موضع اداره ورزش و جوانان پیرامون وقایع اخیر
اعمال سلیقه‌های شخصی آفت ورزش سیرجان است

در حالی‌که سال ۱۴۰۱ به سبب دستاوردهای گسترده ورزشی، نام سیرجان را به عنوان کاندیدای قطب ورزشی کشور مطرح کرده بود، در کمال تاسف وقایع تاسف‌بار اخیر در روزهای آغازین سال ۱۴۰۲ موجب نگرانی به حق ورزش‌دوستان و زیرسوال رفتن جایگاه سیرجان در حوزه ورزش کشور شد. از این رو لازم می‌دانیم از دید فنی و کارشناسی نکاتی را به استحضار برسانیم:
اداره ورزش و جوانان نظر به ماهیت خود، طرفدار سرسخت گسترش و ارتقای همه‌جانبه و علمی ورزش این شهرستان است. اهمیت ورزش در ابعاد مختلف بویژه حفظ سلامتی و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی کاملا عیان است. این مسئله به خصوص با توجه به بافت جوان جمعیتی سیرجان از اهمیتی چند برابر برخوردار است. از این رو تاکید موکد این اداره خودداری مدیران مختلف شرکت‌ها و باشگاه‌های شهرستان از اتخاذ تصمیم‌های ناگهانی و خلق‌الساعه در حوزه ورزش با توجه به تبعات منفی آن است. واکنش رسانه‌ها و مردم شهرستان سیرجان به وقایع اخیر، نمادی بارز بر تبعات منفی کوتاه‌مدت وقایع اخیر است و تبعات منفی بلندمدت آن نیز در صورت تداوم این‌گونه تصمیم‌گیری‌های ناصواب، عیان خواهد شد.
از زمان اعلام اخبار منفی پیرامون برخی از باشگاه‌ها، اداره ورزش و جوانان پیگیری همه‌جانبه جهت جلوگیری از تصمیم‌های لحظه‌ای و سلیقه‌ای را در دستور کار خود قرار داد.
خوشبختانه در این مسیر، علاوه بر اداره ورزش، شاهد تلاش و حمایت مسوولان استان از جمله استاندار محترم، رییس محترم هیات فوتبال استان و مسوولان شهرستان از جمله امام جمعه محترم، معاون محترم استاندار و فرماندار ویژه شهرستان و نماینده محترم مردم سیرجان بودیم که بدون شک این همدلی و وفاق می‌تواند چه امروز و چه در آینده منجر به اتفاق‌های مثبتی در حوزه ورزش گردد.
اما با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته توسط مسوولان محترم استان و شهرستان، هنوز شاهد بازخورد عینی مبنی بر تغییر تصمیم‌های گرفته‌شده در مورد تیم‌های مورد نظر نبوده‌ایم. با این وجود امیدواریم هرچه سریع‌تر تصمیم‌های مثبت مدیران محترم شرکت‌های مدنظر در راستای حفظ منافع ورزشکاران و ورزش‌دوستان سیرجانی موجب بازگرداندن آرامش فکری به علاقه‌مندان ورزش در شهرستان سیرجان گردد.
موضع بدون تغییر این اداره، حمایت از گسترش و ارتقای همه‌جانبه ورزش برپایه تقسیم عادلانه امکانات، افزایش زیرساخت‌ها و استعدادیابی و استعدادپروری، ایجاد آکادمی‌های تخصصی مختلف و توجه همزمان به ورزش حرفه‌ای، کارمندی، کارگری و همگانی است؛ به گونه‌ای که تمام اقشار جامعه توان دسترسی به امکانات ورزشی را داشته باشند. رسیدن به رکورد بیش از ۱۰۰ هزار ورزشکار در شهرستان سیرجان و به خصوص ۴۰ هزار ورزشکار سازمان‌یافته (۳۰ هزار نفر در شهرها و ۱۰ هزار نفر در بخش‌ها و روستاها)، برگزاری اولین المپیاد ورزشی کارکنان دولتی و شرکت‌های معدنی و صنعتی، افزایش زیرساخت‌ها از جمله تجهیز ۲۸ روستا به چمن مصنوعی و حمایت همه‌جانبه از گسترش ورزش همگانی، گویای سیاست‌های کلان این اداره است.
در حوزه ورزش حرفه‌ای و باشگاه‌داری نیز موضع قاطع این اداره، حمایت از ابقای تمام باشگاه‌های فعلی است. در عین حال تاکید داریم باشگاه‌داری نیازمند توجه جدی به ساختار حرفه‌ای، ایجاد زیرساخت‌های لازم، تهیه برنامه‌های علمی کوتاه، میان و بلندمدت و داشتن پیوست‌های محکم و استوار فرهنگی و اجتماعی است. از این رو توقع اداره ورزش از شرکت‌های معدنی و صنعتی، ضمن تاکید بر حفظ تیم‌های موجود، گسترش امکانات و تعمیق اقدامات جهت نیل به اهداف عالی است.
متاسفانه در وقایع اخیر، نقش اداره ورزش و جوانان به عنوان متولی ورزش شهرستان از سوی برخی شرکت‌ها نادیده انگاشته شد که جای گلایه فراوان دارد. هرچند از منظر قانونی این اداره قادر به دخالت در تصمیم‌‌گیری‌های داخلی شرکت‌ها نیست اما از منظر جامعه‌شناختی، حوزه ورزش به علت تاثیرگذاری گسترده در اجتماع، حوزه‌ای خصوصی تلقی نمی‌گردد.‌
تصمیم‌گیری در مورد وجود یا عدم وجود یک باشگاه ورزشی، مانند تغییر مدیران شرکت‌ها نیست که منافع یا مضرات صرفا متوجه آن شرکت یا کارکناش شود؛ بلکه این تاثیرات به گستره‌ی تمام شهرستان است.
ناصر گل محمدی ادام داد : ما به طور جد معتقدیم تصمیم‌های لحظه‌ای و سلیقه‌ای آفت ورزش است. بنابراین صراحتا مخالف با هرگونه تضعیف، انحلال و یا واگذاری امتیاز باشگاه‌ها به خارج از شهرستان هستیم و هشدار می‌دهیم که این‌گونه تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسانه می‌تواند منجر به آسیب‌های عمیق اجتماعی و تبعات غیرقابل جبران در شهرستان گردد.
به همین دلیل از مدیران، اعضای محترم هیات‌های مدیره و سهام‌داران محترم شرکت‌های مختلف تقاضا می‌کنیم هرگونه تصمیم‌گیری را منوط به درنظر گرفتن منافع عمومی مردم شهرستان سیرجان و حوزه ورزش و اجتماع این سامان و مشورت با کارشناسان متخصص این حوزه بدانند.