چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403

شماره 786 مورخ  29 فروردین 1403

در پاسخ به نارضایتی جمعی از شهروندان بابت دیر آماده شدن لباس فرم برخی دانش آموزان؛
توضیحات و روشنگری مدیران تولیدی مهر و ماه


چند روز پیش تماس های متعددی از طرف تعدادی از همشهریان با نشریه سخن تازه برقرار شد با این مضمون که هر روز جمعیت بسیار زیادی مقابل تولیدی مهر و ماه جمع شده و خواهان تحویل گرفتن لباس فرم فرزندانشان هستند. لباس فرمی که پول آن را هم پرداخت کرده اند و با وجود آغاز مهر ماه و فصل بازگشایی مدارس، هنوز لباس فرم بچه ها آماده نشده و تولیدی مهر و ماه پاسخگوی مردم نیست! و در ادامه انتقادی نیز متوجه مدیر آموزش و پرورش سیرجان کرده بودند که نظارتشان بر کیفیت دوخت، قیمت و نحوه توزیع لباس فرم مدارس بسیار ضعیف بوده است.

شب گذشته منصوره انتظام رضوی و سعید شهابی، مدیران تولیدی مهر و ماه طی تماسی با سخن تازه از خبرنگار ما دعوت کردند که به این تولیدی برود، وضعیت کار را از نزدیک ببیند و همچنین توضیحات و روشنگری این تولیدی را در پاسخ به انتقاد همشهریان منتشر کند، آنچه در ادامه می خوانید حاصل گفتگوی بامدادی سخن تازه با مدیران تولیدی مهرو ماه است؛
 سلام ضمن عرض خسته نباشید بفرمایید چرا با گذشت 5 روز از مهرماه هنوز لباس فرم برخی دانش آموزان آماده نشده است؟
سلام و عرض ادب  اولا ببخشید که این موقع شب شما را به تولیدی مان دعوت کردیم چون در بقیه ساعات شبانه روز ما درگیر تولید هستیم و اینجا اینقدر شلوغ می شود که عملا امکان مصاحبه وجود نداشت و به همین علت پس از نیمه شب امکان گفتگو و بازدید شما فراهم بود.
ببینید دیر آماده شدن لباس فرم برخی دانش آموزان دلایل متعددی داشت. اول آنکه بسیاری از تولیدی های بزرگ پارچه در کشور که عمدتا در تهران هستند بدلیل شرایط کرونایی دو سال قبل آسیب های جدی دیده و مثل سابق نمی توانستند در مقیاس انبوه، پارچه های مناسبِ لباس فرم را آماده داشته باشند زیرا وضعیت بیماری کرونا هنوز به طور کامل مشخص نشده بود.
دلیل دیگرش این بود که ما در سیرجان هم تقریبا همین وضع را شاهد بودیم یعنی تا اوایل مردادماه هنوز معلوم نشده بود که مدارس بصورت حضوری بازگشایی می شوند و یا همچنان کلاس ها بصورت آنلاین برگزار می شود و به همین دلیل مدیران مدارس هم تکلیف شان روشن نبود که از والدین بخواهند لباس فرم آماده کنند یا نه
  روال تولید لباس فرم ها به چه شکل است؟ یعنی چقدر زمان می برد که این لباس فرم ها آماده شوند
همین طور که امشب مشاهده می کنید همکاران ما همچنان مشغول کار تولید هستند و بصورت سه شیفت و شبانه روزی در حال فعالیت هستیم. از روز 5 مرداد، تازه به ما اطلاع داده شد که امسال لباس فرم نیاز هست و ما هم مراجعه کنندگان به تولیدی را اولویت بندی کردیم.  تا اول مهر نهایت تلاش خودمان را انجام دادیم و لباس بیش از 70 درصد دانش آموزان را  تهیه کرده و تحویل دادیم.
 پس تکلیف بقیه بچه ها  چه می شود؟ منظورم همان 30 درصد باقی مانده است
کمتر از 30 درصد باقی مانده اند و طبق جلسه ای که با مدیر محترم آموزش پرورش شهرستان جناب آقای دکتر عزت آبادی پور داشتیم. مقرر شد نهایتا تا 15 مهرماه این قضیه بصورت کامل جمع شود و تعداد اندک لباس فرم های باقی مانده تحویل داده شوند.
