در گفتگوی اختصاصی سخن تازه با دکتر رضوي؛ رييس نظام‌پزشکي سيرجان مطرح شد؛
در پرونده‌های شکایت بی طرف هستیم

ساره میرحسینی: يکي از مشکلاتی که همواره وجود دارد دخالت افراد غیرمتخصص در امور پزشکي است و متاسفانه مردم ناآگاهانه و بدون تحقيق سمت اين افراد ميروند و هرچه ميگويند را باور ميکنند. بیطاری که می‌خواهد کار متخصص ارتوپد را انجام دهد. عطاری که با داروهای گیاهی به درمان برخی بیماری‌ها می پردازد. دندان سازی که کار دندان‌پزشک را انجام می دهد و مامایی که وظیفه متخصص زنان و زایمان را انجام می دهد. به مناسبت روز پزشک با دکتر رضوی رییس نظام پزشکی سیرجان به گفتگو نشستیم.
 جناب دکتر برای شروع بفرمایید در حال حاضر چه تعداد پزشک در جامعه پزشکی سيرجان خدمات ارايه مي‌کنند؟
تعداد جامعه پزشکي در سیرجان حدود 576 نفر است جامعه پزشکی در سیرجان شامل پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص دندان پزشک، دارو ساز، ماما، کارشناسان پروانه دار، تغذیه فیزیوتراپ، کار درمان، گفتار درمان، شنوایی سنجی هستند و جزو شهرهایی هستیم که هيات مديره نظام‌پزشکي‌مان 17 نفره است. يعني مثل کلان‌شهرها هستيم. نظام‌پزشکي ما از لحاظ تيپ‌کاري در حد يک کلانشهر کار مي‌کند.
 هییت مدیره 17 نفره شامل چه کسانی می‌شود؟
هییت مدیره ای در نظام پزشکی داریم که شامل 1 نفر رییس، 2 نفر نماینده دارو ساز، 1 نماینده پاتولوژی، 1 نماینده ماما، 1 نماینده کارشناسان پروانه دار و  10 پزشک فعالیت دارند.
  چه تعداد از جامعه پزشکی در بخش خصوصی(مطب) و دولتی مشغولند؟
پزشکان عمومی تعدادی در سیستم دولتی مانند اورژانس های بیمارستان های امام رضا(ع) و بیمارستان غرضی و پزشک خانواده مشغولند و تعدادی در سیستم خصوصی(مطب)کار می کنند. 135 نفر پزشک متخصص داریم که 110 نفرشان مطب دارند و بقیه در بیمارستان ها مشغولند. 60 دندانپزشک عمومي داريم که30 نفرشان مطب دارند و بقیه در درمانگاه ها کار می کنند. داروخانه فعال 53 داروخانه هستند که 50 داروخانه خصوصی و 3 داروخانه دولتی و 5 داروخانه شبانه روزی درسیرجان فعالند. 55  نفر هم ماما مطب دار داریم و بقیه در بخش دولتی فعالند به جرات می‌گویم در سیرجان پزشک بیکار نداریم مگر اینکه پزشکی خودش بخواهد بیکار باشد. پس تعداد افرادي که دارند در سيرجان خدمات درماني ارايه ميدهند زياد است.
 نظرتان در رابطه با تخلفات پزشکي (قصورات) در سيرجان چيست؟
در نظام پزشکی در بحث قصورات دو مجموعه دادستان دادیاری و انتظامی نظام پزشکی و مجموعه هییت بدوی داریم. این مجموعه یک دادستان و دو دادیار انتظامی نظام پزشکی و هییت بدوی متشکل از 13 نفر است دادستان شهر، رييس پزشکي قانوني و منتخبین جامعه پزشکی هستند رييس هيات بدوي ما در حال حاضر آقاي دکتر عسکری متخصص بیهوشی هست. اين 13 نفر در طول چهار سال ثابت هستند.
  در رابطه با قصورات پزشکی و شکايات مردمي فرآيند رسيدگي به شکايات مردمي در نظام‌پزشکي به چه صورت است؟
اگر کسي از سير نحوهي درمان توسط پزشک شکایت دارد به نظام‌پزشکي مراجعه مي‌کند، شکايتش را کتبي مي‌نويسد، ابتدا شکايت توسط داديارها رسيدگي مي‌شود، پرونده بررسي و کار کارشناسي انجام مي‌شود. يعني از تمام مواردي که در پرونده مورد بحث است کارشناس دعوت مي‌کنند و بايد کارشناسان نظر دهند، براساس اين نظرات يا پرونده مختومه يا اينکه به هيات بدوي فرستاده شود. در هيات بدوي با حضور دادستان و رییس پزشکی قانونی بر اساس نظر کارشناسان پرونده بررسي و اگر قصور محرز باشد براساس آن درصد دیه قصور تعيين ميشود. (درصد دیه از 5 درصد تا 100 درصد است) پرونده به دادگاه ارسال 20 روز مهلت اعتراض برای دو طرف وجود دارد اگر اعتراض نباشد پرونده به پاسگاه و بعد از آن جهت تعیین میزان ریالی دیه به پزشکی قانونی ارجاع داده می شود.
اگر هم هر کدام از طرفین نسبت به حکم اعتراض داشته باشند  پرونده به هيات تجديدنظر استان کرمان ارجاع و در آن هيات باز هم يک گروهي از پزشکان براساس آنچه نظام پزشکي ما به آنها اعلام کرده يک چيدماني دارند، اگر باز هم بيمار از راي هيات تجديدنظر استان ناراضي باشد پرونده به هيات عالي انتظامي کشور ميرود، يکي از معاونين نظام پزشکي کل رييس اين هيات را بر عهده دارد که آنجا پرونده بررسي کامل ميشود. بنابراين روال طولاني است اما مطمئن باشيد هيچ حقي از بيمار در اين پروسه ضايع نميشود.
