شهردار سیرجان در گفتگوی اختصاصی با سخن تازه عنوان کرد؛
تحولی چشم‌گیر در  فضای سبز شهری از مهر ماه  
پس از کش و قوس‌های فراوان در شورای شهر برای انتخاب شهردار سرانجام در جلسه غیرعلنی 20 شهریور ماه 1400 دکتر علی اکبر کریمی پور با ۷ رای بعنوان شهردار سیرجان انتخاب شد. وی دکترای مدیریت محیط زیست است و از سال 1384 پست‌های معاونت فنی و عمرانی استانداری هرمزگان و معاونت عمرانی شهرداری درمناطق مختلف تهران بزرگ را در کارنامه خود دارد.  کریمی پور که از ابتدای شروع به کار با هدف ادای دین به زادگاهش و رضایتمندی مردم و مسوولان بر صندلی شهرداری نشست در رابطه با اقدامات 9 ماهه وی در شهر با او به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:
   در آغاز ورود شما به شهردای بزرگترین مشکل چه بود؟ مشکلاتی در حوزه اصلاح منابع انسانی داشتیم، تغییرات مدیریتی و تعریف  فرایندهای صحیح و تعویض فرایندهای معیوب را در اولویت کار قرار دادیم.  تفویض اختیارات به مناطق، از موضوعاتی بود که برای زیرساخت و ایجاد بستر یک کار خوب و اساسی برای شهر بوده است.  بحث شهرداری مشکلاتی شهری‌ست که توسط نشریات و فضای مجازی و بازدیدهایی که از مناطق مختلف و حاشیه‌های شهر انجام دادیم و توسط مردم مطرح می‌شد و می‌توانم بگویم این درخواست‌های بحق مردم است که ضعف سیستم شهرداری مشخص و تلاش بیشتری را می‌طلبد. بر اساس آنها می‌توانیم بسنجیم که کجاها چه مشکلاتی وجود دارد و درصدد رفع آنها برآییم. با قاطعیت می‌گویم مشکلاتی که توسط مردم به مطرح می‌شوند تماما در دستور کار شهرداری است و بسیاری از آنها تا به حال انجام شده است.
  بیشترین درخواست‌ها مربوط به چه مناطقی است؟ در حوزه فضای سبز و خدمات شهری. باغ ایرانی، ورودی شیراز، آسفالت معابر و خیابان‌ها، ورودی شهرک ثاراله و...  که اکنون علاوه بر نشریات و فضای مجازی در سامانه 137 نیز مطرح می‌شوند. ورودی شیراز و باغ ایرانی عملیات عمرانی آنها  شروع شده ، ورودی شهرک ثارااله عملیات عمرانی آن تمام و ظرف چند روز آینده آسفالت آن شروع می‌شود. در حوزه فضای سبز هم اقدامات خوبی انجام دادیم که مفصل شرح خواهم داد.
 در زمینه پروژه‌های شهرداری چه مشکلاتی وجود دارد؟ همان گونه مستحضرید بدلیل بالا بودن هزینه‌ها، عدم استقبال پیمانکاران از پروژه‌های مختلف شهرداری وجود دارد ولی شهرداری با تمام امکانات موجود کارهای عمرانی را انجام داده و تاکیدمان بر کارهای سطحی نیست، کار باید با زیرساخت و اصولی انجام شود و همشهریان هم در آینده ما را قضاوت خواهند کرد. یکی از مشکلات و محدودیت‌های ما پروژه فاضلاب است، البته پروژه فاضلاب برای سیرجان لازم الاجرا و ضروری‌ست. در همین رابطه حدود سه ماه قبل با اداره آب و فاضلاب نامه نگاری کردیم که هر معبری که انشعاباتی دارد سریع‌تر انجام شود و تلاش‌مان بر این است بعد از اینکه هر خیابان و معبری که انشعابات، در آن انجام شد، برنامه آسفالت آن را داشته باشیم. در حال حاضر آمار و ارقامی که در بحث اسفالت وجود دارد برای شهر سیرجان کاملا قبول است.
