به همت مدیریت ارتباطات شهرداری سیرجان؛
کارگاه آموزشی روابط‌عمومی برگزار شد

در آستانه روز ارتباطات و روابط‌عمومی، با نظر مساعد شهردار سیرجان و به همت روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شهرداری، مراسم تجلیل از روابط‌عمومی‌های شهرستان همراه با برگزاری کارگاه آموزشی در این حوزه، انجام شد.
 در این مراسم محمد معتمدی‌زاده قائم‌مقام شهردار، با معرفی سیرجان به عنوان شهر رسانه و صنعت و معدن، لزوم فعالیت‌های بیشتر از سوی روابط‌عمومی‌ها را در بخش‌های مختلف شهر، مهم ذکر کرد و گفت: روابط‌عمومی، پیشانی هر نهادی است و در جذب مردم و تکریم ارباب‌رجوع موثر است. وی از برگزاری این دوره ابراز رضایت کرد و افزود: در این دوره‌ی آموزشی مباحث خوب و کاربردی مطرح شد. قائم‌مقام شهردار، اظهار امیدواری کرد؛ این جلسات جهت کمک به شهرندوندان سیرجانی و بالابردن سطح فرهنگ عمومی شهر استمرار داشته باشد.
یکی از تکنیک‌های روابط‌عمومی، تشریفات است
دکتر قربانعلی تنگ ‌شیر، مدرس ارتباطات، نایب‌رییس و عضو هیئت‌مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی کشور به دعوت شهرداری سیرجان در این مراسم حضور یافت و نکات آموزشی متعددی را برای مدیران روابط عمومی‌ها بازگو کرد.
اصول تشریفات در روابط‌عمومی شامل مباحث برنامه‌های تشریفات میهمان(داخلی و خارجی)، تشریفات برگزاری سمینارها، اجرای مراسم‌های ویژه، سالگردها و اعیاد و روزهای تاریخی و سیاسی، تهیه و تنظیم برنامه‌های مربوط در این حوزه‌ها بخشی از عمده مباحث مطرح شده در این کارگاه آموزشی بود. همچنین شیوه‌های ارتباط اجتماعی، روانشناسی، توصیه‌های مهم در خصوص رعایت گفتار، رفتار و اخلاق حرفه‌ای توسط این استاد بیان شد. وی در این زمینه با روابط‌عمومی‌ها به تبادل نظر و پرسش و پاسخ پرداخت.
وی در اولین مبحث، انواع مراسم در روابط‌عمومی را توضیح داد و نشست‌ها، سمینارها  گردهمایی‌ها، برگزاری نمایشگاه‌ها و بازدیدها را جزو این دسته برشمرد و در توضیح بخشی از این موضوع گفت: در غرفه‌ی نمایشگاه‌ها افراد که دانش و علم در این زمینه را داشته باشند و بتوانند اطلاعات مورد نظر را منتقل کنند، قرار گیرد.
نایب‌رییس و عضو هیئت‌مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی کشور، ادامه داد: یکی از تکنیک‌های روابط‌عمومی، تشریفات است. تشریفات به معنای پروتکل و قراردادها و روابط است. بیشتر تشریفات را در وزارت امور خارجه و در رفتار و سیاست می‌بینیم. وی در ادامه‌ی بحث تشریفات گفت: تشریفات یک فرآیند ارتباطی است و یک ارتباط غیر کلامی مثل حرکات چهره و... محسوب می‌شود. ارتباطات کلامی و غیر کلامی نیز مهم‌ترین ابزار تشریفات به شمار می‌رود.
در این بخش وی اصول و آداب تشریفات را بیان کرد و نحوه‌ی معرفی و آشنایی مهمان، مجامع، اماکن، البسه، دعوت‌نامه، کارت ویزیت و تماس تلفنی را جزو ارکان اصلی تشریفات خواند و درباره‌ی هر کدام توضیحاتی ارائه داد. تشریفات میهمان(داخلی و خارجی) شامل پذیرایی، جلسات، مراسم و سمینارها و... شرح داده شد: بحث فرهنگ در ارتباطات سیاسی و گفت‌و‌گو بسیار مهم است. هر کشوری مراسم خاصی دارد و باید به شرایط و فرهنگ هر منطقه توجه کرد. نحوه‌ی پذیرایی از مهمان و اینکه چگونه و کجا باشد و نیز نحوه‌ی رضایت‌مندی مهمان بسیار مهم است.
