یکشنبه, 10 تیر 1403

شماره 795 مورخ   6 تیر 1403

بهارنیوز: مراکز وابسته به نهادهای دولتی و اصولگرایان، نظرسنجی‌هایی را منتشر کرده‌اند که با هم در تضاد هستند اما بر پیشتازی مسعود پزشکیان اتفاق‌نظر دارند.
خبرگزاری‌ تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، و کانال تلگرامی «سپاه قدس» نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرده‌اند که در روزهای دوم و سوم تیرماه از سوی «مرکز رشد دانشگاه امام صادق» انجام شده و به ادعای آن، میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۵۱.۷ درصد خواهد بود.
حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، در یادداشتی خواستار ائتلاف بین نامزدهای اصولگرا در مقابل پزشکیان شده و گفته که «اگر ائتلاف نکنید، رهرو شهید رئیسی نیستید». شریعتمداری در یادداشت خود با اشاره به پزشکیان نوشته است: «برخی از سران و اصحاب فتنه و شماری از افراد بد‌سابقه»، به حمایت از یک کاندیدا به صحنه آمده‌اند و خواستار آن شده که «اگر حضور و ادامه گفتمان شهید رئیسی را که ترجمان دیگری از گفتمان امام و انقلاب و رهبری است، می‌خواهید و به آن اعتقاد راسخ دارید باید به ائتلاف تن بدهید».
بر اساس آخرین نظرسنجی متا (مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) که تفکر مدیران حاکم بر آن به سعید جلیلی نزدیک است و در تاریخ ۲ و ۳ تیرماه انجام شده دکتر پزشکیان را صدرنشین کاندیداها می‌داند و میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری، ۵۱.۷ درصد را پیش‌بینی کرده است. ۲۴.۴ درصد از مشارکت کنندگان قطعی و احتمالی در انتخابات، گفته‌اند به مسعود پزشکیان رای خوهند داد. محمدباقر قالیباف با ۲۳.۴ درصد رای و سعید جلیلی با ۲۱.۵ درصد به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. قاضی‌زاده با ۴.۵ درصد زاکانی و پورمحمدی به ترتیب با ۲.۴ درصد و ۲ درصد در مراحل بعدی از نظر مردم قرار دارند. همچنین براساس این نظرسنجی، ۲۱.۸ درصد از مردم هنوز تصمیم نگرفته‌اند که رأی خودرا به نفع کدام نامزد به صندوق بیندازند.
روزنامه اصولگرای خراسان نوشت: در ۷۲ ساعت گذشته آرای آقای پزشکیان رشد محسوسی داشته است و آقایان قالیباف و جلیلی در کنار هم رقابت سنگینی دارند. اگر انتخابات به دور دوم برود، روندها و تحلیل‌ها و تجربه‌های انتخابات پیش نشان می‌دهد که احتمال رأی‌آوری او جدی‌تر خواهد بود. به نظر می رسد اصولگرایان چاره ای جز اجماع و رسیدن به نامزد واحد آن هم  هر چه سریعتر ندارند ،اجماعی که البته بر مبنای مراکز افکار سنجی معتبر باشد، گزینه نهایی موجب شکل گیری دوقطبی با آقای پزشکیان نشود و البته آرای مردد که سرنوشت ساز نیز هستند از بلاتکلیفی در بیایند. دیگر روزنامه‌های اصولگرا، جوان و وطن امروز، نیز خواستار کناره‌گیری نامزدهای پرشمار این جریان در انتخابات و ائتلاف بر سر یک نامزد شده‌اند. روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در این زمینه نوشته است: «اگر جلیلی به نفع قالیباف کنار برود، احتمال این‌که بیشتر آرای او به سبد قالیباف بیاید و او را از ۵۰ درصد آرای لازم عبور بدهد و در مرحله اول کار را تمام کند، هست».این روزنامه می‌افزاید:‌ «اما اگر قالیباف به نفع جلیلی کنار برود، چه‌بسا که بخش قابل‌توجهی از آرای او به سبد جلیلی نرود و به دو بخش تقسیم شود یا به سبد پزشکیان ریخته شود یا به سبد آرای باطله».
صورت وضعیت انتخابات تا این مرحله
احمد زیدآبادی - تحلیل‌گر - در متنی نوشت: اگر نظرسنجی‌ها در مورد پیشی گرفتن سعید جلیلی بر محمدباقر قالیباف در جلب آراء بدنه اصولگرایان دقیق باشد، معنایش این است که آقای جلیلی با دکتر مسعود پزشکیان به دور دوم انتخابات راه خواهند یافت. در آن مرحله به احتمال بالای 90 درصد، جلیلی بازنده و پزشکیان برنده خواهد شد. اگر مجموعه‌ای که خود را "جبهه‌ی نیروهای انقلاب" می‌نامد، در مدت باقی‌مانده به برگزاری انتخابات جلیلی را متقاعد به کناره‌گیری به سود قالیباف نکند، معنایش این است که این جبهه ریاست جمهوری پزشکیان را پذیرفته است.
این پذیرش آیا از صمیم قلب و به معنای آمادگی برای همکاری با دولت دکتر پزشکیان در جهت اجرای وعده‌های انتخاباتی اوست و یا اینکه برنامه‌ای برای هل دادن کاندیدای اصلاح‌طلبان به سمت باتلاقی از مشکلات و عدم همراهی و حتی کارشکنی در مسیر دولت او به منظور اعلام ورشکستگی و شکست اوست؟ این درست همان پرسشی است که من نتوانستم پاسخ متقنی برای آن پیدا کنم.

ضمیمه این شماره