   بحث آسفالت یکی از نیازهای اصلی همه شهروندان سیرجانی است که به خوبی در حال انجام است در این رابطه توضیح بفرمایید؟ مدت‌هاست در سیرجان آسفالت با زیرسازی در خیابان‌ها و کوچه‌ها انجام نگرفته بود و این نارضایتی مردم را بدنبال داشت، هنوز در خیابان‌های اصلی شهر، کوچه‌های خاکی داریم اما اکنون ما به این توان رسیدیم که آسفالت معابر را با زیرساخت مناسب شروع و با سرعت انجام دهیم. بر اساس مستندات حوزه عمرانی، هر 32 ساعت آسفالت یک معبر انجام می‌شود و تصمیم‌مان بر این است با برنامه ریزی منظم آنرا ادامه دهیم. بخشی از این کار را به پیمانکاران حمل و پخش آسفالت واگذار کردیم حتی این کار سرعت بیشتری هم خواهد گرفت.
    در مورد پرونده‌هایی که از سال‌های قبل  تکمیل شدند  ودر نوبت آسفالتند چه برنامه ای دارید؟  طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم از سال 94 در شهرداری پرونده‌های تشکیل شده که در نوبت آسفالتند که حدود 1000 پرونده است، تمام این پرونده‌ها بررسی و بر اساس اولویت در دستور کار قرار می‌گیرند، مردم نباید توقع داشته باشند در 6 ماه کل شهر آسفالت شود ولی همینجا به مردم این قول را می‌دهم تا 1سال و نیم آینده پرونده‌هایی که دستگاه‌های همکار اعلام کنند انشعابات و حفاری‌های آنها به پایان رسیده را در برنامه آسفالت قرار می‌دهیم.
   خیابان‌های مرکزی شهر مثل خیابان بلال، قریب، مالک اشتر، مقداد، سعدی و ... هنوز منتظر آسفالت و حتی جدول گذاری هستند چه برنامه ای دارید؟ اولویت آسفالت با خیابان‌هایی‌ست که در هسته مرکزی شهر و پرتردد هستند، و این خیابان‌ها هم در برنامه کاری ما قرار دارند.
   در بحث آسفالت حاشیه شهر چه اقداماتی صورت گرفته است؟ تمامی حواشی شهر را در برنامه کاری قرار دادیم و از چند ماه گذشته خیابان‌های آباده که هر ساله بر اثر بارندگی مشکلات بسیاری داشتند زیرسازی و آسفالت شدند کما اینکه در بارندگی اخیر که می‌توانست فاجعه بار شود، کوچکترین مشکلی وجود نداشت.
  در گذشته سد معبر یکی سیاست‌های شکست خورده شهرداری بود. در حال حاضر بحث سد معبر تعمیرکاران، میوه فروشان، بنگاه‌ها، یخچال سازان یکی از مشکلات عدیده ای است که از گذشته تا کنون همچنان وجود داشته است برای حل این مشکل چه چاره ای اندشیده اید؟ در بحث سد معبر دو نوع سد معبر وجود دارد؛ یکی سد معبری که توسط صنوف ایجاد می‌شود، چندی قبل سایه بان‌های اضافی این صنوف جمع آوری شدند در برخی جاها  با مقاومت صاحب صنف روبرو شدیم و ناگفته نماند بسیاری از صنوف هم این موضوع را پذیرفتند و همکاری لازم را انجام دادند و همچنان پیگیر موضوع هستیم. دوم دستفروشان و میوه فروشان. با توجه به اینکه این قشر از این راه امرار معاش می‌کنند و باید رضایت آنها را جلب کنیم  که زیر ساخت روزبازار و جمعه بازار را آماده کردیم ولی استقبال کمی‌از آن شد و ما نمی‌خواهیم درگیری ایجاد شود که همینجا از رسانه‌ها برای فرهنگ سازی این مهم کمک می‌خواهیم. در مبحث مسوولیت شهروندی در شهر شهروندان باید برخی مسایل شهری را رعایت کنند.
