پس از جهاد نصر، گهرزمین نیز از باشگاه‌داری کنار کشید!
ثروت دریغ شده از ورزش سیرجان


هنوز جامعه‌ی ورزشی سیرجان در شوک خبر فروش تیم فوتبال آرمان‌گهر به یک فرد حقیقی بود و نسبت به این موضوع حساس شده بود -زیرا خریدار باشگاه غیربومی‌است و احتمال خروج این باشگاه از سیرجان زیاد- که حالا خبر رسیده هیات مدیره شرکت گهرزمین بزرگترین معدن سنگ آهن خاورمیانه نیز تصمیم دارند از عرصه‌ی باشگاه‌داری کنار بکشند! همه‌ی این‌ها درحالی‌ست که تشکیل یک باشگاه و رساندنش به لیگ یک و سپس  لیگ برتر برای سیرجان و سیرجانی‌ها زمان برده و حالا که به وقت چیدن گل محصول رسیده، این باشگاه‌ها احتمالا سیرجان را به مقصد شهرهایی که مقر اسپانسرشان باشند، ترک کنند! بنابراین می‌توان گفت سهم ورزش حرفه‌ای سیرجان از این همه ثروت معدنی که منابع و ذخایر شهرستان است می‌رود در ردیف سهم نداشته‌ی سیرجان از دیگر حوزه‌های فرهنگی و هنری و اجتماعی برای بیشتر از پیش بازماندن شهر از توسعه متوازن. آیا سیاستی پشت ماجراست؟

پشت پرده خاورفروش تیم فوتبال آرمان‌گهر سیرجان به یک فرد غیربومی!
زمزمه‌‌ها چند هفته‌ای بود که شنیده می‌شد. همه جا نقل محافل بود که تیم فوتبال آرمان‌گهر سیرجان فروخته شده است. علاقمندان این حوزه در سیرجان نگران بودند و این دغدغه‌ی به حق را داشتند که چرا مدیرعامل شرکت آرمان گهر سیرجان بدون مشورت با کسانی که سال‌های سال برای این تیم و رسیدنش به لیگ دسته یک زحمت کشیده‌اند و حتا بدون اطلاع به اداره ورزش و جوانان سیرجان و هیات‌های فوتبال شهرستان سیرجان و استان، امتیاز این تیم را به یک شخص حقیقی فروخته است!؟
بیستم فروردین بود که رییس هیات فوتبال کرمان ضمن تایید واگذاری این تیم به یک شخص از این انتقال انتقاد کرد و گفت: انتقال امتیاز آرمان‌گهر سیرجان اعتبار ندارد.
ایرنا از قول مهدی جهانشاهی رییس هیات فوتبال استان کرمان نوشت: انتقال امتیاز این تیم بدون هماهنگی ما بوده و تا زمانی که مالکان جدید مجوزهای لازم را دریافت نکنند، اعتباری ندارد.
به نظر جهانشاهی هرگونه نقل و انتقال باشگاه‌ها و تغییر مالکیت باید در هیات فوتبال استان ثبت شود و از سوی دیگر باید طرفین نقل و انتقال با مراجعه به کمیسیون ماده ۵ اداره کل ورزش و جوانان مصوبه و مجوز باشگاه‌داری جدید را دریافت کنند.
وی اما توضیح نداده چرا با این وجود مراحل انتقال تیم تمام شده فرض شده است! او فقط به ذکر این نکته اکتفا کرده که مسوولان آرمان گهر هنوز تا این لحظه به هیات فوتبال مراجعه نکرده اند و تا زمان مراجعه و ثبت نشدن آن، از نظر ما مسوولیت بر عهده مالکان قبلی (آرمان گهر) است.
رییس هیات فوتبال استان کرمان از نامه نگاری با سازمان لیگ، فرمانداری سیرجان و اداره کل ورزش و جوانان کرمان در همین باره خبر داده بود.
جهانشاهی سپس گویی از موضع سخت اول خود عقب نشسته باشد چرا که در ادامه ضمن یاد کردن از نام شرکت جهاد نصر به عنوان یک نهاد عمومی‌غیردولتی از اینکه این شرکت با وجود داشتن شرایط لیگ دسته یک کشور، تیم خود را واگذار کرده ابراز تعجب نموده و فقط خواهان سنجش اهلیت افرادی شده که قرار است امتیاز به آنان واگذار می‌شود: «باید بررسی کرد این افراد توانایی مالی و شرایط احراز مدیریت این باشگاه را دارند یا خیر.»
وی خواهان پیگیری مسوولان شهرستان سیرجان نسبت به عمل شرکت‌های ثروتمند فعال در سیرجان در حوزه‌ی مسوولیت اجتماعی شده است.
با اینکه جهانشاهی در عین حال تاکید هم کرده: تیم هزینه چندانی ندارد و جزو تیم‌هایی در لیگ دسته یک فوتبال کشور است که کمترین هزینه را پرداخت می‌کند.