بخش دیگر تشریفات، توضیحاتی مربوط به انجام امور تشریفاتی جشنواره‌ها، نظارت بر انتخاب جوایز، برنامه‌ریزی‌های برگزاری و چگونگی دعوت از میهمانان جشنواره بود.
 رابطه خود را با رسانه‌ها جدی بگیرید
دکتر تنگ شیر، ادامه داد: سرمایه‌گذاری در زمینه روابط‌عمومی، بهره‌وری است. در ارتباطات آموزش، حرف اول را می‌زند. بنابراین مدیران روابط‌عمومی باید آموزش دیده و با تکنیک‌های روابط‌عمومی آشنا باشند. گفتار و رفتار در روابط‌عمومی اهمیت زیادی دارد. باید کارهای انجام شده را نشان داد تا مردم ببینند. مدیران روابط‌عمومی یاد بگیرند وباید توانایی حل مشکلات را داشته باشند.
این استاد روابط‌عمومی و ارتباطات، مهم‌ترین چالش‌های روابط‌عمومی را شرح داد و اظهار کرد: اگر می‌خواهید روابط‌عمومی موفقی داشته باشید، رابطه‌ی خود را با رسانه‌ها جدی بگیرید. جدای از احزاب و گروه‌ها، رسانه‌ها بازوی روابط‌عمومی هستند. روابط‌عمومی باید با مردم و همراه آن‌ها باشد. همچنین باید برای اعضا و کارشناسان روابط‌عمومی اهمیت قائل شد. وی افزود: اگر می‌خواهید مدیر روابط‌عمومی خوبی باشید، باید بروز باشید و کتاب و مقالات روانشناسی بخوانید. عدم مطالعه باعث عقب‌ماندگی‌ در حوزه اطلاع‌رسانی‌ست. مدیر روابط‌عمومی باید آداب رفتاری با مدیران ارشد را بداند. وی بیشترین ارتباط را با مدیرعامل یا رییس و وزیر دارد. بنابراین باید هرموقع و هر زمان که کار فوری پیش آمد به وی مراجعه کند و او را در جریان امور قرار دهد. در روابط‌عمومی اخلاق حرفه‌ای و شفافیت مهم است.
وی با بیان اینکه روابط‌عمومی هنر بزرگی است، عنوان کرد: در ادارات و نهادها، فعالیت‌های بسیار زیادی صورت می‌گیرد ولی اصلا دیده نمی‌شود و یک مدیر روابط‌عمومی باید این کار را انجام دهد. اطلاع‌رسانی درون‌سازمانی و برون‌سازمانی از وظایف روابط‌عمومی است. روابط‌عمومی بایستی فهرستی از اعیاد و سالگردها و رویدادها و مراسم‌ها را تهیه کند و در این زمینه یادآوری نماید. مدیران روابط‌عمومی در انتشار اخبار و اطلاعات همت کنند؛ چون مردم حق دارند از مسائل شهری آگاه شوند.

این استاد حوزه‌ی ارتباطات، از اینکه روابط‌عمومی در ایران توسعه پیدا نکرده، اظهار تاسف کرد و ادامه داد: روابط‌عمومی باید جایگاهی داشته باشد. تا آموزش نبینیم یاد نمی‌گیریم. روابط‌عمومی بهترین کارها را انجام می‌دهد و کسی نمی بیند ولی اگر یک کار اشتباه انجام دهد، همه می‌بینند. کار روابط‌عمومی در معرض دید است.
