جمعه, 10 فروردين 1403

شماره 783 مورخ  23اسفند 1402

 مردم در شوک نرخ‌نامه تاکسی‌ها در سیرجان
خداحافظی با تاکسی دربست


گذشت روزگاری از اون لحظه‌‌های ناب که یک اسکانس پنجاه تومانی خاکستری رنگ برای سوار تاکسی شدن و مسیر چهارراه آهکی را تا جلوی بازار قدیم سیرجان آمدن، کافی بود.

از آن روزگار دو دهه گذشته است و دیگر خبری از  قیمت‌های پایین نرخ کرایه تاکسی نیست و حتا اثری از آثار سکه و اسکناس صد تومانی و دویست و تومانی هم در دست مردم نیست جز در آلبوم‌ها همراه با امضای عمه و خاله و دایی و بی‌بی و بابو. آن روزها به خاطره‌ها پیوسته دوران خاتمی بود و هنوز پول ملی ارج داشت. هنوز این همه ایران‌هراسی و ترسیم چهره‌ای بد از ایران در رسانه‌های جهان پربازدید نشده بود.
خیلی وقت است که عادت کرده‌ایم با حذف صفر عددهایی که برای پرداخت می‌دهیم، هم کار محاسبه را برای خودمان آسان‌تر کنیم و هم گویی برگشته باشیم به دورانی که عددها وقعا پنجاه تومن و صد تومن بود.
الان اگر راننده تاکسی امرروز بگوید: «قابل ندارد، کرایه‌تان پنجاه تومن شد» این پنجاه تومن همان پنجاه تومن بیست سال پیش نیست. گرچه در لفظ یکی به نظر عامه می‌رسد اما سه تا صفر باید جلویش نشاند! یعنی امروز تراول پنجاهی در حکم پول دم دستی سکه‌ی 25 تومانی سابق شده با این تفاوت که دولت برای تولید این پول بی‌پشتوانه حتا لازم نیست به خودش زحمت خرید کاغذ و چاپ بدهد که اگر بدهد چه بسا پول چاپ یک اسکناس با کیفیت و دارای نخ و برجستگی در تراول پنجاه هزار تومانی از پول ارزش درج شده روی خودش بیشتر باشد! یعنی دولت برای عرضه پول بی پشتوانه در دوران بانکداری الکترونیک فقط صفرهای مجازی عددها را بیشتر می‌کند!
همین هم موجب بی‌ارزش‌تر شدن ارزش پول ایران شده است و در عین این بی‌ارزشی اسکناسی هم در دست مردم نیست و تنها عددها هستند که در تاکسی‌ها بین مردم و رانندگان با گوشی و کارت‌خوان جا به جا می‌شوند.
  اعمال نرخنامه جدید تاکسی، آژانس و وانت بار در سیرجان
 مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سیرجان از اعمال نرخنامه جدید تاکسی، آژانس و وانت بار کرایه در سال جاری از روز دوشنبه هفته جاری (اول خردادماه) خبر داد.
بنا به گفته وی، بر همین اساس نرخ کرایه آژانس برای مسیرهای درون شهری ۱۸۵۰۰۰ریال، از شهرک به مرکز شهر ۲۰۰۰۰۰ریال، از شهرک به شهرک به طوری که متقارن از مرکز شهر باشد ۲۸۰۰۰۰ریال تعیین و نرخ کرایه تاکسی از مبدا بازار به مقصدهای خیابان غفاری، خیابان طالقانی و بروجردی به ازای هر نفر ۴۵۰۰۰ ریال، از مبدا بازار به مقصدهای بلوار شیخ مفید، مشعل گاز، بلوار فاطمیه، خیابان وحید و کوی آباده به ازای هر نفر به مبلغ ۵۵۰۰۰ ریال، از مبدا بازار به مقصدهای شهرک رزمندگان، شهرک لاله، شهرک مشتاق، شهرک سمنگان، شهرک ثارالله، شهرک رسالت و کوی دهیادگار به ازای هر نفر به مبلغ ۶۵۰۰۰ ریال و از مبدا بازار به مقصدهای کوی مکی آباد، شهرک کوثر، شریف آباد، کوی پردیس به ازای هر نفر مبلغ ۷۵۰۰۰ریال تعیین و مصوب شده است.
 گلایه‌های مردم و راننده‌ها
 به همین بهانه سخن‌تازه به سراغ مردم سیرجان رفته تا نظر آن‌ها را درباره نرخ تازه‌ی تاکسی‌ها و انواع تاکسی‌تلفنی‌ها جویا شود.
یکی گلایه دارد که وقتی در سیرجان استفاده از حمل و نقل عمومی  به طور منظم در کلانشهرها مثل مترو و بی‌آرتی وجود ندارد، این نرخ‌نامه ستم به کسانی است که خودرو شخصی ندارند.
یکی می‌گوید: «اگه پول داشتم دوچرخه می‌خریدم و با دوچرخه می‌رفتم اما اون هم گران شده. تازه قبلا هم که داشتم با این وضعیت تند رفتن و بد رانندگی کردن جوونای کله‌داغ سیرجون، کی جرات میکنه با چرخ بره توی خیابون. میزنن زیر چارچلنگت»
دیگری از شهرداری انتقاد می‌کند که چرا دست کم تعداد اتوبوس‌های خط واحد را بیشتر نمی‌کنند تا بشود روی رفت و آمد منظم و یک ربع به یک ربع اتوبوس‌ها برای جا به جایی در شهر حساب کرد!
از دید بسیاری از مردم این نرخ‌ها درحالی که تا همین دو سال پیش قیمت‌ها روی اسکناس پنج هزار تومانی و ده هزار تومانی بودند، تورم خیلی زیادی است که در شوک وارد کردن به مردم نیازمند به این خدمات چیزی کم از شوک افزایش قیمت یکباره بنزین در دولت قبل ندارد و درحالی که از آن تاریخ تا امروز نه قیمت بنزین بالاتر رفته و نه سهمه‌ی بنزین دولتی تاکسی‌ها کمتر شده و حتا لاستیک دولتی نیز برای عرضه به این صنف وجود دارد، چنین افزایش قیمتی بسیار به دور از منطق قیمت‌گذاری است.
مردم در گلایه‌های‌شان می‌گویند که توقع‌ بی‌جا ندارند و نمی‌گویند قیمت‌ها در سال جدید تغییر نکند و بیشتر نشود. به هرحال خیلی کالاها گران شده که پیرو آن خدمات رانندگان تاکسی نیز به موازات آن نیازمند گران شدن است اما وقتی قیمت سوخت تغییری نکرده، افزایشی تا این حد منطقی و درست نیست.  
یک عده از مردم حتا عصبانی هستند و بد و بی‌راه می‌گویند و در مقابل رانندگان تاکسی هم نظر متفاوتی دارند: «خیلی از مردم در خرید کردن ول‌خرجی می‌کنند و فقط به کرایه ماشین که می‌رسند ناخون‌خشک می‌شوند و فکر می‌کنند دارند پول زور می‌دهند! وگرنه اگر حساب تورم دیگر کالاهای اساسی مثل مسکن و خورد و خوراک را بکنیم، این هم شد نرخ‌نامه برای راننده بیچاره که با یک نفر باید بره بازار اونم گیرم ده تومان بگیره؟! می‌صرفه اصلا خوش‌انصاف‌ها؟ مردم خودتون کلاه خودتون رو قاضی کنید. ما با پنج تومنو و ده تومنو چطوری خرج زن و بچه‌مون رو دربیاریم؟ این چیزا پول استهلاک ماشینمون هم نمیشه.»

ضمیمه این شماره