  تعداد پرونده‌ها از ابتداي امسال تا الان چقدر است؟
تعداد پرونده‌هاي ما در سال گذشته 35 پرونده بوده که 30 پرونده مختومه و 5 پرونده به هییت بدوی ارسال شده است. در 5 ماهه سال 1401 حدود 11 پرونده قصور داشتیم که 5 پرونده پزشک مقصر بوده و 6 پرونده مختومه شده است.
  در اين سال‌هايي که شما رييس نظام پزشکي هستيد داشتيد پزشکي در اثر تخلف از کار محروم شود؟
محروم از کار نداشتيم اما تعليق پروانه مطب از 3 ماه تا 1 سال داشتيم.
  تعليق پروانه يعني چه؟
يعني پزشک تا يکي دوسال نميتواند مطبش را باز کند.
  بسیاری مردم بر این باورند  که نظام پزشکي بيشتر از اينکه طرف مردم باشد طرف پزشکان است چون همه همکار هستند؟
در قوانين نظام‌پزشکي توجه به همين موضوعات است اينکه مردم فکر نکنند طرفشان نیستیم در هيات بدوي دادستان و رييس پزشک‌قانوني هستند. اينجور نيست که مردم فکر کنند ما صددرصد طرف پزشک را می‌گيريم. معمولا پزشکاني که اينجا هستند اصلح هستند؛ هم مدافع پزشک هستند و هم مدافع حق مردم. اگر با هم کسی فکر کند حقش ضایع شده مي‌تواند بازهم شکايت کند و پرونده به هيات تجديدنظر ارجاع شود.
 در حيطه پزشکي بيشتر شکايات در خصوص کدام تخصص‌هاست؟
شکايات ما بيشتر از رشته‌هاي جراحي است. جراحي شامل جراحي عمومي، ارتوپدي و زنان و دندان پزشکان مي‌شود.
 آیا واقعا پرداخت ديه جلو تخلفات بعدي پزشک گرفته شود؟
چون روال بررسی پرونده روال سختي است؛ و از طرفي اعتبار پزشک هم از بين مي‌رود. وقتي پزشکي درصد قصور مي‌خورد ممکن است تذکر شفاهي بگيرد، يا تذکر کتبي و درج در پرونده بگيرد، يا حتي ممکن است محروم از کار شود يا پروانه‌اش تعليق شود.
  در بحث لیزر آیا نظام پزشکی بر چنين مشاغلي نظارت دارد؟
در بحث لیزر دو موضوع مطرح است یکی آرایشگاه ها و افرادی که در منزل که این خدمات را ارائه می‌کنند کاملا خلاف است و دخالت در امر درمان و غیر قانونی است و در صورت مشاهد با آنها برخورد می شود.طبق مجوز وزارت بهداشت به پزشکان عمومی در صورت گذراندن دوره های پوست و مو اجازه انجام کارهای زیبایی آن هم در مطب ها و کلینیک ها  داده شده است البته لازم است بگویم حیطه کاریشان کاملا مشخص و با پزشکان متخصص متفاوت است و  نظام پزشکی بر آنان نظارت کامل دارد.  کلینیک‌های زیبایی باید حتما مسوول فنی داشته باشند که مسوول فنیشان پزشک عمومی دوره دیده است و دستیارهای دوره دیده و مدرک دار می توانند در این  مکان ها کار زیبایی را انجام دهند. در بحث لیزر دو نمونه لیزر داریم لیزر کم توان و پر توان. لیزر کم توان توسط افراد دوره دیده انجام می شود و لیزر پرتوان را حتما متخصصین پوست انجام می دهند.  
 در مورد زيرميزي پزشکان بفرمایید؟
بحث زيرميزي کاملا غيرقانوني است و در صورتی که شکايت مردمي باشد بعد از بررسی نظامپزشکي يا معاونت درمان پول را مي‌گيرند و به فرد پس مي‌دهند و با پزشک هم برخورد مي‌شود. البته تعداد کمی پرونده در این خصوص داشتیم.
 آیا صدمات ناشي از ليزر و سایر خدمات زیبایی توسط افراد غیر متخصص به نظام پزشکي ارجاع داده مي‌شود؟
يکي از مشکلاتی که همواره وجود دارد دخالت افراد غیر متخصص در امور پزشکي است و متاسفانه از سوي مردم حمايت مي‌شوند. اگر شکایتی در این زمینه باشد طبق قانون  پرونده به تعزيزات ارجاع و حکم صادر ميشود.  ولي در سيرجان بزرگترين مشکلمان اين است که مردم ناآگاهانه و بدون تحقيق سمت اين افراد مي‌روند و هرچه مي‌گويند را باور مي‌کنند. همین جا از مردم می خواهم برای انجام هر کاری  اول ببيند پزشک یا فردی که این کار را انجام می دهد مجوز و پروانه دارند يا نه، اين فرد پزشک هست يا خير اگر  ليزر توسط فرد غیر متخصص انجام شود عوارض پوستي را به دنبال دارد.
 برای روز پزشک چه برنامه ای در سیرجان دارید؟
افتتاح درمانگاه منزل دکتر صادقی توسط مجمع خیرین سلامت که از بنیان گذاران این مهم بودند به زودی انجام می شود لازم است بگویم تصمیم داریم در مراسم افتتاح این درمانگاه که درمانگاه تخصصی عمومی و دندان پزشکی می باشد از پیش کسوتان پیش کسوتان جامعه پزشکی تقدیر کنیم.