آشنایی با روان‌شناسی اجتماعی، لازمه‌ی روابط‌عمومی‌ست
وی با تاکید فراوان به بحث روان‌شناسی اجتماعی پرداخت و ادامه داد: یکی از مشکلات ارتباطی جامعه ما این است که درگیر افسردگی پنهان هستیم و بازگ
و نمی‌کنیم. حتما در عمرتان به روانشناس مراجعه کنید و با او گفت‌و‌گو کنید. هر کدام از ما یک شهروند خبرنگار هستیم.  
افرادی که در روابط‌عمومی فعالیت می‌کنند باید روان‌شناسی اجتماعی را بلد باشند. به دور از قیاس‌ها باشند و به آینده توجه کنند. در شرایط کنونی، مردم در ارتباطات اجتماعی بسیار عصبی هستند. مرتب آمار سرقت، دعوا و خودکشی و ... منتشر می‌شود و این کار روابط‌عمومی‌ها را سخت کرده است. بنابراین باید آستانه‌ی تحمل روابط‌عمومی‌ها بالا باشد.
این استاد و مدرس ارتباطات، اظهار کرد: فشارهای اقتصادی، گرانی و تورم باعث بهم ریختن روح و روان مردم شده است و اینجا یک مدیر روابط‌عمومی باید نحوه‌ی گفتار و رفتار را بداند و آموزش‌دیده باشد و از تکنیک‌های روابط‌عمومی استفاده کند. حتی یک مدیر روابط‌عمومی باید احساسات را نیز در نظر بگیرد و اخلاق حرفه‌ای را رعایت کند.
آموزش، رکن اساسی برای بهتر کار کردن است
در دوران بحران هجوم اطلاعات در دنیا هستیم و شبکه‌های اجتماعی بیشترین اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهند. می‌توان پی برد این اطلاعات چقدر مفید است و چقدر در جهت خدمت به شهروندان می‌تواند مفید واقع شود. شهرداری سیرجان کار ارزشمندی انجام داد که این نیازها را به موقع تشخیص داد. در این شرایط، آموزش به مدیران روابط‌عمومی در راستای کمک به مردم مفید است.
دکتر تنگ ‌شیر، با بیان تاثیرگذاری این‌گونه دوره‌های آموزشی، اظهار کرد: در دنیای کنونی، آموزش رکن اساسی برای بهتر کار کردن و بیشتر مفید بودن است.
وی فعالیت در حوزه روابط‌عمومی را کاری دشوار دانست و افزود: آموزش به مدیران روابط‌عمومی شهر کمک می‌کند در راستای اطلاع رسانی بیشتر و احقاق حق مردم گام بردارند. در این دوره نیازهای آموزشی مسئولان و کارکنان روابط‌عمومی بررسی و مشخص گردید در آینده به چه دوره‌های دیگری نیازمند هستند.
این متخصص و استاد روابط‌عمومی، برگزاری دوره آموزشی تشریفات برای روابط‌عمومی‌ها شهرستان را اقدامی لازم و ضروری توصیف کرد و از حسن توجه شهرداری سیرجان در برگزاری این دوره جهت ارائه راهکارهای مهم به روابط‌عمومی‌ها، تشکر نمود.
وی به نصب بیلبوردی با امضای روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شهرداری سیرجان مبنی بر تبریک روز ارتباطات و روابط‌عمومی در ورودی هتل جهانگردی (محل برگزاری مراسم) اشاره کرد و گفت: نصب این بیلبورد نشان‌دهنده‌ی این است که این روابط‌عمومی، کار‌بلد است. گفتن خیر مقدم از سوی روابط‌عمومی کار باارزشی است.
عضو انجمن متخصصان روابط‌عمومی ایران، تصریح کرد: سیرجان شهری بی‌نظیر و یک کهن‌شهر است و جایگاه روابط‌عمومی این شهرستان در بین روابط‌عمومی‌ها بالا است. مردم اطلاعات و اخبار را می‌بینند و اخبار بروز را می‌طلبند. باید روابط‌عمومی را مطرح کنید. در همین راستا سایت شهرداری سیرجان را دیدم و بسیار سایت خوبی است در حالی‌که بسیاری از ارگان‌ها با وجود دارا بودن بودجه، چنین سایتی را راه‌اندازی نکرده‌اند. عکس‌های خوبی داشت.