پاسخ شهرداری سیرجان به گزارش سخن‌تازه از جلسه هفته گذشته شورا؛
برای توسعه شهر با افتخار جذب سرمایه‌گذار را جار می‌زنیم
در شماره 808 نشریه مطلبی با عنوان « سه هزار متر زمین ناقابل » به چاپ رسید در همین زمینه جوابیه ای از مدیریت ارتباطات شهرداری بدستمان رسید که در ادامه می اید:
هفته‌ی گذشته گزارشی از شورای شهر در هفته نامه‌ی سخن تازه منتشر شد که در آن یک نامه با امضای شهرداری سیرجان در جهت جذب سرمایه‌گذار پیرامون یک زمین مورد نقد و بررسی قرار گرفته بود.
به نظر می‌رسد که در وهله‌ی اول گزارشگر نتوانسته اصل بی‌طرفی را رعایت کند. شایسته بود نگارنده‌ی آن نشریه سطح علمی خود را در این زمینه با جست و جوی کوتاه در اینترنت از نحوه واگذاری پروژه‌های سرمایه‌گذاری افزایش داده یا از واحد سرمایه‌گذاری شهرداری سیرجان در خصوص پروژه‌های مربوطه اطلاعات لازم را کسب کند.
توسعه پایدار شهری مبتنی بر نیازهای واقعی و تصمیم گیری‌های درست با در نظر گرفتن ملاحضات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی محسوب می شود و گسترش فیزیکی شهر با معیار اصولی و منطقی یکی از اصول توسعه پایدار شهری است که در بین عوامل موثر بر توسعه فیزیکی شهر، درآمدهای پایدار میزان بهره مندی و دسترسی به نوع درآمد و میزان توسعه با برنامه را رقم می زند.
در جذب توسعه و رشد اقتصادی هر شهر، شهرداری یکی از نهادهای عمومی با توان مالی و ظرفیت‌های متعدد است که قادر شده با بهره‌گیری از تمامی قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن شهر ظرفیت توسعه اقتصادی و شهری را انباشته و در راستای پیشبرد اهداف کلان شهری میسر سازد.
در همین راستا به منظور ایجاد درآمدهای پایدار و در جهت اجرای ماده 62 قانون شهرداری و ماده 35 آیین نامه مالی شهرداری‌ها و بندهای 14 ، 5 ، 6 ، و 9 ماده 80 قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شورای اسلامی به منظور ایجاد وحدت رویه در فرایند امور سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ها و رفع ابهامات موجود اصلاحیه شیوه نامه سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری‌های کشور در چارچوب قوانین و مقررات و اهداف برنامه توسعه کشور تنظیم و به شهرداری‌ها ابلاغ شده است و شهرداری سیرجان با طی کردن فرایندهای قانونی نسبت به واگذاری زمین در قالب مشارکت مدنی و جذب سرمایه گذار و اجرای طرح تجاری اقدام کرده است.
بنابراین شهرداری سیرجان فرصت‌های مختلف سرمایه گذاری را شناسایی کرده تا به همراه اطلاعات جامع و کلی اقتصادی و فنی برای ایجاد از طریق پروژه‌ها و فراخوان عمومی به اطلاع متقاضیان سرمایه گذاری برسد.
بدیهی‌ست که جذب سرمایه گذار برای زمین‌های بایر شهرداری که سال‌ها در سطح شهر رها شده اند- اقدام بوداری نیست که لازم باشد در عنوان یک گزارش درج شود. سرمایه گذار جذب کردن عین آبادانی‌ست و اگر شخص یا رسانه‌ای به طور واقعی دغدغه‌ی توسعه‌ی سیرجان را داشت، چنین نمی‌گفت یا قلم نمی‎زد.
البته مخالفت و رای ندادن به یک پیشنهاد، حق هر عضو شورای شهر است اما اینکه بدون هیچ دلیل مستندی در جلسه‌ی علنی شورای شهر اینگونه به رسانه‌ها وانمود شود که مساله بودار است و پشت پرده خبرهایی‌ست، به دور انصاف است و نادیده گرفتن تمام زحمت‌های شهرداری در طول این سال‌.
جذب سرمایه گذار که مصوبه‌ی شورا هم هست نه کاری غیرقانونی است و نه حتا کاری به زیان شهر. چه دوست داشته باشیم یا نداشته باشیم و چه بخواهیم یا نخواهیم عمران و آبادانی وابستگی مستقیمی با جذب ثروت و هزینه‌کرد آن در جهت خیر عمومی دارد. نمی‌توانیم همچنان به شیوه‌ی فرهنگ‌های منسوخ گذشته، به ثروت و سرمایه و سرمایه‌گذار  نگاهی منفی داشته باشیم اما در عین حال رویای رسیدن به توسعه را هم در سر بپرورانیم.
شهرداری قرار نیست زمینی را به یک عزیز کرده و نورچشمی‌ بذل و بخشش کند. چرا ماجرا را وارونه نشان می‌دهند؟ زمینی متعلق به شهرداری سالیان سال بلااستفاده مانده و یکی از دلایلش هم روی زون آب بودن و مجاورتش با جایگاه سوخت بوده است. این هردو مشکل اخیرا با پیش‌بینی فاصله‌ی استاندارد و الزام به استفاده از فاضلاب شهری برطرف شده و جوازهای مورد نظر اخذ شده است. حالا بسته به مطالعات دقیق انجام شده پیرامون موقعیت زمین مورد اشاره و کاربر‌ی تجاری‌اش، شهرداری اقدام به جذب سرمایه‌گذار می‌کند. علنی و رسمی و در ملاعام که اگر غیر از این بود، موضوع در جلسه‌ی رسمی و علنی شورای شهر و در حضور چند خبرنگار مطرح نمی‌شد.
اینکه در نامه از عنوان مزایده عمومی استفاده نشده است به معنای ترک تشریفات نیست. شهرداری سیرجان در نظر دارد برای جذب سرمایه گذاران مختلف در حوزه‌های گوناگون فراخوان‌ عمومی منتشر کند و فراخوان عمومی مفهومی کلی‌تر از مزایده است.
در پایان از رسانه‌های شهر استدعا داریم دست در دست شهرداری بگذارند تا بتوانیم چهره‌ی شهرمان را متحول کنیم. با کارشکنی کردن هیچ شهری آباد نشده است.
لازم به ذکر است که پروژه مذکور به پیشنهاد شهردار سابق بر اساس بند 3 کمیسیون ماده 5 مورخه 24 . 2 . 1397 با لحاظ کاربری‌های مجاور به کاربری تجاری تغییر پیدا کرده و تمامی موارد از جمله همجواری با کاربری تاسیسات شهری در آن لحاظ شده است.
در حال حاضر راه دسترسی به شهردار سیرجان از طریق شمار 137 روزهای دوشنبه و معاونان وی همه روزه امکان پذیر است و می طلبد نه تنها خبرنگاران بلکه تمام شهروندان به راحتی در خصوص مسائل شهری درخواست‌ها و سوالات خود را مطرح کنند.
همچنین گفتنی‌ست که پروژه‌هایی از جمله گذر غذا، گذر گل و گیاه، احداث پارکینگ عمومی و... توسط واحد سرمایه گذاری شهرداری در دست انجام است و عموم متقاضیان و علاقه‌مندان سرمایه گذاری می‌توانند اقدام کنند.