نامه سرگشاده سخن‌تازه به محمدمعتمدی‌زاده، نماینده شهر؛
برای سیرجان با دولت وفاق ملی همکاری کنید

جناب آقای محمد معتمدی‌زاده، نماینده محترم شهرستان‌های سیرجان و بردسیر با سلام و عرض خسته نباشید. هدف از نوشتن این نامه پیشنهادهایی برای شما به منظور رسیدن بهتر دو شهرستان، به توسعه‌ی همه جانبه و پایدار است.
جنابعالی به عنوان یک فعال سیاسی که تجارب مدیریتی در حوزه‌ی شهرداری نیز در کارنامه دارید خود بهتر می‌دانید سیرجان شهری‌‌ست که توسعه‌ی به شدت نامتوازنی را پشت سر گذاشته و اگر هرچه زودتر اقدامات عاجلی در نحوه‌ی مدیریت آن صورت نگیرد، با مشکلات ریز و درشت فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند و خواهد کرد که هرکدام به تنهایی قادر به نابودی زیست جمعی یک شهرستان خواهد بود.
در 16 سال دوران نماینده‌ی پیشین، دخالت‌های بیش از حد و اندازه‌ی نماینده سابق در تصمیمات دولتی برای چینش مدیران خودی در نحوه‌ی توسعه ی شهرستان فجایعی را به بار آورده که خوب است پیش چشم شما باشد تا از گذشته درس و پند بگیرید.
غلبه یافتن نگاه محلی به جای نگاه ملی نخستین قربانی‌اش منافع ملی نبود بلکه قربانی اولش خود سیرجان بود. شهری که رشد یک جانبه‌ی کارخانه‌های معدنی و راه افتادن انواع معادن را بدون توجه به میزان منابع آبی، تجربه کرد نه تنها تخریب گسترده‌ی محیط زیست کوهستانی شهرستان را شاهد بود که افزایش جمعیت و گرانی بیش از اندازه‌ی مسکن و کالاهای اساسی را نیز تجربه کرد و تلخی آن با بحران آب در دو بخش شرب و کشاورزی نیز صدچندان شد.
حال آنکه دست کم تجربه‌ی ایجاد شهرک مس سرچشمه برای تحمیل نکردن یکباره‌ی هزاران نیروی کار غیربومی به شهر پاریز و جلوگیری از تبعات اقتصادی و اجتماعی آن پیش چشم مسوولان گذشته بود اما متاسفانه با حمایت‌های یکجانبه‌ی نماینده وقت و رسانه‌های حامی او در اقناع افکار عمومی، این توسعه نامتوازن و منفعت‌طلبانه به دور از منافع عمومی برای شهرستان ما اتفاق افتاد و دودش در چشم مردم رفت و بارش بر دوش جامعه‌ تحمیل شد. رهاورد آن امروز آشکار شده که چطور نه تنها مشکلات اقتصادی و تورم شدیدی زیادی را در سیرجان برای ساکنان اصلی و غیرمهاجر به ارمغان آورده است که سیرجان شهری گران‌تر از حتا کلانشهرها شده است! از رهاورد افزایش مهاجرت به شهر ما، مشکلات اجتماعی، امکاناتی، تفریحی و معضلات اجتماعی زیادی در سیرجان پدیدار گشته است. درحالی که امکانات فرهنگی و آموزشی نیز به نسبت این جمعیت وجود نداشته است. جمعیتی غیربومی که به وقت سرشماری نیز به شهرهای خود رفتند و گواهش کاهش تعداد اعضای شورای سیرجان از 11 نفر به 7 نفر است و نشان می‌دهد چطور سهم شهر پرجمعیت سیرجان از بودجه‌ی کل کشور ناچیز است زیا آمار ارائه شده از جمعیتش، واقعی نیست.
بنابراین قدم اول برای اصلاح روند اشتباه گذشته همکاری جنابعالی با دولت وفاق ملی است. ضروری‌ست که شما به خاطر زادگاه خود همه‌ی اختلاف نظرهای فکری را با دولت جدید کنار بگذارید و تنها روی کمک به دولت برای تحقق شعارش پیرامون رفع محرومیت از شهرستان‌های دور از مرکز، تمرکز کنید.  
