مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی ضمن تشریح آخرین قیمت گوشت قرمز، گفت: به زودی علاوه بر تهران و البرز در سایر استان‌ها نیز گوشت قرمز وارداتی عرضه خواهیم کرد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسعود امرالهی با اشاره به واردات گوشت قرمز اظهارمدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد ضمن تشریح آخرین قیمت گوشت قرمز، گفت: به زودی علاوه بر تهران و البرز در سایر استانها نیز گوشت قرمز وارداتی عرضه خواهیم کرد. کرد: تا زمان به ثبات رسیدن بازار داخلی، واردات و عرضه گوشت گرم ادامه می‌یابد.
مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی، قیمت گوشت گوساله چرخ کرده را ۱۷۰ هزار تومان، گوشت گوساله بسته بندی مخلوط ۱۹۲ هزار تومان، گوشت راسته ران و شقه گوساله ۲۱۵ هزار تومان و گوشت گوسفندی بسته بندی را ۲۲۰ هزار تومان اعلام کرد.
با وجود  این قیمت‌های مصوب کشوری مشخص نیست چرا سیرجان جزیره ی جداگانه ای شده و قیمت گوشت قرمز به 330 هزار تومان هم رسیده است تا دیگر نه تنها گوشت از سفره‌ی فقرا حذف شود که از میز ناهارخوری طبقه‌ی متوسط  نیز پایین بیفتد و تنها یک غذای لاکچری برای سالن مجلل سرو غذا در خانه ویلاهای ثروتمندان به شمار بیاید. همین چند هفته پیش شاهد پیش‌بینی رییس اتحادیه صنف قصاب، مرغ و ماهی کرمان بودیم که در گفت‌وگو با فردای کرمان هشدار داده بود: قیمت هر کیلو گوشت در استان کرمان به  300 هزار تومان خواهد رسید.
گویا حذف یارانۀ نهاده‌های دامی مهم‌ترین علت گرانی گوشت است. قاچاق دام به خارج باعث افزایش قیمت گوشت شده است. حالا هرچه فرمانداری‌ها و اداره صمت از بازرسی و قیمت مصوب و عرضه‌ی گوشت دولتی حرف بزنند شاید مسکنی موقت بر التهاب این بازار شود اما به نظر نمی آید در بلند مدت کارساز شود.
طی یک ماه گذشته قیمت گوشت در استان کرمان حدود 20 درصد افزایش داشته و به گفتۀ رییس اتحادیه صنف قصاب، مرغ و ماهی کرمان، مجددا 15 درصد دیگر نیز افزایش یافته است.
مهم‌ترین علت گرانی گوشت حذف یارانۀ نهاده‌های دامی و شش برابر شدن قیمت نهاده‌ها است.
قیمت تمام‌شدۀ گوشت برای دامداران و تولیدکنندگان افزایش قابل توجهی داشته که موجب شده قیمت گوشت درجه یک در استان کرمان  از مرز 300 هزار تومان رد کند. هرچند با توجه به کمبود دام، قیمت گوشت در سراسر کشور افزایش داشته است اما این افزایش قیمت در سیرجان به مراتب بیشتر بوده است.
ماجرا از این قرار است که قبلا دولت یارانه‌هایی را برای نهاده‌های دامی مانند جو، ذرت و سویا تعیین کرده بود که در حال حاضر حذف شده است و قیمت نهاده‌ها پنج تا شش برابر شده است و تهیۀ آن‌ها نیز در بازار آزاد برای تولید کنندگان مشکل است. از طرفی عدم همکاری بانک‌های عامل با فعالان بخش تولید آسیب‌های جدی به این بخش وارد می‌‌کند.
از طرف دیگر مقداری از دام تولید داخل صادر و مقداری نیز قاچاق شده که این مسائل نیز به کمبود گوشت و همچنین افزایش قیمت دامن زده است.
