سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403

شماره 786 مورخ  29 فروردین 1403

گزارشی از اختلاف قیمت میوه سیرجان با سایر شهر ها
کاهش مصرف میوه در سبد تغذیه سیرجانی ها
شهرهای صنعتی در کنار مزیتی  مانند آمار پایین بیکاری معضلات بیشماری را به ارمغان می آورند یکی از این معضلات را می‌توان مهاجرپذیری این نوع شهرها دانست که جدای از مشکلات، تضاد فرهنگی بین اقوام مختلف، آمار جرم و بزهکاری را به طرز محسوسی بالا می برد. از دیگر مشکلات این شهرها گرانی املاک و اجاره بهای منازل و مغازه ها و همچنین اقلام مصرفی می باشد. سیرجان شهری که یکی از قطب های صنعتی کشور محسوب می‌شود از این قاعده مستثنی نیست  و مشاهده می شود بسیاری از اقلام مصرفی این شهر  نسبت به شهرهای همجوار و حتی مرکز استان های مجاور قیمتی بسیار بالاتر را دارا می باشد. گرانی های سیرجان  بسیاری از شهروندان را  آزرده خاطر کرده است و آنها معتقدند با  وجود امکانات رفاهی و تفریحی پایین سیرجان، هزینه‌های سرسام‌آور شهرهای بزرگ و با امکانات را پرداخت می‌کنند.

گرانی سرسام آور میوه و تره بار
طبق گزارش میدانی که داشتیم و حضور در میوه فروشی های سطح شهر البته به عنوان خریدار، قیمت برخی میوه‌های پرمصرف  را جویا ‌شدم که در برخی مغازه ها نرخ میوه مشابه با یکدیگر متفاوت است و قمیت میوه سبدی با کیلویی یا میوه ریز و درشت از یک نمونه با اختلاف زیاد عرضه می‌شود.
به گفته برخی از خریدارین قیمت میوه در شهر های مختلف متفاوت است مثلا در کرمان خیار سبز کیلویی ۹ هزار تومان است اما در سیرجان در میدان تره بار ۱۵ هزار تومان است طبق تجربه خریدی که خود بنده در سیرجان داشتم آلو سیاه کیلویی ۳۵ هزار تومان اما در کرمان ۱۲ هزار تومان است
ذهنم مشغول قیمت‌ها بود که با بانوی خانه‌داری هم‌صحبت شدم و او گفت: قیمت سیب زمینی، پیاز، انار، موز، گوجه و خیار متفاوت است برای مثال قیمت درجه یک محصولات این مغازه با مغازه دیگر فرق دارد اما قیمت میوه هایی که وانت‌داران در کنار خیابان  عرضه می کنند  نسبت به قیمت مغازه داران ارزان‌تر است.
وی افزود: این تفاوت قیمت‌ یک میوه به نوعی مردم را سردرگم می‌کند که باید دستگاه‌های متولی، نظارت بیشتری بر بازار داشته باشند تا مردم با اطمینان خاطر بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند.
این شهروند گفت: علاوه بر قیمت‌های متفاوت که این روزها مشاهده می‌شود افزایش قیمت‌ها نیز برخی افراد جامعه را مجبور به حذف میوه از سبد مصرفی خانوار کرده است.
برای پیگیری علت این اختلاف قیمت و گرانی ها ابتدا از وضعیت قیمت های میوه و تره بار شروع می کنیم و با چند تن از مسوولین مربوطه در این باره صحبت کردیم؛  رئیس اتحادیه صنف میوه و تره بار در این باره اینگونه توضیح دادند که تمام قیمت های تعیین شده  بر حسب نرخ نامه‌ی شهر های همجوار هست که ما با مقایسه قیمت میوه های شهر های یزد، کرمان، شیراز میوه های سیرجان را طی جلسه ای در جهاد کشاورزی  قیمت گذاری می کنیم و مقدار  تفاوتی که می تواند وجود داشته باشد بسیار ناچیز است در حد ۵۰۰ و یا هزار تومان می باشد اما نظارت بر خرده فروشان میوه در سطح شهر در حیطه کاری ما نیست و ما نظارتی بر آن‌ها نداریم.
قیمت میوه در مناطق مختلف سیرجان تفاوت های عجیب و غریبی دارند که هر یک از فروشندگان دلایل خاصی همچون کرایه بالای مغازه ها و هزینه های حمل و نقل را دلیلی برای این گرانی ها مطرح می کنند.
شاید حال و هوای این روزهای بازار میوه را بتوان در فرصت طلبی برخی مغازه داران یا  با مثل «هر چقدر پول بدهید همانقدر آش میخورید» جست و جو کرد، این در حالی است که کشاورزان از این افزایش قیمت ها سودی نصیب‌شان نمی شود.
بسیاری از مسوولان بر این باورند که سودجویی عوامل واسطه و دلال، کیفیت و سایر هزینه مغازه داران عامل اصلی اختلاف قیمت میوه در بازار به شمار می رود، درحالی که طبق قانون مغازه داران حق ندارند بیش از ۳۵ درصد سود روی فاکتور لحاظ کنند.
متاسفانه با وجود پیگیری های فراوان نتوانستم با سرپرست اداره صمت صحبتی داشته باشم و ایشان پاسخگو نبودند تا توضیحاتی در رابطه با این تفاوت قیمت ها به ما بدهند
این تفاوت قیمت منحصر به خیابان های سیرجان نیست بلکه تفاوت ان به شهر های همجوار هم رسیده و تفاوت های دو و سه برابری میوه نسبت به شهر های بزرگی چون شیراز و کرمان بسیار عجیب است برخی معتقدند که چون افراد در سیرجان توانایی مالی بالایی دارند پس اجناس با کیفیت بالا و قیمت بالاتری  برای عرضه انتخاب می شود که این هم نمی تواند دلیل قانع کننده ای برای این تفاوت قیمت ها باشد زیرا فقط در صد کمی از مردم جامعه توان خرید اقلام مصرفی لوکس را دارند و بیشتر افراد حتی خرید میوه را از سبد کالای خود خط زده اند.

ضمیمه این شماره