به دلیل عدم بهره‌برداری، بارندگی و از بین رفتن آسفالت، وجود انهار و خطوط قنات با مشکل مواجه هستیم.
 امانی افزود: از مجموع ۳۸۰ کیلومتر شبکه اصلی پروژه فاضلاب، ۳۱۰ کیلومتر انجام شده و تمام شبکه اصلی در مسیرهایی مانند بلوار دکتر صادقی، خیابان آیت‌الله سعیدی و بلوار سیداحمد خمینی که هسته مرکزی شهر بوده و از ترافیک بیشتری برخوردار هستند، تا پایان آبانماه و در مسیرهای فرعی نیز تا بهمن ماه به اتمام می‌رسد؛ ضمن اینکه تا قبل از آغاز مهر و بازگشایی مدارس، پروژه فاضلاب در بسیاری از معابر به پایان می‌رسد.
وی با اشاره به فعالیت همزمان ۱۵ جبهه کاری در سطح شهر ادامه داد: با توجه به اجرای پروژه تصفیه خانه، طی برنامه زمانبندی مدون، در ۶ ماه آینده مردم سیرجان از فواید و عایدی پروژه فاضلاب شهری که همان موضوع افزایش سطح بهداشت عمومی و کاهش بیماری‌های عفونی و جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی است، برخوردار می‌شوند؛ ضمن اینکه تاکنون ۶ هزار انشعاب انجام شده که این رقم تا پایان سال به ۲۰ هزار انشعاب افزایش یافته و موضوع انشعاب نیز سال آینده به پایان می‌رسد.