گروه فرهنگ: همین چند روز پیش مقاله‌ای دیدم درباره تاریخچه‌ی مهراوه‌های سنگی و پلکانی در محوطه‌ی باستانی پاسارگاد. مهراوه‌هایی که از نظر جنس سنگ و نوع پلکان با منبر سنگی سیرجان مو نمی‌زدند و اتفاقا خود پژوهشگر نیز به این مساله اشاره کرده بود و با استناد به بازدید یک دهه پیشِ ایرج افشار ایران‌شناس فقید و نامی از قلعه‌ی سنگ سیرجان، منبر سنگی را یک پلکان آیینی-نیایشی مربوط به دوران هخامنشی دانسته بود که بعدها در دوران اسلامی کاربری‌اش منبر می‌شود و این یعنی پیوستگی چندهزارساله‌ی فرهنگ دینی ایرانیان در یکتاپرستی  و یعنی بر خلاف تصور عموم در امر دینی در ایران هیچ گسست و انفصال و انقطاعی اتفاق نیفتاده است.
این مسئله را طرح کردم تا به اوج اهمیت تاریخی-پژوهشی و میراثی منبر سنگی اشاره کرده باشم اما چه سود؟! مگر برخی مردم بی‌ملاحظه دست از یادگاری نویسی و فحاشی  با اسپری رنگ روی این اثر گران‌سنگ برمی‌دارند؟ چندی پیش هم که با پتک عامدانه روی آیات قرآنی منبر کوبیده بودند!
از طرفی مگر مسوولان امر نیز درکی دارند یا دلی می‌سوزانند؟!فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی استان و جعفری رییس این اداره در سیرجان باید پاسخگوی شرایط پیش آمده برای منبر سنگی باشند.
 سرپرست فرمانداری سیرجان به عنوان عالی‌ترین مقام دولتی در شهرستان بایستی دست کم رییس اداره میراث را بازخواست کند و از رییس اداره میراث فرهنگی سیرجان بپرسد، برنامه‌ها و پیگیری‌های منصور مکی‌آبادی فرماندار اسبق در حیطه‌ی قلعه‌سنگ چه شد؟ قلعه سنگ به عنوان مرکز شهر باستانی سیرجان که در آن سکه‌های ساسانی و عرب-ساسانیِ ضرب شیریگان (نام قدیم سیرجان) یافت شده و به کار پژوهش تاریخی و تغیر نگرش در دانش تاریخ و البته نگهداری در موزه به عنوان سرمایه‌های فرهنگی و اقتصادی سیرجان آینده، می‌آید، چرا مورد بی‌توجهی قرار گرفته؟ منبر سنگی با پیشینه‌ و اهمیت فوق‌العاده‌‌اش در پژوهش تاریخ ادیان، چرا به این حال و روز افتاده که تخریب شود و رویش یادگاری بنویسند؟
 امکان جا به جایی‌اش نبود، امکان قرار دادن منبر سنگی در یک محفظه‌ی شیشه‌ای هم وجود نداشت؟ یا چرا دوباره گروه‌های باستان‌شناسی برای حفاری علمی مستقر نمی‌شوند؟ چرا یک موزه در محل ایجاد نمی‌شود تا اشیای سفالی و فلزی کشف شده در آن برای بازدید گردشگران نگهداری شود؟ چرا آنجا یک کیوسک نگهبانی ندارد که معتادان و موتورسواران و البته قاچاقچیان عتیقه هر غروب و هر شب آنجا جولان ندهند؟
می‌گویید بودجه نیست؟ این همه شرکت معدنی و معین اقتصادی وجود دارد. کم‌کاری خودتان را پشت نبود بودجه توجیه نکنید. حتا موقتا یک دیوار سیمانی با در آهنی برای حفظ منبر از تخریب‌های انسانی و طبیعی هم شدنی نبود؟! بود و هست اگر به یک تاریخ و فرهنگ سترگ بی‌تفاوت نبودید و دست از از کم لطفی و کم محلی و بی‌مهری با یک فرهنگ و تاریخ برمی‌داشتید.