  در رابطه با فضای سبز شهرداری چه اقداماتی انجام شده است؟ بیشترین مشکل همشهریان در بحث حفظ، نگهداری و ترمیم فضای سبز است از نظر سرانه، ما بهترین فضای سبز و تفرجگاه را   در سطح استان و می‌توان گفت در سطح کشور داریم. وقتی پارک‌های سیرجان را حتی با شهرهای کوچک مقایسه می‌کنیم، وضعیت مطلوبی ندارند و دلیل آن عدم نگهداری از این گنجینه است هر چه قدر برای نگهداری این فضا هزینه کنیم باز هم کم است، به جهت اینکه شاید بتوان جریمه درختی که خشک شده را از فردی که باعث خشک شدن آن شده گرفت اما سال‌ها زمان می‌برد، درختی به آن سن و سال داشته باشیم. در حال حاضر فضای سبز متولی ندارد در آنجا سرقت و عدم نگهداری انجام می‌شود، نمی توانیم تغییر و تحولی در آنجا داشته باشیم و این مستلزم کار سطحی نیست باید کاری انجام دهیم و فرایندی را تعریف کنیم که سال‌های سال ادامه داشته و مسیر برگشت به عقب نداشته باشد. در همین رابطه شیوه نامه و نظام نامه ای با همکاری شورای شهر تنظیم و در  کمیته انطباق به تصویب رسید و همکاران ما در استانداری متقاضی آن بودند که این شیوه‌نامه و نظام‌نامه به جهت اینکه به صورت جامع پیش بینی شده و تاکید بر نظارت سختگیرانه در  نگهداری فضای سبز داشت، در شورای شهرداران استان هم مطرح و به عنوان نمونه کار ارائه شود و تمام این کارها انجام شد. در همین رابطه به صورت 8 پیمان، (یعنی جایی از فضای شهری بلاصاحب نیست) به پیمانکار تحویل داده می‌شود و پیمانکار موظف است، طبق شیوه نامه با شرایط فنی آن مکان را نگهداری کند و این موضوع فرایند جدیدی نیست، معمول تمام شهرهاست در همین رابطه 5 مورد آن از طریق مناقصه در سامانه ستاد، پیمانکار مشخص شد که به زودی تحویل داده می‌شود و بقیه هم به زودی تعیین تکلیف می‌شوند و می‌توانم بگویم از مهرماه شهر نفس می‌کشد و فضای سبز تغییر و تحول جدی پیدا می‌کند، سالها به دلیل برخی کم کاری‌ها مردم تحمل‌شان کم شده بود ولی باشیب ملایم تمام کارها را پیش می‌بریم.  
  در حوزه خدمات شهری چه اقداماتی انجام شده است؟ از 12 میلیون متر مربع سطح و سطوح شهر سیرجان فقط  3 میلیون متر مربع آن در حوزه جمع آوری و رفت و روب تحویل پیمانکار بوده است، در حال حاضر تمام 12 میلیون متر مربع را با توجه موضوعات کاری آنالیز و کارشناسی کردیم و در قالب 2 منطقه و 4 ناحیه فعال، در وضعیت اخذ پیمانکار است که به زودی ارتقا پیدا می‌کند.
  چه مقدار بودجه در سال جدید برای شهرداری تعیین شده است و چه مقدار از بودجه تصویب شده محقق شده است؟ بودجه سال قبل 490 میلیارد تومان بوده سال 1401 بودجه یک میلیارد و 270 تومان است، این افزایش قابل توجه مساعدت اعضای محترم شورای شهر، کمیته انطباق و همکاران در استانداری بود که با این افزایش بودجه موافقت شد، در غیر این صورت در دستوالعمل بودجه، محدودیت سقف برای افزایش بودجه هر سال داریم و نمی‌توانیم فراتر از آن افزایش بودجه داشته باشیم، ضمن اینکه همین افزایش بودجه در حوزه منابع انسانی حقوق و دستمزد به قیمت حقوق پایه پرسنل و منابع انسانی 37 درصد افزایش داشت که تقریبا از نظر خروجی کار بودجه با سال‌های گذشته تغییر انچنانی نداشتیم.  از نظر تحقق بودجه مشکلی نداریم و سال گذشته وارد متمم شدیم امسال هم وارد متمم می‌شویم.