خود بهتر می‌دانید که سال‌ها دولت مرکزی در سیرجان حضور کمرنگی داشته و ادارات منفعلی دارد. اگر قرار است در چیدمان مدیران این ادارات با دولت وارد مذاکره هم بشوید، حداقل شایسته سالاری را نیز در کنار رابطه سالاری مدنظر داشته باشید.
جناب معتمدی‌زاده شما را مردی ذاتاً خوش قلب می‌شناسیم. دل‌تان برای این مردم بسوزد که در دعواهای جناحی دولت و مجلس فراموش شده‌اند. نگاه کنید جاده‌های سیرجان را. یکی از یکی آبروریزی‌تر. دوست داریم اگر چالشی هم با دولت چهاردهم پیدا می‌کنید سر این باشد که چانه‌ی جاده‌های خراب شهر ترانزیتی و معدنی سیرجان را می‌زنید. سر این باشد که چرا اداره‌های دولتی در سیرجان فقط یک نام خشک و خالی‌اند و در عمل یا بودجه ندارند که فعلی در راستای مسوولیت‌شان انجام بدهند. یا نیرو ندارند. یا نیروی منفعل و ناکارآمد دارند و یا هر دو. گاه حتا هر دو یا یکی را دارند اما اراده‌ای برای انجام کار وجود ندارد. در این شرایط زد و بندهایی هم برخلاف مسوولیت‌شان شده که منافع خصوصی افراد را رویاروی منافع عمومی یک شهر قرار داده و می‌دهد. نقدی هم اگر بر این دولت داشتید سر این باشد که در صحن علنی مجلس داد بزنید که آهای دولت، سیرجان سال‌هاست دچار توسعه‌ی نامتوازن شده، ثروت معدنی‌ سیرجان خرج عمران خودش نشده، سیرجان ضعف‌های اساسی در حوزه‌ی فرهنگ دارد و از همه مهمتر اینکه محیط زیست شهرستان با دست‌کاری‌های زیاده‌خواهانه‌ی معادن دچار آسیب فراوان گشته است.
برای درمان توسعه نامتوازن شهرستان، پیشگیری از نقش مخرب معادن و کشاندن دوباره‌ی آن‌ها به پای میز معین اقتصادی، تنها راه نیست. معادن نباید و نمی‌توانند نقش دولت را در شهرستان ایفا کنند و جبران کننده‌ی کم‌کاری‌های آن باشند.  چانه زنی با استان و پایتخت برای گرفتن حق سیرجان از بودجه ی کلی عمرانی و فرهنگی کشور هنر شماست و دست شما را می بوسد.
این درست است که در راستای برطرف شدن مشکلات عینی مردم در بخش‌های شهرسازی و کمبود امکانات و خدمات شهری بازید نماینده از حوزه‌ی انتخابیه نیاز است اما افراط در آن به شیوه ی نماینده سابق و تبدیل شدن به نماینده مجلس ختم و روضه، عارضه‌ی آن است. نگذارید روئسای ادارات دورتان بزنند که متوجه حقوق پایمال شده‌ی مردم به عنوان موکلان خود نشوید. برای مثال همراهی با ریس اداره صمت برای پایش قیمت‌ها کار خوبی‌ست اما نه در بازار سنتی که ارزان‌ترین مرکز خرید در سیرجان است.
برای احیای محیط زیست از کف رفته‌ی شهرستان لازم است که شما هم در قانون‌گذاری و هم در نظارت بر کار دولت و وزارتخانه‌یی مثل صمت، اداره کار، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، آب منطقه‌ای و اداره محیط زیست دقت لازم را مبذول فرمایید و قانون مدون نوشته و گزارش اجرای کار را به صورت مرتب از آنان بخواهید تا دست کم دیگر شاهد آن نباشیم که فلان رییس اداره‌ از حق آب و هوا و خاکِ مردم این شهرستان چشم بپوشد تا به جایش در یک معدن حقوق و مزایای بالا با مستمری بگیرد!

                                                           با آرزوی توفیق.