سه شنبه, 01 آبان 1403
 

شماره 810 مورخ 25 مهر 1403

وضعیت نامناسب فروشگاه فرهنگیان سیرجان در خور شأن معلمان نیست؛
تعاونی مصرف خاک گرفته!
ساعت یازده و نیم است که یک مرد مسن از فروشگاه تعاونی فرهنگیان بیرون می‌زند و با سرعت در فروشگاه را می‌بندد و حاجی حاجی مکه! معلم هستم و غیر از اینکه قصد خرید ارزان مایحتاج خانه را داشتم،  می‌خواستم ببینم می‌توانم از این فروشگاه دوچرخه‌ای قسطی برای فرزندم بخرم. اما با نگاهی از بیرون درب شیشه ای فروشگاه و وضعیت آن، فهمیدم خیالم خیلی خام بوده است. آخر چند سالی بود این طرف‌ها آفتابی نشده بودم.
در تعاونی آن قدری خاک گرفته که معلوم است سال‌ها یک تمیزکاری نشده. داخل قفسه‌هایش هم. قفسه‌هایی خاک گرفته و یکی در میان خالی از اجناس. مغازه ای بزرگ اما به قول خودمان سیرجانی‌ها کاربافور زده که حتا محل رجوع خود فرهنگیان سیرجان هم نیست. نه کالای درست و حسابی ای دارد و نه تسهیلات چندانی را برای قشر کم بضاعت معلم جماعت در نظر می گیرد.
این درحالی ست که همکاران خود بنده در کرمان بسیار از فروشگاه تعاونی مصرف فرهنگیان این شهر راضی هستند. فروشگاهی بزرگ و تمیز که همه چی تمام است و هرکالایی از خورد و خوراکی تا مواد شوینده و لوازم خانگی دارد.
همه ما وضعیت اداره و ارائه‌ی شیک کالا در فروشگاه‌های زنجیره ای مختلف را دیده‌ایم.
مهمترین کاری که این بنگاه‌ها درخصوص مصرف کنندگان و مشتریان خودشان باید اعمال بکنند رفتار حرفه ای با مشتریان است. اما اینجا مشتری محوری وجود ندارد، تخفیفات بازار وجود ندارد و حتی به هیچ وجه احترامات لازم به افراد گذاشته نمی‌شود، چه رسد به این که ما به امکانات خدماتی و رفاهی و پارکینگ و سرویس بهداشتی و از این قبیل نیاز داشته باشیم.
آیا شرایطی اسفباری که فروشگاه تعاونی مصرف فرهنگیان دارد با فروشگاه‌های تعاونی دیگر مشاغل در سیرجان مثل اتکا ویژه کارکنان نیروی دریایی و یا فروشگاه تعاونی مصرف کارکنان گل گهر قابل مقایسه است؟
به هیچ عنوان.
این نکته نیز مد نظر بماند که آموزش و پرورش سیرجان نمی‌تواند شرایط این فروشگاه را به ورشکستگی و بحران مالی ناشی از کمبود سرمایه اولیه‌ی فروشگاه و... و حتا به وضعیت بد این وزارتخانه در کل کشور ربط بدهد. زیرا در این صورت چرا فروشگاه فرهنگیان در کرمان با چنین کیفیت بالایی مشغول ارایه کالا به فرهنگیان با تسهیلات ویژه ای مثل فروش اقساطی و... است؟
مگر معلم‌های سیرجانی چه چیزشان از معلمان کرمان کمتر است که شایسته‌ی داشتن چنین فروشگاهی نیستند؟
این درست است که فرهنگیان سیرجان اگر بخواهند می‌توانند برای خرید به فروشگاه فرهنگیان کرمان بروند که همین حالا هم برای خرید برخی کالاها مثل یخچال و تلویزیون و کولر و پنکه و... می روند اما چرا باید چنین راه درازی را برای خرید پیش پا داشته باشند.  درحالی که فروشگاه فرهنگیان کرمان به خاطر کیفیتش محل رجوع مشتریان عادی و غیرآموزش و پرورشی هم هست اما از طرف دیگر فروشگاه فرهنگیان سیرجان حتا محل رجوع مشتریان فرهنگی هم نیست و این را می توان از شرایط خاک آلودش فهمید.
چرا از نظر تنوع محصولات فروشگاه در تعاونی فرهنگیان با چنین سطح نازلی روبروییم و چرا انگار روی این فروشگاه خاک مرده پاشیده باشند؟
آیا این شرایط در فروشگاه فرهنگیان گویای وضعیت کلی اداره مدارس و آموزشگاه‌های تحت مدیریت آموزش و پرورش در دوران ریاست عزت‌آبادی بر این اداره در سیرجان نیست؟

ضمیمه این شماره