شنبه, 08 ارديبهشت 1403

شماره 786 مورخ  29 فروردین 1403


آخرین نشست علنی شورای اسلامی شهر سیرجان در سال جاری از ساعت ۸ صبح روز دوشنبه 21 اسفندماه درحالی برگزار شد که محمد معتمدی‌زاده منتخب مردم سیرجان و بردسیر در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، مهمان شورا بود تا آخرین نشست علنی شورای شهر سیرجان در سال 1402 با حضور علی‌اکبر کریمی‌پور شهردار سیرجان، یکی از مهمترین جلسات امسال شورا باشد.
محمد معتمدی‌زاده منتخب انتخابات اخیر مجلس با گروهی از همراهان همیشگی‌اش در شهرداری و شورای شهر سیرجان حضور به هم رساند تا از ضرورت جوان‌گرایی، نخبه‌گرایی و کادرسازی در حوزه‌ی انتخابیه خود بگوید و در حضور شهردار و همه اعضای شورا بر این موضوع تاکید کند که باید به جوانان مسوولیت سپرد.
در این نشست هر یک از اعضای شورای شهر ضمن تبریک به محمد معتمدی‌زاده منتخب مردم سیرجان و بردسیر در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، با بیان رفع مشکلات مردم، اشتغال، پیشرفت و توسعه شهری به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند و خواستار رفع برخی مشکلات موجود شدند.
در ادامه محمد معتمدی زاده منتخب مردم سیرجان و بردسیر در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از اعضای شورای شهر، شهردار، معاونین، مدیران و کارکنان شهرداری سیرجان، مجموعه شهرداری سیرجان مجموعه خدمت‌رسان و پرتلاش دانست و بیان کرد: خدا را شاکرم پس از ۶ سال تلاش بی وقفه در کشوری که مردم آزادانه رای می‌دهند، مردم سیرجان نیز همانند دیگر هموطنان با رای و شور و شعور سیاسی خود نشان دادند که فضای انتخابات گرم و صمیمی و خوب است و مردم می توانند سرنوشت خود را تعیین کنند و اعمال نظر مردم از طریق صندوق رای صورت می‌گیرد.
وی خود را خط مقدم مطالبه مردم دانست و تصریح کرد: قانونگذاری و نظارت بر عملکرد دولت دو وظیفه مهم و اصلی بنده در راستای دفاع از حق و حقوق مردم است.
محمد معتمدی زاده ضمن قدردانی از اعضای شورای شهر و شهردار سیرجان که با همدلی و همکاری زمینه توسعه شهری را فراهم کردند، شهرداری سیرجان را سکوی پرتاب و موفقیت خود دانست و سیرجان را شهری با ظرفیت و پتانسیل‌های بسیار بالا دانست و یادآور شد: طی سال‌های اخیر شایسته‌سالاری و نخبه‌گزینی در سیرجان فراموش شده‌ و باید جایگاه مناسبی برای نخبگان تعریف و تدوین شود و با توجه به این موضوع قطعا آینده روشنی در انتظار مردم سیرجان خواهد بود.
نگرانی‌ها از تضاد دو منتخب و زیان آن برای سیرجان
معتمدی‌زاده که گروهی از جوانان هم‌طیفش نیز تا پشت در شورا همراهی‌اش کرده بودند، همچنین در مصاحبه با خبرنگاران، جوانگرایی مد نظر خود را بیشتر توضیح داد و اول انقلاب و دوران هشت سال دفاع مقدس و فرماندهان جوانانی مثل شهید حسن باقری را مثال زد و تصریح کرد: ما می‌خواهیم در سال‌های آینده مشکل کمبود مدیر نداشته باشیم.
به نظر می‌رسد پیام معتمدی‌زاده روشن و شفاف باشد. او می‌خواهد بسیاری از نیروهای سازمانی و اداری بخش‌های دولتی و نیمه‌خصوصی را از وجود وابستگان به نماینده کنونی سیرجان و منتخب کرمان پاکسازی کند. موضعی که احتمالاً با تداوم قدرت حسن‌پور این بار در سطح استان و تاکید احتمالی منتخب کرمان بر تداوم حضور نیروهای همسو با خود او،  ممکن است به تنش‌ها و کارشکنی‌های دو طرفه روبرو شود و در این میانه سیرجان زیان ببیند.
گرچه معتمدی‌زاده در پاسخ به پرسش سخن‌تازه پیرامون نحوه‌ی برقراری تعامل با حسن‌پور، تاکید دارد که این تضاد و درگیری احتمالی را ناچیز انگارد.
منتخب نمایندگی چهار سال آینده شهرمان سعی دارد نگرانی افکار عمومی دو شهرستان سیرجان و بردسیر را نسبت به این بن‌بست دو طیف قدرت با این جمله برطرف کند: من با آقای حسن‌پور در جهت کار مردم قطعا همکاری می‌کنم.
خود آقای حسن‌پور هم می‌داند که من اینجا قائم مقام شهردار بودم. معاون مالی و اداری شهرداری بودم و بارها در جلسات شورای اداری یا دفتر ایشان حضور پیدا کردم و از سمت شهرداری پیگیری کردم مشکلات را در کنار ایشان. من با هیچ کس مشکل شخصی ندارم.
شاید به عملکرد و اخلاق و رفتار و منش برخی خیلی انتقاد داشته باشم ولی حقیقتا در مورد مشکلاتی که مربوط به مردم باشد همکاری می‌کنم تا استان کرمان و توسعه‌ی آن را به کمک همین 10 نماینده‌ای که رای آورده‌اند پیش ببریم. برای توسعه متوازن قطعا آقای حسن‌پور هم برنامه‌ی خودش را دارد.
توجه به بخش کشاورزی در کنار صنعت
پرسش دیگر سخن‌تازه از معتمدی‌زاده درباره‌ی شیوه‌ی تحقق یکی از وعده‌های انتخاباتی او پیرامون لزوم توجه دوباره به کشاورزی و باغداری پسته، دوشادوش صنعت و معدن بود. اینکه با توجه به هدررفت بسیار آب در کشاورزی و خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی در طول این سال‌ها، آیا شهرستان با چنین سیاست و رویکردی -که توسط نماینده جدید پیگیری خواهد شد- بیشتر از پیش متضرر نخواهد شد؟
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس دوازدهم در این باره پاسخ داد: من بحثم توسعه متوازن است. ما امروز می‌بینیم که همه‌ی نگاه‌ها رفته به سمت بخش صنعت و معدن. کشاورزان رها شده‌اند.
کسی نیست پشتیبانی‌شان بکند. همین معضل پسته سیرجان را شما ببینید. سه سال است کشاورزان درگیر سرمازدگی هستند ولی ما برایشان چه کار کردیم؟ آیا بانک کشاورزی تسهیلات ویژه‌ای برای آن‌ها پیش‌بینی کرده است؟ اما به هرحال برای مدیریت بحران آب نیز باید به سمت مکانیزه کردن کشاورزی برویم و گام‌های بزرگی در این راه برداریم.
 ولی بنا نیست که توجه مان را فقط بگذاریم روی بخش صنعت و معدن و کشاورزی را رها کنیم.
پ خب اینگونه اگر در بخش معدن شغل ایجاد کرده‌ایم، به جایش در بخش کشاورزی کلی شغل از بین برده ایم. یعنی عملا کاری نکرده‌ایم.
  ما باید برنامه محور باشیم و به همه بخش‌ها نگاه کنیم. کشاورزی هم به هرحال بخش تولید و معیشت مردم است.

ضمیمه این شماره