گزارشی از برخورد خودسرانه‌ی برخی از متصدیان داروخانه‌های شهر و گلایه‌های شهروندان:
در داروخانه‌های شهر چه می گذرد؟


این روزها کمبود و گرانی تعدادی از اقلام دارویی در بعضی داروخانه‌ها مشهود است که این امر دلایل مختلفی دارد؛ اما موجب شده بیماران برای یافتن داروهای خود نسخه‌به‌دست در داروخانه‌های سطح شهر سرگردان باشند.

 این در حالی‌ست که وزارت بهداشت می‌گوید داروی مورد نیاز کشور با توجه تولید و واردات آن، به اندازه کافی هست اما واقعیتی که در داروخانه‌ها به چشم بیماران و همراهان‌شان می‌آید، چیز دیگری است.
دارو یکی از کالاهای ضروری در کشور است که کمبود و نوسان قیمت آن می‌تواند بیماران را با چالش‌های جدی مواجه سازد. اگر این روزها گذارتان به داروخانه‌ها افتاده باشد، تقریباً یک یا دو قلم داروی نوشته شده در نسخه موجود نیست و زمانی هم که قیمت داروهای تجویز شده را می‌گویند، شاهد تعجب و واکنش‌های متفاوت افراد هستیم. گاهی برخی افراد از متصدی داروخانه می‌خواهند تا تعدادی از داروها را از لیست نسخه آن‌ها خارج کند یا نمونه مشابه داخلی آن را به آن‌ها پیشنهاد دهد، اما متصدی داروخانه بلافاصله پس از شنیدن این پیشنهاد، می گوید یا تمام نسخه داده می شود یا که بروید و داروخانه‌ی دیگری تهیه کنید. به خصوص اگر درخواست سرم و داروهای پرفروش دیگر را کنیم، از فروش آن سرباز می‌زنند.
این در حالی‌ست که اگر دارویی از نسخه در داروخانه موجود نباشد، حاضرند نسخه را ناقص کنند و بقیه اقلام دارویی نوشته شده در نسخه را بدهند اما جایی که به ضررشان باشد و حذف دارویی به درخواست مشتری باشد، این کار را انجام نمی دهند.
 البته کمبود و گرانی اقلام دارویی، یکی از مهم‌ترین‌مشکلاتی است که امروز بیماران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این کمبودها و گرانی، شامل اقلام پزشکی و دارویی پرمصرف تا داروهای بیماران تنفسی و... می‌شود. بیماری که تعداد زیادی از افراد جامعه به واسطه شیوع بیماری‌های همه‌گیر، گریبانگیر آن هستند و توقع می رود که برخورد متصدیان داروخانه با مراجعه کنندگان، منطقی تر باشد.
یا همه ی داروهای نسخه، یا هیچکدام
گلایه‌های شهروندان در این زمینه چنین بود:«روز جمعه پسرم حالش خوب نبود، رفتیم دکتر و دارو برایش نوشت. رفتم داروخانه .... واقع در........ چون داروخانه‌های عادی تعطیل بودند. پس از معطلی بسیار نوبتم شد. به متصدی داروخانه گفتم: آقا از داروهایی که دکتر نوشته، شربت دیفن هیدرامین را نگذارید چون دو تا شربت در خانه دارم. اما او نیز با کمال خونسردی گفت؛ بقیه داروها رو هم برو جای دیگر بگیر... از این حرف بسیار جا خوردم و وقتی به مسوول داروخانه موضوع را مطرح کردم او هم گفت «همینه که هست، یا همه ی داروهات یا هیچکدام.»
« روز جمعه من برای یک شربت آموکسی کلاو رفتم داروخانه .... متصدی داروخانه گفت «نداریم» گفتم این دارو را دکتر نوشته، باز با بی ادبی گفت: «نوشته که نوشته، ما نداریم» بعد آخر شب ساعت 12 همسرم دوباره به همان داروخانه رفت و بدون معطلی دارو را به او دادند. چطور است که دارو را یک ساعت پیش نداشتند و روز جمعه‌ای چجوری دارو شارژ شد. کاش آقای دادستان یک اقدام اساسی انجام می دادند.»