  آیا امسال شهرداری با کمبود بودجه مواجه می‌شود؟ در بحث کمبود بودجه اگر فقط بحث آسفالت شهر سیرجان را در نظر بگیریم شاید بودجه ای معادل کل شهرداری سیرجان نیاز به اعتبار داریم ولی قاعدتا با روند افزایشی و برنامه‌ریزی که باید صورت بگیرد در حد معقول بوده است.  
  خیابان گلیم به کجا رسید؟ ثبت شهر جهانی گلیم فرایندهای سختی دارد که با تمام مشکلات انجام شده بود ولی اینکه هرساله یک مراسمی باشد و تمام شود، زیاد جالب نیست باید به صورتی که خروجی داشته باشد، عمل کنیم. در حوزه گلیم، درحال حاضر از موضوعاتی مثل موزه گلیم و مسایل کاربردی گلیم خیلی عقبیم. سال گذشته آسفالت و ساماندهی خیابان گلیم انجام شد و توانستیم مردم را با موضوع گلیم بیشتر آشنا کنیم  ولی برنامه گذر گلیم را به عنوان پاتوق مردم و جایی که  نمایانگر صنایع دستی شهر باشد، در دستور کار داریم که طراحی اولیه انجام و ایراداتی به آن وارد شد و درصدد رفع آنها و اجرایی شدن آن هستیم.
  یکی از بزرگترین مشکلات مردم نبود پارکینگ در مراکز پزشکی و تجاری شهر است ساختمان‌های چند طبقه ای در طول چند سال اخیر در شهر ساخته شده‌اند که برای آنها پارکینگ یا پیش‌بینی نشده یا به تعداد خیلی کم فقط برای  مالکان می‌باشد آیا شهرداری مالکان ساختمان‌های جدید که در شرف ساخت هستند را ملزم به ساخت پارکینگ با ظرفیت بالا می‌کند یا روال قبل ادامه دارد؟ حذف پارکینگ خارج از ضوابط به هیچ وجه در دستور کار شهرداری نیست حتی در خیابان‌ها اصلی شهر و هسته مرکزی مانند خیابان امام(ره) و پشت بازار بیشتر زمین‌ها و خانه‌های قدیمی را با هماهنگی مالکان‌شان فعلا به صورت پارکینگ در نظر گرفتیم.
  پروژه پل صنعت (زیرگذر مکی‌آباد) بعد از سال‌ها به حال خودش رها شده بود بعد از صرف هزینه زیاد و بتن ریزی و سایر هزینه‌ها به حالت اولیه برگشت، آیا این پروژه تمام شد؟ حوزه ترافیک حوزه پیچیده ای در تمام شهرها و سیرجان است نمی‌توان ترافیک سیرجان را جدا از باسفهرجان، نجف شهر، مکی آباد و از ورودی و خروجی‌های شهر دانست آن هم در شهری که موقعیت استراتژیک خاص در حوزه حمل و نقل دارد در همین زمینه هر تصمیم مقطعی ایراداتی دارد، این کار مستلزم مشاور است، مشاور متخصص که صاحب رزومه باشد باید حمل و نقل و ترافیک را از تمام زوایا بررسی کند و نتیجه را جهت نیاز زیر گذر و روگذر اعلام کند. اکنون مشاور ترافیکی  متخصص و که از مشاورین ترافیک رزومه‌دار در سطح کشور است با شهرداری همکار می‌کند. بعد از بررسی کارشناسانه و ارائه طرح کارهای لازم را با توجه به طرح توسعه ترافیک انجام می‌دهیم.  