درحالی که تیم فوتبال آرمان گهر سیرجان وابسته به شرکت جهاد نصر، یکی از نمایندگان استان کرمان در لیگ دسته یک فوتبال کشور است  و  آرمان گهر اکنون با ۲۶ امتیاز در رتبه ۱۴ لیگ دسته یک فوتبال کشور قرار گرفته است. اما انگار مدیران جهادنصر با وجود همه‌ی این‌ها به تیم فوتبال آرمان‌گهر به عنوان یک عنصر اضافی نگریسته اند که باید حذف شود!
این درحالی است که 80 درصد  بازیکنان تیم فوتبال آرمان گهر سیرجانی هستند و همچنین صد درصد اعضای کادر فنی تیم را نیز جوانان سیرجانی تشکیل داده‌اند، گفته می‌شود یک سرمایه‌گذار غیر بومی‌این تیم سیرجانی را از اسکندری مدیرعامل شرکت آرمان‌گهر خریداری کرده و قصد انتقال این باشگاه را از سیرجان دارد. گرچه خیلی زود خبر رسید خریدار باشگاه بر سر تمرینات تیم حاضر شده و اعلام کرده قصد انتقال تیم را از سیرجان ندارد اما امیدها از جایی ناامید شد که این قول تا پایان فصل بازی‌ها معتبر به شمار می‌آید و گویا سپس این انتقال بدون مزاحمت در دستور کار قرار دارد.
انتقال امتیاز آرمان گهر سیرجان تبعات و نگرانی‌های بسیاری در استان کرمان به همراه داشته که در این زمینه می‌توان به اعتصاب بازیکنان و خودداری از حضور در تمرینات این تیم اشاره کرد.
منتقدان اسکندری معتقدند با وجود ثروتمند بودن شرکت آرمان‌گهر، فروش تیمی‌که سال گذشته  احتمال حضورش در لیگ برتر پررنگ بود و در صورت تامین مالی همچنان امکان حضور در لیگ برتر و کسب افتخار برای سیرجان را دارد، ضرورتی نداشته است.
گرچه از طرف دیگر منتقدان معتقدند اگر آرمان‌گهر به دلایلی قصد فرار از عرصه تیم‌داری داشت، دست کم می‌توانست نیت خود را علنی اعلام کند و حداقل این تیم سیرجانی را به یکی از شرکت‌های معدنی در سیرجان واگذار کند. ولی حالا با کنار کشیدن گهرزمین هم از عرصه باشگاه داری، حدس و گمان‌ها به این سمت و سو رفته که سیاست کلی دیگری پشت این ماجراهاست. سیاستی بالاتر از اراده این شرکت‌ها!
ورود بی فایده استانداری به میدان
۲۳ فروردین استانداری کرمان با ارسال نامه‌ای خطاب به مدیرعامل شرکت جهاد نصر کرمان خواستار لغو فروش و واگذاری امتیاز تیم فوتبال دسته یکی آرمان‌گهر حداقل تا پایان فصل جاری این لیگ کشوری شد.
کار تا آنجا ادامه پیدا کرد که پای سازمان لیگ نیز به این ماجرا باز شد و آنگونه که روابط عمومی‌هیات فوتبال استان کرمان اطلاع داده، این سازمان در گزارشی اعلام کرد که روند فروش امتیاز این باشگاه به علت دریافت نکردن مجوزها و ثبت نشدن آن در هیات فوتبال اعتبار ندارد.
روابط عمومی‌هیات فوتبال کرمان همچنین با انتشار تصویر نامه‌ای از ورود استانداری و مدیرکل امنیتی و انتظامی‌به ماجرای فروش باشگاه آرمان گهر خبر داد و اعلام کرد: استانداری کرمان با ارسال نامه‌ای خطاب به حسن زاده مدیرعامل شرکت جهاد نصر این استان (مالک قانونی آرمان گهر) خواستار لغو فرایند فروش یا واگذاری تیم فوتبال آرمان گهر سیرجان شده است.
در این نامه واگذاری یا فروش باشگاه آرمان گهر سیرجان به فردی با هویت محمد رحمان سالاری به علت مراجعه نکردن این شخص به هیات فوتبال استان کرمان، غیرقانونی اعلام شده و لازم است که برای جلوگیری از تبعات و عواقب ناشی از آن برای ورزش فوتبال استان، قرارداد فروش آن به صورت موقت لغو شود تا ۶ بازی باقی مانده از لیگ دسته یک فوتبال کشور طبق روال قبل و تا پایان این فصل انجام گیرد.
همچنین علی اسدی مدیرکل امنیتی و انتظامی‌استانداری کرمان در این نامه اعلام کرده که واگذاری باشگاه یاد شده در فصل آینده نیز بایستی با هماهنگی اداره کل ورزش و جوانان این استان و هیات فوتبال کرمان انجام شود.
گرچه به نظر می‌رسد این تلاش مسوولان استان نیز تنها تا پایان فصل موثر واقع شود و با پایان فصل روند انتقال کامل این تیم سیرجانی به اسپانسری غیربومی‌تکمیل شود و در کنار آن با خبر کنار کشیدن گهرزمین نیز از عرصه تیم‌داری در سیرجان، بار دیگر به همشهریان ثابت گردد خیری از این همه شرکت ریز و درشت فعال در معادن سیرجان به شهر ما نمی‌رسد جز آلایندگی و گرانی.