به بهانه زلزله‌های اخیر در ایران و کشورهای همسایه
سیرجان زلزله خیر نیست، بم هم نبود
فرماندار سیرجان در مراسم تودیع و معارفه رییس و هیات اجرایی نمایندگی نظام مهندسی ساختمان سیرجان بر شناسایی ساختمان‌های ناایمن و نظارت مستمر تاکید کرد.
سیزدهم اسفند مراسم تودیع و معارفه رییس و هیات اجرایی نمایندگان مهندسی ساختمان، با حضور فرماندار سیرجان، رییس و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی کرمان، شهردار سیرجان و اعضای نمایندگی سیرجان در فرمانداری برگزار شد.
علی یعقوبی فرماندار سیرجان در این مراسم بر نظارت مستمر ساخت و ساز‌ها در محدوده شهر سیرجان تاکید کرد و افزود: رصد مناطقی که احتمال ساخت و ساز غیرمجاز در آن وجود دارد و همچنین نظارت مستمر برای مقابله با ساخت و ساز غیر مجاز و آخرین وضعیت و راهکار‌های پیشگیری و مقابله با این معضل به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.
فرماندار سیرجان بر شناسایی ساختمان‌های ناایمن و نظارت مستمر بر ساخت و ساز‌ها در محدوده این شهر تاکید کرد.
او با اشاره به اینکه با پایش مستمر استاندارد‌ها و مقررات ساخت و ساز در تمامی مراحل طراحی، اجرا و پایان کار ساختمان‌ها می‌توانیم شاهد افزایش کیفیت ساختمان‌ها در شهرستان باشیم، تصریح کرد: با کمک شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی در افزایش نظارت دقیق بر ساخت و ساز‌های شهرها، با افزایش گشت زنی‌ها، دقت و سرعت عمل در ارائه گزارش تخلفات، پیگیری و به نتیجه رساندن گزارش‌ها و مستند سازی فعالیت‌های صورت گرفته می توانیم شاهد این افزایش کیفیت‌ها باشیم.
فرماندار سیرجان با تاکید بر شناسایی ساختمان‌های ناایمن در سیرجان، افزود: نباید هیچ ساختمانی بدون رعایت اصول، ضوابط و استاندار‌های مهندسی ساخته شود و باید از ادامه فعالیت و ساخت و ساز ساختمان‌های با سازه‌های ناایمن جلوگیری شود، به همین منظور شهرداری با همراهی سازمان مدیریت ساختمان‌های دولتی و خصوصی ناایمن را شناسایی و معرفی کنند تا اقدامات قانونی در خصوص آن انجام گیرد.
در پایان این جلسه ضمن تقدیر از زحمات فرساد رییس سابق نمایندگی، ابلاغ رییس جدید دفتر نمایندگی شهرستان سیرجان به محمدی زاده اعطا شد.
سخن تازه به بهانه برگزاری همین مراسم تودیع و معارفه هیئت اجرایی نمایندگی نظام مهندسی ساختمان در سیرجان ذکر چند نکته را ضروری دید.

دست روی دست گذاشتن به خیال اینکه سیرجان زلزله خیز نیست

معمولا سیرجانی‌ها اعتقاد دارند که سیرجان زلزله خیز نیست. گرچه این اعتقاد ممکن است ریشه در سابقه‌ی کمِ این رویداد طبیعی در تاریخ سیرجان داشته باشد اما به دلایلی علمی نباید خام این اعتقاد شد و در ساخت و سازها به نیت کم کردن هزینه، سهل انگاری کرد. گرچه ممکن است سیرجان زلزله خیر نبوده باشد اما مردم بم هم سابق بر این چنین باوری داشتند و برای باورشان ارگ کهن خشتی را مدرک مستدل عینی می آوردند که از دل هزاره‌ها رسیده بود. اما در بم زلزله شد و فاجعه پیش آمد. در همین زلزله اخیر ترکیه نیز ثابت شد که پیشرفت تکنولوژی بشر برای دستکاری در زمین و تغییر شکل آن روز به روز بیشتر شده و خود خطرات احتمالی زمین لرزه را بیشتر می کند. زیرا بشر در تغیر دادن شکل و حالت کوه‌ها و دره‌ها و تغییر مسیر رودخانه‌ها و ایجاد سدها ، محاسبه ی این را نمی کند که تغییر شکل و ساختار پوسته‌ی زمین تا چه حد می تواند موجب افزایش فشار هسته زمین به پوسته شود یا پوسته را در مقابل همان اندازه از فشار سابق کم تحمل‌تر بکند. چناچه در ترکیه سدسازی‌های بی رویه اردوغان بی ربط به وقوع چنین زمین لرزه ای نیست و در سیرجان نیز این همه استفاده بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و خالی شدن آن‌ها دقیقا همان تغییرات پوسته زمین است که می تواند به جز رانش زمین موجب کم شدن پایداری پوسته در برابر فشار مواد مذاب هسته بشود. جدای از اینکه خود صفحه عربستان به صفحه ایران فشار می آورد.
بنابراین دست گذاشتن روی دست و به امید اینکه سیرجان زلزله خیز نیست، به دور از خردورزی و آینده نگری است.

کار ساخت و ساز را از بساز بفروش‌ها بگیرید

بد نیست به یکی از وظایف اصلی هیات اجرایی نمایندگی مهندسی ساختمان اشاره کنیم. متاسفانه سیرجان قارچ گونه و بدون محاسبات دقیق توسط بساز بفروش‌ها در حال بزرگ شدن و تغییر چهره است. دست کم در زلزله ترکیه ثابت شد که مفاسد و زد و بند مالی در کار ساخت و ساز می تواند چه فجایعی را در آینده دور یا نزدیک به بار بیاورد. بنابراین در اولین حرکت باید کار به دست متخصصان بیفتد و از بساز بفروش‌ها گرفته شود. اینگونه گرچه کم فروشی در ساخت بنا از بین نمی رود اما به دلیل دانش فرد ناظر و همچنین امکان نظارت بیشتر بر کار او و به خاطر حفظ اعتبار، تخلفات ساخت و سازی کمتر می شوند.

از کوزه همان برون تراود که در اوست

سر درون اینکه ساخت و سازها در سیرجان تا چه اندازه اصولی و مطابق با نظر مهندسان معماری و عمران پیش می رود، کار سختی نیست. خود اینکه این ظاهر چهل تکه را به شهر داده اند و هرکسی دارد ساز خودش را می زند و ارکستر هماهنگی در ساخت و سازها وجود ندارد و به نوعی شاهد هرج و مرح در نوع و شکل و نمای این همه سازه‌ی ناشاقول هستیم، خود گویای این هست که در شناژ ریزی و پی ریزی و جنس استحکام بتن چقدر دقت می شود. وقتی توجه به‌ هارمونی و جلوه‌ی شهر که جلوی چشم همگان است سرسری گرفته می شود و پایان کار می گیرد، در مسائلی که جلوی دید نیست و نما نیست که همه ببینند دیگر گویاست که چه خبر است و مشخص است در این گرانی‌ها چقدر در خرید میلگرد استاندارد و میزان مناسب سیمان مخلوط با شن و... برای کاهش هزینه‌ها خساست به خرج داده می‌شود.