جمعه, 07 ارديبهشت 1403

شماره 786 مورخ  29 فروردین 1403

توسط ساکنان خانه های مشرف به خیابانی در شهرک سمنگان صورت پذیرفت:
اعتراض به دیوارکشی و کوچه تراشی!‎‎

همین چند سال پیش بود که اهالی شهرک رزمندگان سیرجان در همسایگی اداره ارشاد جدید، شب خوابیدند و صبح بیدار شدند، دیدند که فضای سبز محله‌شان دیوارکشی شده برای ساخت یک مرکز ام آر آی خصوصی!
کلی برو و بیا و شکایت و شکایت کشی و رسانه ای شدن موضوع و کشیدن بحث به شورای وقت هیچ کدام افاقه نکرد و این اتفاق در هر حال افتاد اما این بدعت رفته رفته انگار تبدیل به یک سنت برای کسب درآمد شهرداری شد.
ماجرای بعدی که مورد مناقشه قرار گرفت، زمینی در نبش تقاطع ولی عصر و بلوار سیدجمال بود که گرچه مورد اعتراض ساکنان قرار گرفت اما شورا و شهرداری نیز در مقام دفاع از خود آن را زمینی با کاربری مسکونی و متعلق به مالک خصوصی دانستند که ساکنان به صورت خودجوش و با کاشت درخت و نهال، آن را مبدل به فضای سبز کرده بوده اند.
این بار اما از شهرک سمنگان خبر رسیده که زمینی با کاربری فضای سبز و مشرف به خیابان و روبروی یک تعداد خانه دارد دیوارچینی می‌شود!
اهالی معترض به این اقدام شهرداری، به سخن‌تازه می‌گویند: این زمین کاربری فضای سبز داشته و وقتی ما زمین می‌خریدیم و خانه می‌ساختیم این موضوع در طرح شهری بود و با در نظر گرفتن این موضوع که اینجا کوچه نیست، به ما زمین فروخته شده است.
ساکنان این محله در شهرک سمنگان می‌گویند با اینکه شهرداری مالک زمین است اما شهرداری حتا نمی تواند منکر کاربری محوطه بودن آن شود زیرا کاربری پارکینگ بدون دیوار و یا فضای سبز برای آن تعریف شده بود.
دلیل این شهروندان بر مدعای شان هم اعطای مجوز تجاری به برخی از ساختمان‌های روبروی این زمین توسط شهرداری است که تا پیش از این حصارکشی انجام شده است.
یکی از ساکنان می‌گوید: اگر اینجا از اول قرار به دیوار کشی بود و خانه های ما در کوچه بود، به کوچه مجوز تجاری نمی‌دهند. مجوز تجاری گرفتیم چون خانه هامان مشرف به خیابان بود که حالا دیگر نیست! رفتیم شهرداری اعتراض کردیم اما کسی محلمان نگذاشت.
یکی دیگر از ساکنان از شورای شهر می خواهد که این موضوع را برسی کند که چرا شهرداری دور زمینی با کاربری عمومی دیوار کشیده و چه افراد حقیقی یا حقوقی ئی در  پس این ماجرا ذینفع هستند.
این همشهری با توجه به سوابق قبلی شهرداری در زمینه‌ی فروش و واگذاری زمین‌های عمومی به مالکان خصوصی احتمال فروخته شدن این زمین را نیز زیاد دانست.
در همین باره با پورمهدی مدیر سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سیرجان به سخن تازه گفت که در جریان کاربری زمین مورد اشاره نیست و باید از واحد املاک پیگیری شد اما اگر زمین واقعا کاربری فضای سبز داشته باشد دیوارکشی دور آن شاید به خاطر حفاظت از آن برای تصاحب از سوی شهرداری انجام شده باشد.
گرچه در پاسخ پورمهدی این شائبه نیز ایجاد می شود که اگر شهرداری قصد تبدیل زمین به فضای سبز داشت، در آستانه ی فصل درختکاری، بودجه دیوارکشی را برای کاشت درخت و نصب المان و نیمکت و جدول کشی هزینه می کرد و دیگر حصار نمی‌کشید و پول خرج این موضوع نمی‌کرد.
گفتنی است که پیگیری سخن تازه در تماس با واحد املاک شهرداری موفقیت آمیز نبود اما همچنان حق پاسخگویی برای شهرداری محفوظ است.

ضمیمه این شماره