حذف یارانه‌های دامی باعث افزایش قیمت تمام‌شدۀ گوشت برای دامدار شده است. قیمت نهاده‌های دامی پنج تا شش برابر افزایش یافته و قیمت تمام‌شدۀ یک کیلو گوشت برای تولیدکننده با نرخ‌های امروز 300 هزار تومان است. حوزۀ دام مستقیما با نهاده‌های دامی ارتباط دارد و زمانی که قیمت نهادۀ دامی توسط دولت افزایش می‌یابد و یا یارانه‌ها حذف می‌شود، قیمت گوشت نیز افزایش می‌یابد.
طبیعی است که وقتی دولت یارانۀ نهاده‌های دامی را حذف کند، تولیدکننده‌ای که با مسائل و مشکلات اقتصادی روز بازار در حال فعالیت است برای این‌که جلوی ضرر و زیان بیشتر را بگیرد به تولید ادامه نمی‌دهد.
این میان حالا دولت چگونه می خواهد با طرح‌هایی مثل کنترل بازار، زور خوابیده بزند و قیمت‌ها را کنترل کند. بازار خودش خودش را تنظیم می‌کند و اگر مسوولان دنبال حرکت‌های نمایشی برای حمایت از سبد معیشتی مردم نبودند، با حذف یارانه‌ی نهاده موجب افزایش قیمت گوشت نمی‌شدند و دیگر چه فایده دارد طرح‌های موقتی کنترل قیمت و تعزیرات؟
مگر اینکه دولت بخواهد یارانه‌ی نهاده را به عنوان یارانه‌ی خرید گوشت مستقیم به خود یارانه بگیران بپردازد یا با عرضه گوشت‌های وارداتی دولتی موجب خوابیدن التهاب این بازار شود.
همچنان که که رییس اتحادیه صنف قصاب، مرغ و ماهی کرمان نیز توزیع گوشت منجمد در کرمان را یک مسکّن موقت دانسته و گفته است: «مصرف واقعی گوشت در شهر کرمان روزانه حدود 25 تن است، در حال حاضر برای شهر کرمان و توابع، سهمیۀ گوشت منجمد را 70 تن تعیین کردند که این یک مسکّن و توزیع قطره‌چکانی است و پایدار نخواهد بود.
بنابراین تا اطلاع ثانوی که 90 درصد دام مورد نیاز کرمان از استان‌های دیگر مانند خراسان رضوی، خراسان جنوبی و ... تامین می‌شود که قیمت گوشت در حال حاضر در مشهد بین 250 تا 300 هزار تومان است و با توجه به این‌که مشهد تامین‌کنندۀ اصلی گوشت استان کرمان است، قیمت در استان هم به این رقم خواهد رسید.
کاهش مصرف گوشت
افزایش قیمت گوشت در تقاضا برای خرید تغییر ایجاد کرده است و دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور در همین باره به ایسنا گفت: امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته مصرف گوشت ۵۰ درصد و مصرف مرغ ۳۰ درصد کاهش یافته است.
وی در پاسخ به اینکه آیا بالاتر بودن قیمت گوشت و مرغ بسته‌بندی شده علت کاهش تقاضای این محصولات در بازار نیست؟؛ توضیح داد: «بسته‌بندی محصولات از نظر ما هزینۀ اضافی ندارد، زیرا بسته‌بندی سودش را از ضایعات به‌دست می‌آورد. به عبارت دیگر وقتی مردم مرغ کامل خریداری می‌کنند پوست و ضایعات آن را دور می‌ریزند ولی شرکت‌های بسته‌بندی ضایعات را می‌فروشند و از پول آن برای بسته‌بندی استفاده می‌کنند.
این کاهش تقاضا باعث شده که شرکت‌های بسته‌بندی با مشکلاتی روبه‌رو شوند. زیرا شرکت‌های بسته‌بندی برای تولید مشخصی هزینه‌ کرده‌اند، اما به دلیل کاهش تقاضا تولیدات آن‌ها نیز کم شده‌ است. این شرکت‌ها اگر تعدیل نیرو کنند به راحتی نمی‌توانند نیرو جذب کنند و اگر نیروهای خود را نگه دارند دخل و خرج‌شان به هم نمی‌رسد.