گزارشی از گلایه های همشهریان و مشکلات اداره گاز،
پروسه پردردسر نصب علمک گاز

تقاضا برای نصب علمک و کنتور گاز به خصوص در فصل سرما بیشتر از ماه‏های دیگر سال است. اما این پروسه در حالی که می‏توانست بسیار سریع انجام شود اما در گیر و دار روال اداری و نوبت‏های طولانی و کمبودها قرار می گیرد و بسیار طولانی‌تر از آنچه که تصور شود به طول می‌انجامد و همین امر باعث شده گلایه‏های مردمی را در پی داشته باشد.

یا کنتور گاز موجود نیست یا علمک
«ساختمان سازی من کمتر از شش ماه طول کشیده ولی الان نزدیک به 8ماه است که درخواست نصب کنتور و علمک گاز داده ام و هنوز بدون گاز سر می کنیم. هر زمان که به این اداره مراجعه کردم یا گفتند علمک نداریم یا کنتور، باید صبر کنید درخواست داده ایم از کرمان، حل می شود. اصلا دلسوز مردم نیستند و پیگیر نمی‌شوند.
 اما در همین مدت به اداره‌ی برق برای نصب کنتور رفتم و به من گفتند که ترانس نداریم یا خودت با هزینه شخصی تهیه کن یا این که باید صبر کنی و در نوبت بمانی تا خودمان ترانس را نصب کنیم. که کار من حل شد اما در مراجعه به اداره‌ی گاز، می‌گویند فقط خودمان باید نصب کنیم و باید در نوبت بمانی. حالا  چه دو ماه در نوبت بمانی یا 10 ماه، برای‏شان مهم نیست و تا زمانی که به پیمانکار انعام ندهیم نه علمکی نصب می شود نه کنتوری. من خودم  تا زمانی که 3 میلیون انعام ندادم علمک برای من نصب نکردند.»
بدقول اند
«هر چه بگویم از بدقولی و دیر آمدن و معطلی نصاب علمک گاز، کم گفته‌ام. حتا مبلغی را هم به عنوان انعام پرداخت کردم با این وجود کلی در نوبت بودم. هم شرکت‏های مجری هم نصاب‏ها، خیلی شهروندان را به دردسر می اندازند. کاری که می توانند خیلی زود انجام دهند، 4 5 ماه آن را طول می دهند. به خصوص زمستان که  خیلی علمک نیست و می‌گویند باید از کرمان بیاید و کمبود داریم. مشکل از پیمانکار هم هست که یک تعداد از کنتور‏ها را برای نورچشمی‌هاشون نگه می‌دارند. اما اگر کسی را نشناسند، می گویند، نداریم... کمبوده... صبر کنید تا یک هفته، ده روز و....»
باید بررسی شود، شاید پرونده ناقص باشد
با رییس اداره گاز صحبت کردیم، تا در این رابطه نظر او رو جویا شویم. محسن نیکخواه، در رابطه با تاخیر در نصب علمک گاز در برخی موارد، چنین توضیح داد: «حدود چهار ماه است که ریاست اداره گاز به من محول شده است و در این مدت من با افزایش تعداد پیمانکاران سعی کردم مشکل نصب علمک و کنتور گاز را تا حدودی حل کنم.
اما در بسیاری موارد نواقصی هست که تا رفع نشود نمی‌توان علمک را نصب کرد به عنوان مثال، شاید یک ساختمان، پروانه ساختمانی نداشته باشد یا شاید پرونده‌ی آن ناقص است، در کل باید بررسی شود که علت این تاخیر در نصب علمک یا کنتور چه بوده است.
