دوشنبه, 07 آبان 1403
 

شماره 811 مورخ 2 آبان 1403

گپی با شاعر کتاب «او باران بود»؛
شعر سپید، جوان‌پسند است


به تازگی مجموعه شعر «او باران بود» سروده‌ی مژده صفرپور یکی از شاعران همشهری در قطع پالتویی منتشر شده است. صفرپور ۳۲ سال دارد و کارشناس HSE  است. به گفته‌ی خودش علاقه‌اش به ادبیات تقریباً از زمان کودکی در او وجود داشته است. البته همیشه فکر می‌کرده که نویسنده شود و هیچ وقت فکر نمی‌کرده بتواند شعر بگوید و درواقع خیلی اتفاقی وارد عرصۀ شعر شده است. به‌حدی که گاهی باورش برای خودش هم عجیب است. شروع کارش با قطعۀ ادبی بوده و کم‌کم به سرودن شعر روی آورده است. به بهانه‌ی انتشار نخستین مجموعه از این شاعر سیرجانی با او گپی زدیم.

 این مجموعه شعر مراسم رونمایی از کتاب هم دارد یا داشته؟
متاسفانه از کتابم جایی رونمایی نشده و من خودم شخصا کتابم رو به چند پیج معرفی کردم و از همکاری با آن‌ها بسیار سپاسگزارم.
 از طرف موسسات فرهنگی مثل معراج اندیشه دعوتی از شما نشد که کتاب‌تان رونمایی شود یا در جمع شاعران مورد نقد و بررسی قرار بگیرد؟
نه تا این لحظه. در مورد برگزاری جلسات نقد و بررسی، خودم هم تمایلی به شرکت در جلسات نقد و بررسی ندارم.
 تاکنون در هیچ انجمن شعری عضویت داشتید یا در این طور نشست‌های فرهنگی-ادبی شرکت کرده‌اید؟
هیچ کدام.
 «کاش/ در کافه‌های شهر/صندلی دو نفره نبود/گاهی تنهایی/یک نفر/به اندازه ایست/که همه/ از شهر رفته باشند.» چرا این قالب شعری رو انتخاب کردید؟ مثلاًً چرا سمت غزل مدرن و پست‌مدرن نرفتید؟
قالب شعر سپید برای اولین بار توسط احمد شاملو ارائه شد. شعر سپید بدون وزن عروضی است اما با این حال دارای موسیقی درونی است و هنگام خواندن آن ریتم و آهنگ خاصی احساس می شود ساختار و تکنیک‌های معنایی و زبانی در این نوع شعر جایگاه ویژه ای و همچنین این روزها در نزد نسل جوان طرفداران زیادی دارد. در این قالب سطرها مساوی نیستند و قافیه نیز اگر در آن به کار رود جای مشخص ندارد.
 انتخاب فونت کتاب با شما بود یا ناشر، به نظرم از ضعف های کار است. فونت مناسبی نیست؟
انتخاب فونت دست نویس انتخاب خودم بود. چرا که درک فونت به عنوان شخصیت در روانشناسی شخصیت متمایزی را نشان می‌دهد که با جنبه‌های مختلف روان انسان جفت و جور می‌شود. و این فونت بخاطر ظاهر جذابی که داشت انتخاب مناسبی برای شعرهایم بود.
 همشهریان کتاب را از همه کتاب‎فروشی‌های سطح شهر می‌توانند تهیه کنند؟
همشهریان برای تهیه کتاب میتوانند به کتابفروشی فرهنگستان واقع در ابتدای خیابان بروجردی مراجعه کنند.

ضمیمه این شماره