 اوایل صحبت تان به تولیدی های عمده پارچه کشور اشاره کردید، نمی شد پارچه مورد نیازتان را از جای دیگری خریداری کنید که زودتر به دست تان برسد؟
رویکرد مدیر محترم آموزش و پروش این است که لباس فرم ها با نازلترین قیمت و بهترین کیفیت ممکن، به دست مردم برسد و ما هم چون قیمت مصوب آموزش و پرورش را رعایت کردیم و همچنین نمی توانسته و نمی خواستیم کیفیت پارچه ها پایین باشد. با تولیدی های عمده که  پارچه را با کیفیت و قیمت مناسبی عرضه می کنند وارد مذاکره شدیم، سفارش دادیم و مرحله به مرحله تحویل گرفتیم.
  چرا مرحله به مرحله . خب بصورت یکجا کل پارچه مورد نیاز را سفارش می دادید ؟
ما یک تولیدی خودگردان هستیم . توانایی مالی آنچنانی نداریم که بتوانیم پول آن همه پارچه را یکجا به حساب تولیدی تهرانی واریز کنیم و از طرفی دو سال کرونا نیز تا جایی که توانست کمر ما و دیگر تولید کنندگان را خم کرد. مجبور بودیم همین پولهایی که از والدین دریافت میکنیم را به حساب تولیدی تهران واریز کنیم تا آنها به همان اندازه واریزی مان، پارچه ارسال کنند.
 برخی از همشهریان نظرشان این بود که بیشتر سفارش ها نصیب مهر و ماه شده، طمع کرده و حالا حق اش هست و باید پاسخگو باشد. در این مورد چه نظری دارید ؟
این حرف درستی نیست. ببینید ما در مجموع در سطح شهر سیرجان حدود 24 تولیدی فعال داریم که با نظر مدیرآموزش و پرورش، سفارش لباس فرم ها باید بصورت عادلانه ای بین این تولیدی ها تقسیم می شد. از مجموع 70 هزار دانش آموز تنها 8 هزار لباس فرم سهم تولیدی مهر و ماه شده است. پس ببینید که ما زیاده خواه نیستیم. البته این نکته را هم نباید فراموش کنیم که برخی از مدیران مدارس،  کیفیت پارچه و نوع دوخت برخی تولیدی ها را ترجیح می دهند.
 برای سال آینده برنامه تان چیست. چه راهکاری برای مرتفع شدن مشکلات اینچنینی مدنظرتان است؟
ما تا کنون بیش از 7 جلسه با مدیران آموزش و پرورش، اداره صمت، اتاق اصناف و مدیران سایر تولیدی های سیرجان برگزار کرده ایم و خوشبختانه تصمیم های مهمی اتخاذ شده است همگی عزممان را جزم کرده ایم که در راستای خدمت به مردم و دانش آموزان عزیز، سال به سال بهتر شویم و مشکلات به حداقل برسد.
یکی از تصمیمات مهمی که آقای دکتر عزت آبادی پور مدیر آموزش و پرورش اتخاذ کرده اند این است که برای لباس فرم سال آینده، از همین آبان ماه امسال سفارش ها مشخص شود و بدین صورت دیگر زمان کافی برای سفارش پارچه باکیفیت و خوش قیمت در اختیارمان هست و از طرفی برای دوخت استاندارد هم وقت کافی داریم.
علیرغم اینکه وظیفه مدیر آموزش و پرورش نیست ولی ایشان بزرگوارانه با تمام مشغله هایی که دارند پیگیر حل مشکلات بوده و هستند و بیشتر تمرکزشان بر این است که اولا کیفیت پارچه ها خوب باشد، قیمت شان مناسب باشد و فشاری به مردم نیاید و در وهله بعد عدالت بین تولیدی های شهر برقرار شود و سفارش لباس های متحد الشکل مدارس بین تمامی تولیدی های معتبر و مورد تایید تقسیم شود.
ما ضمن تایید حرف های مدیر آموزش و پرورش، امیدواریم که بحث تولید کنندگان از توزیع کنندگان جدا شود که اگر واسطه ها کنار گذاشته شوند در کل به نفع مردم است و این معطلی ها و سردرگمی ها تمام می شود. در پایان ضمن ذکر تمام این توضیحات باید اذعان کنیم که همیشه حق با مردم بوده و هست.

ضمیمه این شماره