قبض های برآوردی آب و دردسر مشترکین آب سیرجان:

حاشیه‌سازی قبض‌های نجومی علی‌الحساب آب

در برهه‌ای که گرانی و تورم بیداد و ناتوانی در پرداخت هزینه های جاری روزمره برای شهروندان را به بار آورده، مبالغ نجومی صورت‌حساب آب مصرفی خانوار را هم اگر اضاف کنیم، یأس و ناامیدی را برای شهروندان دوچندان کرده است. مبالغ نجومیِ علی الحسابی که از طریق پیامک قبض آب به برخی شهروندان ارسال گردیده و سرگردانی آن ها را مضاعف کرده است.
 اعتراض برخی شهروندان به صدور پیامکی قبض آب و بالابودن برخی قیمت‌ها، آن‌هم در وضعیتی که کنتور بسیاری از منازل قرائت نشده است، مسوولان شرکت آبفای سیرجان را بر آن داشته است که درباره صدور قبوض جدید اظهار کنند: «مامور قرائت کنتور مراجعه کرده است اما کسی در منزل حضور نداشته در نتیجه قبض علی‌الحساب صادر شده است.» حتی افرادی اعتراض دارند، که می گویند ما مدتی در منزل مان نیستیم و به طبع مصرفی نیز نداشته‌ایم، اما قبض‌هایی فراتر از مبلغ آبونمان دریافت کرده‌ایم. معمای این قبوض آب با مبالغ بالا چیست؟
یکی از شهروندان می گوید: «به علت تحصیل فرزندم در شهرستان دیگری، خانه‌ای اجاره‌ای کرده‌ایم و آنجا زندگی می کنیم. هر ماه مبلغ بسیار اندکی برای پرداخت آبونمان آب در سیرجان، پیامک می شد و پرداخت می کردیم. اما این دوره مبلغ 200هزار تومان صادر شده است. چرا این اتفاق افتاده و بر چه اساسی این مبلغ را برای ما نوشته‌اند؟ اگر ملاک، مصرف دوره‌های قبلی را هم می گذاشتند، متوجه می شدند که این مبلغ را نباید صادر کنند. انگار که ماموران کنتور آب هر طور که دلشان بخواهد شماره کنتور برای مردم می نویسند بدون آنکه صحت داشته باشد و مردم را به این اداره و آن اداره سرگردان و حیران می کنند.»
یکی مبلغ  علی الحساب را پرداخت و دیگری به دنبال قبض واقعی‌ست
به یکی از دفاتر پیشخوان شهر رفتیم تا اوضاع را از نزدیک رصد کنیم. بسیار شلوغ است. یکی مبلغ  علی الحساب روی قبض آب را پرداخت می کند و دیگری به دنبال قبض واقعی‌ست. یکی از مشترکین اداره آب که برای کاهش مبلغ قبض آب آمده بود، گفت: «به اداره آب مراجعه کرده ام و به من گفتند که مامور قرائت کنتور مراجعه کرده و شما در منزل نبودید و این قبض علی الحساب صادر شده است اولا که حیاط منزل ما مشترک است و امکان ندارد که ماموری مراجعه کرده باشد و یکی از ما دو همسایه حضور نداشته باشیم، اگر که اینگونه هم باشد چرا اداره آب همانند ماموران شهرداری یک روز مشخص را اعلام نمی کند برای خواندن کنتور که مردم آگاه باشند که در چه روزی مامور اداره آب برای قرائت کنتور به محله‌ی ما سرمی‌زند که دچار این سرگردانی ها نشویم؟»
خانم جوانی که برای پرداخت قبض  آب به پست بانک مراجعه کرده ، می گوید: «قبض آب برای خانه‌ی پدرم، مبلغ 250هزار تومان علی‌الحساب آمده است. در حالی که هر دوره، 20 یا نهایت 30 هزار تومان برای آن ها قبض صادر می‌شد. شماره کنتور را برداشتم و به اینجا آمدم و میزان مصرف واقعی برای آن‌ها خیلی کمتر از این بود.
در حالی که قبض جدید چاپ شده توسط کارکنان دفتر پیشخوان را نشان من می دهد می‌گوید: نگاه کنید پیامک قبض آب، 250هزار تومان است اما قبضی که از دفتر پیشخوان گرفتم32 هزار تومان شده. به نظر شما این کار درستی‌ست. اصلا چرا این مبلغ علی‌الحساب کمتر از میزان مصرفی نیامده و 10 برابر آن آمده؟»
این گونه که از گوشه و کنار به گوش می‌رسد، این رقم و ارقام و این قبض‌های علی‌الحساب گویا برای بسیاری از مشترکین آب مصرفی در سیرجان صادر شده و این گونه نیست که اتفاقی بوده و برای تعداد اندکی از همشهریان این اتفاق افتاده باشد.
این قبوض علی الحساب هستند. مشترکین در منزل حضور نداشتند. توضیح معاون اداره آب شهرستان اینگونه است: «این قبوض به صورت علی‌الحساب صادر شده اند و آن هم به دلیل عدم حضور مشترکین و عدم قرائت کنتور صادر شده است. البته صدور این قبض علی‌الحساب، در سال شاید یک بار اتفاق بیفتد و این گونه نیست که همیشگی باشد و در صورت خواندن شماره کنتور، مصرف واقعی محاسبه و مشترکین یا بدهکار یا بستانکار خواهند شد.
