پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

شماره 788 مورخ  12 اردیبهشت 1403

رییس شورای شهر سیرجان تاکید کرد:
مظلومیت شورا و شهرداری در جنجال پل باسفهرجان

گروه شهر:
جلسه روز دوشنبه شورای شهر سیرجان سر ساعت 10 صبح در طبقه دوم شهرداری سیرجان برگزار شد. در این نشست رسمی که با غیبت حمزه صادقی یکی از اعضای شورای 7 نفری سیرجان شروع به کار کرد، ابتدا حسن خدامی رییس شورای شهر سیرجان ضمن انتقاد از شرایط پیش آمده برای مردم در پل باسفهرجان درباره قربانی بودن شورا و شهرداری درخصوص این ماجرا گفت: «در جریان عملیات عمرانی پل باسفهرجان شورا و شهرداری مقصر قلمداد شدند درحالی که سال‌ها شورای ترافیک نتوانست برای این مشکل کاری کند. اما با این وجود که این پل خارج از حریم شهری بود و شرکت فولاد سیرجان ایرانیان فقط بخشی از پروژه را برعهده گرفت، شورای ترافیک درخواست کمک کرد و شهرداری و شورا برای حفظ جان شهروندان و افزایش ایمنی ترد، موافقت کردند عملیات عمرانی را خارج از وظایف خود برعهده بگیرد.
خدامی در ادامه تاکید کرد که شورا و شهرداری سیرجان کاری را انجام داده‌اند که باید نهادهای دیگر نظیر داهداری، بخشداری، پلیس راه و دیگران انجام می‌دادند. او افزود: در نظر گرفتن مسیرهای جایگزین به عهده شهرداری نیست و وظیفه مدیریت ترافیک برعهده پلیس راه و راهور و متولیان مربوطه است اما برخی آقایان یا نمی‌دانند و یا می‌دانند اما به گونه‌ای سخن می‌گویند که گویا ما مقصر هستیم. آن‌ها به جای تشکر مشکلات را به گردن شورا و شهرداری انداختند. در واقع شورا و شهرداری با کمک به اتمام پروژه‌ای که بر عهده‌شان نبود، بدهکار هم شدند.
رییس شورای شهر سیرجان همچنین با اشاره به حادثه کتک زدن کارکنان این پروژه، اضافه کرد: از دادستان توقع پیگیری و مجازات عاملان را داریم.
وی همچنین با اشاره به زمان بر بودن پروژه‌های عمرانی از مردم بابت صبوری‌شان تشکر کرد.
در ادامه جلسه رییس اداره اصناف سیرجان و تعدادی از همکارانش در صحن شورا حاضر شدند تا با تعامل و همکاری اصناف و شورا، مشکلاتی مثل صنوف مزاحم در سیرجان، شهرک‌های صنعتی، نمایشگاه‌های دوره‌ای پاییزی و تبعات آن برای کسبه شهر و... بررسی شود و برای راه حل آن اقدامات مشترکی انجام گیرد و اعضای شورا و رییس اداره اصناف هرکدام نظرات و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.
محسنی رییس اداره اصناف سیرجان در خصوص ارزان شدن مبلغ دریافت پروانه کسب در دوره مدیریتش به سطح  یک میلیون و 850 هزار تومان، از مردم خواست تصورات گذشته را درباره گران تمام شدن هزینه دریافت جواز کسب، کنار بگذارند.
محسنی همچنین درباره مزاحمت برخی صنوف برای شهروندان نیز بحث فرهنگی را پیش کشید که دارد با برگزاری کلاس آموزشی در اداره اصناف سیرجان حل می‌شود. وی همچنین با اشاره به اجاره‌نشین بودن بسیاری از کسبه‌ی صنوف مزاحم، تاکید کرد: این صنوف در خیابانی مثل رازی و خاوجه نظام و... اکثرا اجاره نشین هستند و از خدا می‌خواهند مالک شوند. این درحالی ست که به آنان زمین‌هایی هم در شهرک‌های تعمیری و صنعتی داده شده است اما توان ساختن آن را ندارند. اگر نسازند هم زمین از آن‌ها پس گرفته می‌شود که این هم خودش یک مشکل دیگر است. باید ساز و کاری چید که این‌ها بتوانند با دریافت تسهیلاتی کارگاه خود را در شهرک‌ها بسازند و اینگونه هم آن‌ها راضی خواهند بود و هم مشکل صنوف مزاحم را در خیابان‌های سیرجان برای همیشه حل کرده‌ایم.
یکی از مسائل مطرح شده در این جلسه مشترک پیرامون مشکلات اجرای طرح مرمت بازار بود که در این باره نیز حسن خدامی رییس شورای شهر سیرجان نگران بود با ورود شهرداری سیرجان به پروژه‌ای که در حیطه‌ی مسئولیت اداره میراث و بخشی دیگر از آن بر عهده اصناف و اوقاف است، باز مانند ماجرای پل باسفهرجان، جای بدهکار و طلبکار عوض شود زیرا هزینه کردن برای بازار وظیفه شهرداری نیست به اضافه‌ی اینکه احتمال زیاد در آغاز طرح با گلایه شدید کسبه بازار هم روبرو شویم و در این مورد هجمه هایی  شود.
در واکنش به خدامی محسنی رییس اداره اصناف و همکارانش اطمینان دادند که با ورود شهرداری به طرح مرمت بازار و اتصال آن به خیابان 17 شهریور، تعامل با کسبه بازار را برای صبوری برای اتمام هرچه زودتر پروژه به عهده بگیرند و ترکش‌ها به خود اداره اصناف بخورد.

ضمیمه این شماره