  در دوره قبل شورا ممنوعیت دفن اموات در بهشت زهرا قدیم مصوب شد در حال حاضر این مکان تبدیل به مکانی از یاد رفته و در حال تخریب می‌باشد آیا برنامه ای برای این موضوع دارید؟ انتقال بهشت زهرا به مکان جدید کار بسیار بزرگی بوده که در گذشته انجام شد و حفظ و نگهداری بهشت زهرای قدیم را در دستور کار داریم و به زودی انجام می‌شود. ما مدیون شهدا هستیم گلزار شهدا باید تبدیل به مکان فرهنگی شود و برنامه داریم به صورت ویژه به این مکان رسیدگی کنیم.
  برای مشکلات آرامستان جدید چه برنامه‌هایی دارید؟ آرامستان جدید مشکلاتی دارد که در آینده ممکن است تبدیل به معضلاتی شوند، باید در صدد رفع آنها باشیم قطعات مختلف، آماده سازی قبور ، تردد، پارکینگ، امکانات رفاهی برای همشهریان، که برنامه‌ها و اعتبار خوبی در نظر گرفتیم که شهروندان برای مراسمات عزیزانشان مشکلی نداشته باشند .
   بحث جاده اختصاصی آرامستان که پیشتر مطرح کردید چیست؟ جاده اختصاصی چون از محدوده‌ی شهر خارج است، کارشناس و مشاور ترافیک در این رابطه به بررسی موضوع پرداخته و در دستور کار است.
  از زمان شروع بکار شما در شهرداری آیا اقدامات عمرانی فرهنگی طبق روالی که خود شما پیش بینی کرده بودید انجام شده است؟ با توجه منابع انسانی و ابرازی که داشتیم اوایل خیلی سخت بود مشکلات زیادی داشتیم در این 10 ماه خیلی اذیت شدیم اما اکنون با توجه به شناختی که از موضوع کاری دارم کارها مسیر عادی را طی می‌کند و شهرداری سختی‌ها را پشت سر گذاشته هدف ما و همکاران و اعضای شورای شهر رضایت مندی شهروندان است.
  در مورد سامانه 137 که از راه‌انداری آن زمانی نمی گذرد بفرمایید؟سامانه 137 در کلیه شهرداری‌ها وجود دارد این سامانه پل ارتباطی بین مردم و مسوولین شهرداری است مسوولین را وادار به حرکت و تحرک می‌کند و در این ارتباط تمام مکالمات ضبط و به تمام آنها رسیدگی می‌شود شاید در  مقطع کوتاه زمانی نتوانیم تمام درخواست‌های مردم را پاسخ دهیم ولی مطمئن باشند تجریه و تحلیل می‌شوند و در دستور کارمان قرار می‌گیرند و حتی می‌توانیم با توجه به آنها بودجه شهرداری سال بعد را برنامه ریزی کنیم.
  در حوزه ایمنی چه اقداماتی انجام شده است؟  
در شهر ساختمان‌های چند طبقه داریم وا گر در این ساختمان‌ها اتفاقی می‌افتاد نردبان آتش نشانی نبود که توانستیم آنرا خریداری کنیم. تجهیزاتی که برای آتش نشانی امسال خریداری کردیم با اطمینان می‌گویم تا 10 سال ایمنی شهر تامین می‌شود.
  در پایان اگر صحبتی مانده بفرمایید؟متاسفم برخی از عزیزان به جای انتقاد سازنده و ابعاد بررسی کار فقط کاستی‌ها را می‌بینند و ما همیشه به کار اساسی و زیرساختی فکر می‌کنیم و می‌خواهیم این مقطع زمانی در تاریخ شهرداری سیرجان ماندگار شود البته همشهریان بسیار هوشیار هستند و بهترین قضاوت‌ها را می‌کنند و انصاف دارند ولی بعضا در برخی موضوعات نیمه خالی لیوان را می‌بینند و با برخی انتقادهای نابجا انگیزه را از همکاران ما می‌گیرند ولی ما از انتقادهای سازنده استقبال می‌کنیم و می‌پذیریم برخی جاها ما دچار اشتباه بودیم.