جشن تولد داشتند، گفتند دارو نداریم
«روز تعطیل بعد از مراجعه به دکتر درمانگاه، برای گرفتن نسخه به یکی از داروخانه‌های شهر رفتم. نسخه را نگاه نکرده گفت نداریم، برو جای دیگه. گفتم این دارو را دکتر همین درمانگاه که به داروهای موجود در داروخانه مطلع است، نوشته. این‌ها که داروهای خاصی نیستند که نداشته باشید. به من گفت خانم وقت سر و کله زدن با شما رو ندارم، دارو نداریم و سریع رفت پشت قفسه‌های دارویی.
نگو که جشن تولد گرفته بودند و جواب بیماران را اینجوری می دادند و صدای هوهو و خنده شان همه جا را گرفته بود و من هم با مریضی بدحال، مجبور شدم داروخانه‌ی شبانه روزی دیگری پیدا کنم و داروها را بگیرم و به همون درمانگاه برگردم و سرم و آمپول‌ها را تزریق کنم.»
دارو را بدون اطلاع، آزاد می فروشند
«بعضی داروخانه‌ها، داروها را بدون اینکه به مراجعه کننده بگویند، آزاد می فروشند. حالا یا با بیمه قرارداد ندارند یا حوصله دنگ و فنگ‌های بیمه را ندارند. اما این بی حرمتی  به مراجعه کننده است. مردم عادی ای که اطلاعات چندانی از قیمت دارو و بیمه‌های آن ندارند و به مسوولان داروخانه اعتماد می کنند، چنین رفتاری غیرقانونی‌ست.»
‌کمبود دارو، مساله ای کشوری‌ست
در همین رابطه با رییس سازمان غذا و داروی شهرستان گفتگویی کوتاه داشتیم تا از چند و چون و قوانین موجود در این زمینه آگاه شویم. دکتر شهدادی که مدت یک ماه این سمت به وی واگذار شده، پاسخ سوالات را چنین داد:
وی در رابطه با کمبود برخی اقلام دارویی به خصوص آنتی بیوتیک‌ها در داروخانه‌ها، به خصوص داروخانه‌های شبانه روزی، گفت: «کمبود دارو، موضوعی سراسری و کشوری‌ست و مساله‌ای که کشوری باشد مسلما به همین صورت باید پیگیری شود و جوابگو باشند، اما در این میان بحث سهمیه بندی دارو هست که اقداماتی انجام دادیم و درخواست‌هایی عنوان شده است که امیدواریم این موضوع تا حدی در شهرستان سیرجان، رفع گردد.»
سامانه 190 برای ثبت تخلفات دارویی
 رییس سازمان غذا و داروی شهرستان در رابطه با نحوه‌ی برخورد و پاسخ‌گویی برخی از متصدیان داروخانه‌ها گفت: «شهروندان می‌توانند اعتراضات و شکایات خود را در مورد  کم‌فروشی دارو،  تخلفات دارویی و....از طریق سامانه190  اعلام کنند یا حتا به صورت حضوری به این سازمان مراجعه و شکایت خود را ثبت تا رسیدگی شود. البته این موضوع در حال آماده سازی برای اطلاع‌رسانی می‌باشد.»
حق با مشتری‌ست
رییس سازمان غذا و دارو در رابطه با برخورد برخی از داروخانه‌ها که نسخه را یا کامل باید تحویل مشتری بدهند یا نسخه را رد می کنند، گفت: «مسوولان داروخانه حق چنین کاری را ندارند و این موضوع تخلف به حساب می آید و در این زمینه حق با مشتری‌ست وقتی که چندین قلم از یک دارو را مراجعه کننده موجود دارد، این امکان وجود دارد که از نسخه آن را حذف کنند و بقیه نسخه را به مراجعه کننده تحویل بدهند. هفته ی گذشته،  با داروخانه ای که چنین برخوردی با یکی از همشهریان داشت، برخورد قانونی و تذکر لازم داده شد و داروخانه‌ها حق چنین کاری را ندارند.»