در گفتگو با ریس  شیکه دامپزشکی مطرح شد؛

نقش دامپزشکی در تامین امنیت غذایی

 شبکه ی دامپزشکی، یکی از ارگان های مرتبط با سلامت جامعه است که در بخش زیر لایه ی سلامت و تامین غذای ما انسان‌ها نقش به سزایی دارد. جدای از این موضوع که شبکه ی دامپزشکی ناظر سلامت دام و طیور و آبزیان مصرفی شهروندان است، نظارتی هم بر امور حیوانات از جمله درمانگاه ها و مراکز دامپزشکی دارد.
در دهه ی اخیر با توجه به فرهنگسازی های بسیار، مردم با حمایت از حیوانات، اقدام به نگهداری از آن ها می کنند و همین امر موجب افزایش مراجعین به مراکز دامپزشکی شده است. با وجود اینکه سیرجان شهری بزرگ و در حال توسعه است، اما کمبودهایی در خصوص رسیدگی های دامپزشکی وجود داشته که بارها شاهد این مسایل بودیم. این  موضوع باعث شد تا با علیرضا زینلی، رئیس شبکه ی دامپزشکی گفت و گو کنیم.

او در خصوص وظیفه ی این ارگان گفت: شبکه ی دامپزشکی از این جهت بوجود آمد که در جهت کنترل بیماری ها و بهداشت دام و فرآورده های خام دامی نظارت داشته باشد. در سه دسته ماکیان، آبزیان و دام و زنبور عسل و همچنین فرآورده های خام این سه دسته که شامل گوشت و فرآورده های گوشتی، تخم مرغ، شیر، عسل و... هستند که سازمان  نظارت کامل دارد تا سلامت خوراک جامعه را تصمین کند.
دومین وظیفه ای که سازمان دامپزشکی به طور حرفه ای و جدی آن را پیگیری می‌کند، واکسیناسیون دام هاست.خدا را شاکریم که با پیشگیری های مفید و به موقعی که داشتیم، بسیاری از بیماری های شایع در بین دام و ماکیان، با وجود اینکه کشور های همسایه ی ما را همچنان درگیر کرده است، در ایران نداریم.باتوجه به همین نکته که پیشگیری و درمان بیماری های دامی همواره برای ما از اولویت هاست، سالانه بیش از یک میلیون دوز واکسن رایگان به دام ها اختصاص داده می‌شود.
زینلی در ادامه افزود: به طور کلی تمام پیگیری های سازمان دامپزشکی، با وجود اینکه چندان به چشم نمی آید، اما در جهت حفظ سلامت و امنیت غذایی است که بسیار مهم و حائز اهمیت میباشد‌.
کلیه ی دام و طیوری که در شهرستان سیرجان به کشتارگاه برده می‌شوند، پیش از رفتن به کشتارگاه باید سازمان  دامپزشکی گواهی سلامت و منع مصرف آنتی بیوتیک دریافت کرده باشند و در خود کشتارگاه ها هم ما ناظران ۲۴ ساعته داریم که بر روند کشتار دام نظارت مستقیم دارند تا بتوانیم بهترین خدمات خوراکی را به شهروندان با خیال راحت ارائه دهیم. همینجا از همشهریان می خواهم هر  مورد تخلفی راگزارش دهند تا رسیدگی شود.
 در ادامه از او پرسیدیم آیا دامپزشک هم می تواند تخلف کند که اینگونه پاسخ داد: درحیطه ی کاری دامپزشکان هم تخلفاتی صورت می گیرد، و قطعا این موارد پیش می آید که دامپزشک متخلف داشته باشیم، همانطور که در سیستم پزشکی ما شبکه ی درمان و سازمان نظام پزشکی داریم، در دامپزشکی هم به همین شیوه شبکه ی دامپزشکی و نظام دامپزشکی وجود دارد. صدور تمامی مجوز و پیگیری ها با نظام دامپزشکی است و ما به عنوان نهاد بالا دست هستیم.
اگر تخلفی صورت بگیرد، شهروندان می‌توانند شکایت خود را در سازمان نظام دامپزشکی مطرح کنند تا بررسی و پیگیری شود.

رئیس شبکه ی دامپزشکی درخصوص مراکز دام پزشکی سطح شهر، کمبودهایی از جمله مرکز رادیولوژی اینگونه پاسخ داد: ما نیازهای شهرستان را بررسی کردیم در بسیار از موارد دچار کمبود بودیم به دلایل مختلف از جمله هزینه ی بالای لوازم، عدم درخواست و استقبال مناسب است. زیرا چندسالی بیشتر نیست که مردم از مراکز دامپزشکی استقبال می‌کنند و به حیوانات اهمیت می‌دهند و در زمینه ی جراحی و رادیولوژی و همینطور سونوگرافی و آزمایش درخواست دیده می شود. که با پیگیری های انجام شده حدود پنج ماه است که ۲مرکز رادیولوژی دامپزشکی، ۴ مرکز سونوگرافی دامپزشکي و ۲ آزمایشگاه خصوصی دامپزشکی در شهرستان وجود دارد و پزشکانی که این مراکز را دارند علاوه بر دوره ی ۶ ساله ی خود، دوره ی مرتبط با این بخش ها را هم گذرانده اند و دیگر لازم نیست برای خدمات این‌چنینی شهروندان به مراکز کرمان مراجعه کنند.
وی افزود: همینطور کلینیک های دامپزشکی موجود در سطح شهرستان به تعداد مطلوب و بالایی رسیده اند که در شهرستان اشباع شده و در حال حاضر کلینیک ها را در بخش های توابع شهرستان مجوز ایجاد و افتتاح کلینک دادیم که در برخی بخش ها این کلینیک ها و داروخانه ها افتتاح شده اند و در موارد معدودی هم در دست اقدام هستند.
در نظر داشتیم با اینکار نیاز نباشد برای بسیاری موارد مردم حتی به شهرستان مراجعه کنند و به راحتی در همان بخش که مستقر هستند مشکلات دام و حیوانات را پیگیری و حل کنند.
در سیرجان چندین جراح خبره هستند که در صورت نیاز حیوان به جراحی حتی مراجعه به مرکز استان لازم نیست.
در شهرستان سیرجان ۵ متخصص دامپزشکی وجود دارد و با وجود این اشخاص بسیاری از مشکلات حیوانات به راحتی قابل حل در سطح شهرستان است.
زینلی گفت: به زودی قصد راه اندازی مرکز تخصصی آزمایشگاه و کالبدگشایی در جوار اداره را داریم و امیدواریم قول های مساعدی که در جهت تخصیص بودجه برای راه اندازی این مرکز داده شده است محقق شود.
درصورت راه اندازی این مرکز دیگر لازم به حضور هیچ دامدار و صاحب حیوانی به مرکز استان نیست و این مرکز حتی شهرستان های اطراف را پوشش خواهد داد.