 البته این مورد را باید یادآور شوم که مرحله‌ی تاییدیه‌ گاز باید از سوی سازمان نظام مهندسی صورت بگیرد و شاید هنوز تاییدیه‌ی اداره‌ی گاز صورت نگرفته باشد. البته پروسه اداری باید طی شود که ابتدا و بعد از اینکه شهروندان درخواست خود را در دفاتر خدمات  دولت  اشتراک پذیری را ثبت کردند و اطلاعات وی ثبت شد، این اطلاعات از طریق سامانه به این اداره می‌رسد و بعد باید برای نصب کنتور اقدام شود.پس باید دید که در هیچ کدام از این مراحل یعنی از نصب انشعاب تا وصل  کنتور هیچ مشکلی وجود نداشته باشد و البته باید مشکل توزیع شبکه هم وجود نداشته باشد.»
وقت سرما، همه می خواهند کنتور گاز نصب کنند
رییس اداره گاز شهرستان در تکمیل توضیحات خود گفت: «در مدت سه ماهه‌ی گذشته بالغ بر 1100 علمک در کل شهرستان  نصب کردیم که این موضوع در کل استان رکوردی می‌باشد و برای این ادعا، مستندات موجود است و ارایه می‌دهیم. همین طور در شهرستان 12 بیل مکانیکی برای  گازرسانی در شهرستان در حال کار می کنند. مشکل اینجاست که وقت سرما، همه می خواهند کنتور نصب کنند و این باعث شلوغی و ترافیک کاری می شود که باید برای آن برنامه ریزی کرد و البته ما هم حق می دهیم به شهروندان ولی کم کم این اداره در حالِ به روزرسانی شدن است که  کمی صبوری مردم نیاز است. در حال حاضر سه پیمانکار داریم و هر پیمانکار در سه جبهه‌ی کاری فعالیت می‌کنند. واینکه شهر رو به توسعه است و یک سری انشعابات از سال گذشته داریم که در اولویت کاری هستند و افراد باید بیایند و بگویدکه از فلان منطقه هستند و اکیپی فرستاده تا به کار آن‏ها رسیدگی شود.»
تاثیر انعام به پیمانکار در نصب علمک
رییس اداره گاز شهرستان در این رابطه که آیا صحت دارد برخی از افراد برای نصب علمک یا کنتور گاز، انعامی هم دریافت می کنند و این افراد را در اولویت کاری خود قرار می دهند گفت: «اگر موردی وجود داشته باشد که برای من این ادعا محرز شود قطعا پیگیری و برخورد خواهم کرد. اما اکنون در اداره، کنتور به وفور موجود است و 5 اکیپ نصب کنتور و علمک هم در شهرستان در حال فعالیت هستند.»
درخواست‏ها به روز می شوند، البته از 20 روز آینده
محسن نیکخواه در پاسخ به این سوال که روزانه  چند علمک در اختیار این پیمانکارارن گذاشته می شود گفت: «به این صورت نیست. روزانه نزدیک به 25 علمک نصب می شود.
تقاضای ما در حال به روز شدن هست و درخواست‏های ما 300 الی400  مورد رو بیشتر نداریم تمام شود ظرف 20 روز آینده دیگر درخواست‏های ما به روز می شود و فقط می ماند توسعه شبکه که پروسه‏ی طولانی دارد. اما به طور استاندارد به این صورت است که هر پیمانکار حدود 7 علمک نصب کند این در موردی ست که به روز باشد ولی الان ما داریم روزی 30 علمک نصب می کنیم و این یعنی 50 الی60 خانوار و اگر مجتمع مسکونی باشد با نصب یک علمک مشکل 40 خانوار حل می شود و باید گفت که استاندارد بر اساس میزان نیاز است.»
در شهرستان افت گاز نخواهیم داشت
محسن نیکخواه در پاسخ به این سوال که، طی یکی دو روز گذشته با افت فشار گاز در برخی مناطق شهرستان مواجه بودیم آیا امسال افت فشار گاز خواهیم داشت؟ افزود: «به هیچ عنوان. در شهرستان افت فشار نداریم و در کل استان پایداری گاز داریم و سیرجان هم جزو شهرستان‏هایی‏ست که هیچ مشکلی ندارد. شهروندان در چنین مواردی حتما با سامانه 194 تماس بگیرند تا سرویس دهی صورت گیرد شاید مشکل در آن منطقه از رگلاتور گاز بوده باشد.»