قلیچ‌پور در رابطه با اینکه مبلغ علی‌الحساب چگونه محاسبه شده است، گفت: «این مبلغ به عنوان میانگین در نظر گرفته شده و نرخی‌ست که محاسبه و در این دوره به ما اعلام شده است.»
مبنای  علی‌الحساب، مصرف دوره های پیشین است
 اما مدیر شرکت آبفای شهرستان در واکنش به ارسال پیامک قبوض جدید آب که بدون قرائت کنتور صادر شده است، گفت: «اساسِ محاسبه این رقم علی‌الحساب، مصرف دوره‌های پیشین بوده» و اضافه کرد: «اگر رقم آب‌بهای برخی مشترکین از دوره‌های قبلی بیشتر شده باشد، به چند روش قابل‌اصلاح خواهد بود؛ اول اینکه مشترکین می‌توانند با مراجعه به سامانه الکترونیکی شکایت خود از مبلغ را ثبت کنند و دیگر اینکه می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت قبض خود را اصلاح کنند. اگر مبلغ اعلام‌شده در قبوض بیشتر از میزان واقعی باشد، قطعا در دوره‌های بعدی به‌صورت بستانکار برای مشترکین ثبت خواهد شد.»
یادداشت های حذف شده‌ی  ماموران قرائت آب!
براساس رویه رایج، مأموران قرائت آب درصورت حضور نداشتن مالکان یا ساکنان مکلفند با گذاشتن یادداشتی، این مساله را یادآوری کنند که مشترکان می‌توانند به‌صورت خوداظهاری به اعلام میزان مصرف خود اقدام کنند. این اقدام تاکنون از طریق شماره تماس مامور قرائت کنتور و ارسال پیامک، میزان مصرف آب خود براساس شمارشگر کنتور اعلام می‌شد اما این دوره اداره آب سیرجان به صدورِ پیامکیِ قبض آب، آن‌هم در وضعیتی که کنتور بسیاری از منازل قرائت نشده اقدام کرده و پاسخ میرشاهی در این باره چنین بود: «معمولا اگر دریچه ای روی درب منازل برای انداختن این یادداشت وجود داشته باشد یا امکان انداختن این یادداشت از بین درب، باشد، حتما صورت گرفته وگرنه امکان انداختن یادداشت وجود نداشته است.»
میرشاهی درباره‌ی معمای این قبوض با مبالغ بالا و اینکه حتی افرادی که در منزل نبوده و به طبع مصرفی نیز نداشته اند قبض هایی فراتر از مبلغ آبونمان دریافت کرده‌اند، بیان کرد: «شاید این افراد جزو مشترکینی  بودند که به علت بدهی قبلی و یا عدم امکان قرائت در دوره یا دوره های قبل، این قبوض علی الحساب صادر و اعلام شده که پس از فراهم شدن شرایط قرائت کنتور در صورت پرداخت و مغایرت با مصرف واقعی که از طریق قرائت کنتور صورت خواهد گرفت قبض مربوطه اصلاح می‌شود.»
همه‌ی مشترکین به اینترنت دسترسی دارند، اصلاح کنند!
مدیر شرکت آبفای شهرستان در ادامه گفت: «مبلغ قبض علی‌الحساب بر اساس دوره‌های قبل صادر می‌شود و البته گاهی ممکن است مبالغ بالاتر از دوره‌های قبل به دلیل اشتباهاتی در خواندن شماره کنتور از طرف مامور قرائت، پیش آمده باشد اما این اشتباهات چشمی بسیار به ندرت و نیم درصد امکان این اتفاق است، وگرنه هیچ گاه چنین اشتباهی که قبض30 هزار تومانی 250 هزار تومان صادر شده باشد، رخ نمی‌دهد.  اگر هم چنین اتفاقی افتاده باشد، همه‌ی شهروندان که به سیستم اینترنت دسترسی دارند، می‌توانند از طریق سامانه وارد شوند و شماره کنتور را اعلام و قبض واقعی را دریافت کنند.»
سهل انگاری ماموران قرائت آب یا....؟
صورتحساب های آب با مبالغ بالا تبدیل به دغدغه‌ای برای مردم شده است. صدور قبوض آب به‌صورت علی‌الحساب و برآوردی، در دوره‌ی اخیر، مشترکان آب در شهر که یا به دلیل سهل انگاری ماموران قرائت کنتور بوده یا دلایل پشت پرده‌ی دیگری داشته است، انتظار مشترکین آب از این شرکت را بیش از این داشته، چرا که علاوه بر هزینه آب مصرفی‌شان، مالیات و عوارض به دولت می‌پردازند، و توقع دارند که شرکت‌های توزیع آب در محاسبات خود دقیق عمل کنند و دیگر شاهد حاشیه‌سازی قبض‌های نجومی علی‌الحساب آب نباشیم.